Byggahus.se
Hej!

Jag har planer på att bygga ett växthus men behöver lite hjälp när det kommer till att fundera över växthusets placering samt det mest strategiska sättet att utföra markarbetet.

Jag har använt varenda konstnärlig ådra jag har i min arma kropp för att skissa upp ungefär hur vad jag har tänkt.

Formen med de rosa bokstäverna är det tänkta växthuset som då skulle hamna med ena långsidan i sydöstlig riktning och den andra långsidan mot en skog. Den blå linjen är tomtgräns vilket också visar var vi potentiellt kan ta ner träd. De gröna cirklarna är lite större lövträd. På den platsen skulle växthuset få sol från ungefär 9.30 på morgonen och sedan få sol fram till ca 17 med lite växlande skugga under dagen pga lövträd på tomten. Är det generellt sett möjligt att placera växthuset med skog på ena sidan (avståndet kan anpassas från 1m till ca 5m) och i den tänkta vinkeln?

Den andra frågan grundar sig i att vår tomt är väldigt kuperad och växthuset kommer antingen behöva grävas ner ca 1m i den nordöstra änden eller höjas upp ca 1m i den sydvästra änden. Jag förstår ju att ett nedgrävd växthus gynnas av lite geotermisk värme men höjer vi sen sydöstra änden resulterar det i en (marginellt) ökad solmängd. Vad bör vara bäst?

Finns det någon som kan dela med sig av sin visdom?

Vänligen,
Kuitunen
 
  • Satellitbild med överlagringar, markerar skog, å och väg, hus i centrum. Annoterad, färgrik, planvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.