Byggahus.se
Vi är i slutskedet av planeringen av vårt nya kök. En nöt återstår att knäcka, placeringen av diskmaskin. Mot bättre vetande har vi placerat diskmaskinen i vinkel mot diskhon.

Layouten inuti U:et ser ut som följer: passbit, 40 cm avfallsskåp, 80 cm diskho, 40 cm lådskåp, passbit. Sedan följer halvö i vinkel med passbit (10 cm), diskmaskin och avslutningsvis 2 st 60 cm lådskåp.

Diskmaskinen ligger alltså allra längst in i hörnet. Diskmaskinsdörren kommer att blockera diskbänkskåpet med ca 10 cm i utfällt läge. Det kompenserar vi med att ha ett avfallsskåp till vänster om diskhon, så att vi vid laddning av diskmaskinen först kan skrapa ned matresterna i avfallsskåpet, skölja av i diskhon och slutligen stoppa in disken i diskmaskinen.

Med tanke på att diskmaskinen ligger i direkt anslutning till hörnet bedömer jag att vattenspillet över golv blir relativt litet. Däremot så laddas diskmaskinen framifrån, vilket kanske inte är lika ergonomiskt som från sidan.

Är det helt fel att göra så eller kan det fungera i det här fallet? Har någon en liknande lösning?

Väldigt tacksam för svar! :)

Insida U.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isometrisk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har vår diskmaskin i hörnet av ett U-kök, till höger om diskhon (ett 80cm skåp). Efter diskmaskinen sitter sedan ett 90x90 hörnskåp vilket ger mer än de 10 cm ni valt men det är ändå på tok för lite. Jag tillhör dem som hela tiden håller rent i köket när jag lagar mat. Inget staplas på hög. För att lyckas med det så måste diskmaskinen användas samtidigt som andra personer skall ha tillgång till bänkyta och övriga skåp/lådor. Skulle jag bygga om skulle jag se till att minst 40cm på varje sida om diskmaskinen.
 
Nu vet jag inte riktigt vilka möjligheter man har på den vänstra sidan av U-et. Men själv hade jag nog bytt plats på diskmaskinen och stomme 5 rakt av.
 
jtl skrev:
Vi har vår diskmaskin i hörnet av ett U-kök, till höger om diskhon (ett 80cm skåp). Efter diskmaskinen sitter sedan ett 90x90 hörnskåp vilket ger mer än de 10 cm ni valt men det är ändå på tok för lite. Jag tillhör dem som hela tiden håller rent i köket när jag lagar mat. Inget staplas på hög. För att lyckas med det så måste diskmaskinen användas samtidigt som andra personer skall ha tillgång till bänkyta och övriga skåp/lådor. Skulle jag bygga om skulle jag se till att minst 40cm på varje sida om diskmaskinen.
Bra synpunkter på tillgängligheten kring diskmaskinen. Vi har ett alternativt förslag som jag tror liknar ditt kök. I det här förslaget hamnar diskmaskinen till höger om diskhon inuti U:et. Till höger om diskmaskinen har vi dock endast en passbit innan bänkraden svänger 90 grader för att bli en halvö.

Fördelen med den här layouten som vi ser är att det möjligen blir mer ergonomisk hanteringen av disken. Nackdelen blir att det blir trängre kring diskho och diskmaskin och därmed svårare för flera personer att vistas runt diskhon samtidigt. Sedan tycker jag personligen att det blir snyggare med diskhon centrerad under fönstret, men den aspekten ska kanske inte fälla avgörandet.

Vad tror ni om det här alternativet? Bättre eller sämre än det första?

Inuti U.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isometrisk.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
n_sandstrom skrev:
Nu vet jag inte riktigt vilka möjligheter man har på den vänstra sidan av U-et. Men själv hade jag nog bytt plats på diskmaskinen och stomme 5 rakt av.
Intressant tanke! Du hade alltså flyttat diskmaskinen längre ut på halvön? Vilka för- och nackdelar ser ni med detta? Bättre utrymmer kring diskmaskinen kan jag tänka mig. Men hur blir det med vattenspill på golvet när man först sköljer av disken i hon och sedan flyttar över den i diskmaskinen? Flyttar man disken då inte över golvet i det här fallet? Det borde väl öka spillet, men det är kanske inget större problem i verkligheten?
 
Man skrapar av disken inte skölja. Det gör diskmaskinen ;)
 
En annan aspekt att överväga är avståndet mellan halvön och matbordet. Vi vill helst inte gå under 140 cm däremellan, vilket begränsar längden på insidan av U:et. I det första förslaget är längden på insidan ca 180 cm och avståndet bord <-> halvö 140 cm. I det andra förslaget är insidan ca 160 cm och avståndet bord <-> halvö 160 cm.
 
Kloge skrev:
Man skrapar av disken inte skölja. Det gör diskmaskinen ;)
Det är förvisso sant. Gammal (o)vana som sitter i att skölja av antar jag :).

@Kloge: jag antar att du i så fall föredrar det första förslaget med diskmaskinen i halvön? Vad tror du om n_sandstroms förslag med att flytta ut diskmaskinen längre ut i halvön?
 
fyrafyra skrev:
Bra synpunkter på tillgängligheten kring diskmaskinen. Vi har ett alternativt förslag som jag tror liknar ditt kök. I det här förslaget hamnar diskmaskinen till höger om diskhon inuti U:et. Till höger om diskmaskinen har vi dock endast en passbit innan bänkraden svänger 90 grader för att bli en halvö.

[...]

Vad tror ni om det här alternativet? Bättre eller sämre än det första?
Jag hade gått på n_sandstrom's idé. Tror det blir bättre. Spill och söl på golvet blir det lika mycket eller lite oavsett. Det handlar mest om hur stadig man är på handen ;.)
 
fyrafyra skrev:
Intressant tanke! Du hade alltså flyttat diskmaskinen längre ut på halvön? Vilka för- och nackdelar ser ni med detta? Bättre utrymmer kring diskmaskinen kan jag tänka mig. Men hur blir det med vattenspill på golvet när man först sköljer av disken i hon och sedan flyttar över den i diskmaskinen? Flyttar man disken då inte över golvet i det här fallet? Det borde väl öka spillet, men det är kanske inget större problem i verkligheten?
Fördelen är att man kommer åt maskinen fån båda sidor, det brukar bli smidigare än att sträcka sig över luckan, man behöver inte dra ut korgar helt för att stoppa in enstaka saker osv.

Vill man lasta från vasken så kan man stå i hörnet av U'et, mellan vask och maskinlucka. Med en bra kallvattenkopplad maskin behövs inte mycket sköljande, och med riktigt blöta saker så kan man "snurra" ett halvt varv och få allt dropp över bänkskivan i hörnet.

Sen kommer den även lite närmre ingången till U'et, vilket kan vara smidigt om man vill gå med saker direkt från matbordet in i maskinen.

Vart kommer allt ta vägen då man plockar ur maskinen?
 
Skönt att det finns samsyn i tråden. Hade varit mycket svårare att välja om det var mer 50/50 :). Jag kan avslöja att vårt huvudspår fram tills nu faktiskt har varit det andra alternativet med diskmaskin bredvid diskhon. Ett sent infall fick mig att ventilera idén som de flesta av er tycks föredra. Tur att jag postade min fråga här :)

Vi tänker oss att ha ett 60 cm bänkskåp med vardagsporslin och bestick till höger om diskmaskinen. Känns som det blir en bra position båda för framdukning och avdukning. Glas och koppar hamnar i väggskåpen till höger om spishällen. Vad tror ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.