7 580 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Hjälp att välja luft/vatten-värmepump
Lite tråkigt att höra att att Thermia haft problem med just sina LV-VP tidigare. Firman som gav mig en offert på just Thermia är dem jag har fått bäst intryck av och helst hade valt.P p_k skrev:Håller helt med, det känns som fel tid att köpa pump. Höga priser och teknikskifte.
Angående CTC och propan så kommer säkert barnsjukdomar finnas men eftersom Nibe kört propan ett tag hoppas jag de värsta är lösta. Tror IVT/Bosch också skulle släppa sina nya pumpar i år.
Återstår att se hur stor prisskillnaden mot befintliga modeller blir, för min del tar det emot att köpa pump med R407C eller R32 idag men egentligen spelar det kanske ingen större roll. Åtminstone med vatten till innerdelen som jag tittar på.
F_Svensson: Thermia har jag inte tittat på efter att ha hört att deras tidigare luft/vatten-maskiner inte varit bra men en firma rekommenderade dem före Mitsubishi. Lite tveksam till IVT också men framförallt för att deras service och support verkar sådär numera.
Jag tar in en sista offert nu på lördag, så får vi se vilken tillverkare och modell de rekommenderar. Fortsatt tacksam för alla former av erfarenheter och synpunkter. Tycker det är rätt svårt att hitta konkret info att gå på.
Ja, så är det helt säkert. Tror också att en bra installatör är viktigare. Har haft oturen att genomgå ett riktigt mardrömsbygge med byggfirman från helvetet för ett antal år sedan så förtroende för installatören står väldigt högt i kurs hos mig.P p_k skrev:
Talade med firman som gav mig offert 1 igen igår. Han menade att han valt en VP med propan delvis eftersom han tror att servicekostnader för värmepumpar med andra medier kommer att öka allteftersom de försvinner från marknaden. Svårt för mig att avgöra hur mycket sanning det ligger i det, men det känns ju inte helt orimligt.
Jag har en 12 år gammal Thermia Atria 10 LVVP och den har fungerat ok.
Två saker har gått sönder, cirkulationspumpen för brine skar ihop efter 8 år (en Wilo så det är inte konstigt) och en relästyrning för fläkthastighet (600 kronor) utedel rasade efter 12 år.
Cirkulationspumpen och allt arbete täcktes helt av trygghetsförsäkringen som jag hade då.
Två saker har gått sönder, cirkulationspumpen för brine skar ihop efter 8 år (en Wilo så det är inte konstigt) och en relästyrning för fläkthastighet (600 kronor) utedel rasade efter 12 år.
Cirkulationspumpen och allt arbete täcktes helt av trygghetsförsäkringen som jag hade då.
HejF_Svensson skrev:
Ja, så är det helt säkert. Tror också att en bra installatör är viktigare. Har haft oturen att genomgå ett riktigt mardrömsbygge med byggfirman från helvetet för ett antal år sedan så förtroende för installatören står väldigt högt i kurs hos mig.
Talade med firman som gav mig offert 1 igen igår. Han menade att han valt en VP med propan delvis eftersom han tror att servicekostnader för värmepumpar med andra medier kommer att öka allteftersom de försvinner från marknaden. Svårt för mig att avgöra hur mycket sanning det ligger i det, men det känns ju inte helt orimligt.
Hur gick det, vilken pump, firma och, pris blev det tillslut?
Står själv i begrepp att byta.
Kul att någon plockade upp tråden igen, sammanfattar mina erfarenheter.
Jag tog in ytterligare en offert, från EkoEnergi, och det blev till slut den jag accepterade. Det blev en IVT AirX 413 med tillhörande innedel. Jag betalade 163 000 kr efter rotavdrag och prutande, men fick senare också energieffektiviseringsbidrag från länsstyrelsen på 30 000 kr. I offerten ingick utedel, innedel, installation, bortforsling av 2 gamla VP, utegivare och innegivare.
Någon månad efter installation var vi på besök på en gård en bit upp i Skåne där det visade sig att de nyss installerat exakt samma system, men fått betala någonstans runt 190 000 kr. Priserna verkar överlag ligga rätt mycket högre nu än de gjorde för några år sedan, så det kändes bra att veta att jag inte blivit helt skinnad.
VP fungerar och verkar klara vårt hus på 3 vån, plus källare, ca 200 kvm, bra, men jag kan inte säga att jag är nöjd med mitt val ändå, pga leverantör och underleverantör, men delvis även IVT. Det gick bra att sälja, men all form av service, support och uppföljning är man helt ointresserade av. Installation, service mm sköts av underleverantörer, företaget i fråga säljer bara. Ett upplägg jag i efterhand fått intryck av att man valt för att man då kan försöka låta dessa stå för garantier och fel.
Nedan följer en lång och irriterad harang av mina erfarenheter:
Vi har haft lite problem efter installation och vid varje tillfälle har jag bara mötts av ointresse och likgiltighet. Ett rör som direkt efter installation läckte ut en rätt bra mängd vatten i källaren och sen stod och droppade konstant tog en jävla massa påstötningar och runt 3 mån att få fixat, trots att det handlade om ca 30 min jobb.
Vår innegivare visade direkt från start också fel temperatur. Upptäcktes dock först när det blev kallt ute och värmen slogs på. Första beskedet, från underleverantör, var att detta inte skulle gå på garanti, sånt får man acceptera. Frågar då samtidigt om det inte går att kalibrera/kompensera i enheten, men får besked att det inte går. Jag var rätt sur vid det här laget, efter att redan ha fått vänta 3 mån på det läckande röret, och kontaktade företaget vi köpt systemet av, sade att jag tröttnat på att ha kontakt med underleverantörer och att de får ta sitt ansvar. Fick bekräftat av dem att det visst skulle gå på garanti och att de skulle fixa det, men har sen på två mån inte hört något mer om det.
I onsdags förra veckan gick en säkring i källaren. Efter detta fick utedelen ingen ström alls, trots att jag bytt säkringen. Felmeddelande säger ocskå just detta, ingen ström till utedelen. Ringde företaget vi köpt av för att göra felanmälan, gick inte att göra på telefon, endast via hemsida. Försöker göra det på hemsidan, men funktionen låg nere. Lysande. Börjar nu jaga säljaren på telefon och får honom efter ett tag att göra en felänmälan till underleverantör. Sen tar det ytterligare 1,5 dygn och en massa jagande från min sida innan jag ens får prata med någon om att det ska komma ut någon för att titta på den. Tid finns först nästa vecka. När servicetekniker väl är på plats, igår, har utedelen stått still i nästan en vecka. Det enda han behöver göra för att få igång den igen är att lyfta av frontpanelen och slå om tre st automatsäkringar. Något jag hade kunnat göra själv på 2 minuter om jag bara hade fått veta det.
Jag är samtidigt på teknikern om att han ska byta innegivaren eftersom den visar fel temperatur. Det visar sig vara samma kille som tidigare sagt att det inte kommer gå på garanti och han vill helt enkelt inte byta ut den. Vi tjafsar om det ett tag och det är nästan på väg att bli bråk. Jag frågar återigen om det inte går att kalibrera/kompensera för felet i enheten, men nej, det går inte. Lyckas till slut få honom att gå igenom själva huvudenheten med mig för att se om det går att kompensera för felet där. Då visar det sig att han inte riktigt har koll på samtliga funktioner i den och behöver ringa IVT-support som otroligt nog själva inte riktigt har koll på alla funktioner. Jag hör IVT-support i telefonen säga om en viss funktion "Öh, ja, den brukar vi inte pilla så mycket, vet inte riktigt hur den påverkar". Jag hör att teknikern är på vaäg att avsluta satmalet utan att beskriva för supporten vad mitt problem faktiskt är så jag pressar honom lite till och så att han beskriver mitt problem med innegivaren, varpå supporten säger "Ja, men det kan du bara kompensera för direkt i enheten", dvs precis det som teknikern påstått absolut inte går. Det visar sig också vara så enkelt att jag kunnat göra det själv på två min om jag bara fått veta hur.
Summa summarum: Pumpen fungerar och levererar, men företaget jag köpt genom skiter i om jag har problem, underleverantören vet inte riktigt vad de sysslar med och IVT har inte heller riktigt koll på sina produkter. Samtliga problem jag haft hade jag kunnat lösa själv om jag bara fått prata med någon i telefon som vetat vad de sysslar med. Installationen var klar i somras och det är först igår samtliga problem som vi haft sen start är lösta. Hade jag inte tryckt på upprepade gånger hade precis ingenting hänt. Har även på omvägar hört fler kunder som har haft samma erfarenhet med samma företag. Hade med facit i hand valt annan leverantör, kanske samma system.
Det kan också vara bra att veta att det inte finns någon support för privatpersoner hos IVT, du kan alltså inte själv ringa dit. Sparar säkert IVT en massa jobb då de slipper ta skitsamtal från en massa kunder, men gör det fan så mycket dyrare för kunden som måste anlita någon för även de enklaste fel. Som jämförelse: när jag valde bland offerterna ringde jag bla Thermia. Det gick hur bra som helst och jag hade ett jättebra samtal med en tekniker som både var trevlig och visste precis vad han sysslade med och kunde svara på allt
Jag tog in ytterligare en offert, från EkoEnergi, och det blev till slut den jag accepterade. Det blev en IVT AirX 413 med tillhörande innedel. Jag betalade 163 000 kr efter rotavdrag och prutande, men fick senare också energieffektiviseringsbidrag från länsstyrelsen på 30 000 kr. I offerten ingick utedel, innedel, installation, bortforsling av 2 gamla VP, utegivare och innegivare.
Någon månad efter installation var vi på besök på en gård en bit upp i Skåne där det visade sig att de nyss installerat exakt samma system, men fått betala någonstans runt 190 000 kr. Priserna verkar överlag ligga rätt mycket högre nu än de gjorde för några år sedan, så det kändes bra att veta att jag inte blivit helt skinnad.
VP fungerar och verkar klara vårt hus på 3 vån, plus källare, ca 200 kvm, bra, men jag kan inte säga att jag är nöjd med mitt val ändå, pga leverantör och underleverantör, men delvis även IVT. Det gick bra att sälja, men all form av service, support och uppföljning är man helt ointresserade av. Installation, service mm sköts av underleverantörer, företaget i fråga säljer bara. Ett upplägg jag i efterhand fått intryck av att man valt för att man då kan försöka låta dessa stå för garantier och fel.
Nedan följer en lång och irriterad harang av mina erfarenheter:
Vi har haft lite problem efter installation och vid varje tillfälle har jag bara mötts av ointresse och likgiltighet. Ett rör som direkt efter installation läckte ut en rätt bra mängd vatten i källaren och sen stod och droppade konstant tog en jävla massa påstötningar och runt 3 mån att få fixat, trots att det handlade om ca 30 min jobb.
Vår innegivare visade direkt från start också fel temperatur. Upptäcktes dock först när det blev kallt ute och värmen slogs på. Första beskedet, från underleverantör, var att detta inte skulle gå på garanti, sånt får man acceptera. Frågar då samtidigt om det inte går att kalibrera/kompensera i enheten, men får besked att det inte går. Jag var rätt sur vid det här laget, efter att redan ha fått vänta 3 mån på det läckande röret, och kontaktade företaget vi köpt systemet av, sade att jag tröttnat på att ha kontakt med underleverantörer och att de får ta sitt ansvar. Fick bekräftat av dem att det visst skulle gå på garanti och att de skulle fixa det, men har sen på två mån inte hört något mer om det.
I onsdags förra veckan gick en säkring i källaren. Efter detta fick utedelen ingen ström alls, trots att jag bytt säkringen. Felmeddelande säger ocskå just detta, ingen ström till utedelen. Ringde företaget vi köpt av för att göra felanmälan, gick inte att göra på telefon, endast via hemsida. Försöker göra det på hemsidan, men funktionen låg nere. Lysande. Börjar nu jaga säljaren på telefon och får honom efter ett tag att göra en felänmälan till underleverantör. Sen tar det ytterligare 1,5 dygn och en massa jagande från min sida innan jag ens får prata med någon om att det ska komma ut någon för att titta på den. Tid finns först nästa vecka. När servicetekniker väl är på plats, igår, har utedelen stått still i nästan en vecka. Det enda han behöver göra för att få igång den igen är att lyfta av frontpanelen och slå om tre st automatsäkringar. Något jag hade kunnat göra själv på 2 minuter om jag bara hade fått veta det.
Jag är samtidigt på teknikern om att han ska byta innegivaren eftersom den visar fel temperatur. Det visar sig vara samma kille som tidigare sagt att det inte kommer gå på garanti och han vill helt enkelt inte byta ut den. Vi tjafsar om det ett tag och det är nästan på väg att bli bråk. Jag frågar återigen om det inte går att kalibrera/kompensera för felet i enheten, men nej, det går inte. Lyckas till slut få honom att gå igenom själva huvudenheten med mig för att se om det går att kompensera för felet där. Då visar det sig att han inte riktigt har koll på samtliga funktioner i den och behöver ringa IVT-support som otroligt nog själva inte riktigt har koll på alla funktioner. Jag hör IVT-support i telefonen säga om en viss funktion "Öh, ja, den brukar vi inte pilla så mycket, vet inte riktigt hur den påverkar". Jag hör att teknikern är på vaäg att avsluta satmalet utan att beskriva för supporten vad mitt problem faktiskt är så jag pressar honom lite till och så att han beskriver mitt problem med innegivaren, varpå supporten säger "Ja, men det kan du bara kompensera för direkt i enheten", dvs precis det som teknikern påstått absolut inte går. Det visar sig också vara så enkelt att jag kunnat göra det själv på två min om jag bara fått veta hur.
Summa summarum: Pumpen fungerar och levererar, men företaget jag köpt genom skiter i om jag har problem, underleverantören vet inte riktigt vad de sysslar med och IVT har inte heller riktigt koll på sina produkter. Samtliga problem jag haft hade jag kunnat lösa själv om jag bara fått prata med någon i telefon som vetat vad de sysslar med. Installationen var klar i somras och det är först igår samtliga problem som vi haft sen start är lösta. Hade jag inte tryckt på upprepade gånger hade precis ingenting hänt. Har även på omvägar hört fler kunder som har haft samma erfarenhet med samma företag. Hade med facit i hand valt annan leverantör, kanske samma system.
Det kan också vara bra att veta att det inte finns någon support för privatpersoner hos IVT, du kan alltså inte själv ringa dit. Sparar säkert IVT en massa jobb då de slipper ta skitsamtal från en massa kunder, men gör det fan så mycket dyrare för kunden som måste anlita någon för även de enklaste fel. Som jämförelse: när jag valde bland offerterna ringde jag bla Thermia. Det gick hur bra som helst och jag hade ett jättebra samtal med en tekniker som både var trevlig och visste precis vad han sysslade med och kunde svara på allt
Tack för infon!F_Svensson skrev:
Kul att någon plockade upp tråden igen, sammanfattar mina erfarenheter.
Jag tog in ytterligare en offert, från EkoEnergi, och det blev till slut den jag accepterade. Det blev en IVT AirX 413 med tillhörande innedel. Jag betalade 163 000 kr efter rotavdrag och prutande, men fick senare också energieffektiviseringsbidrag från länsstyrelsen på 30 000 kr. I offerten ingick utedel, innedel, installation, bortforsling av 2 gamla VP, utegivare och innegivare.
Någon månad efter installation var vi på besök på en gård en bit upp i Skåne där det visade sig att de nyss installerat exakt samma system, men fått betala någonstans runt 190 000 kr. Priserna verkar överlag ligga rätt mycket högre nu än de gjorde för några år sedan, så det kändes bra att veta att jag inte blivit helt skinnad.
VP fungerar och verkar klara vårt hus på 3 vån, plus källare, ca 200 kvm, bra, men jag kan inte säga att jag är nöjd med mitt val ändå, pga leverantör och underleverantör, men delvis även IVT. Det gick bra att sälja, men all form av service, support och uppföljning är man helt ointresserade av. Installation, service mm sköts av underleverantörer, företaget i fråga säljer bara. Ett upplägg jag i efterhand fått intryck av att man valt för att man då kan försöka låta dessa stå för garantier och fel.
Nedan följer en lång och irriterad harang av mina erfarenheter:
Vi har haft lite problem efter installation och vid varje tillfälle har jag bara mötts av ointresse och likgiltighet. Ett rör som direkt efter installation läckte ut en rätt bra mängd vatten i källaren och sen stod och droppade konstant tog en jävla massa påstötningar och runt 3 mån att få fixat, trots att det handlade om ca 30 min jobb.
Vår innegivare visade direkt från start också fel temperatur. Upptäcktes dock först när det blev kallt ute och värmen slogs på. Första beskedet, från underleverantör, var att detta inte skulle gå på garanti, sånt får man acceptera. Frågar då samtidigt om det inte går att kalibrera/kompensera i enheten, men får besked att det inte går. Jag var rätt sur vid det här laget, efter att redan ha fått vänta 3 mån på det läckande röret, och kontaktade företaget vi köpt systemet av, sade att jag tröttnat på att ha kontakt med underleverantörer och att de får ta sitt ansvar. Fick bekräftat av dem att det visst skulle gå på garanti och att de skulle fixa det, men har sen på två mån inte hört något mer om det.
I onsdags förra veckan gick en säkring i källaren. Efter detta fick utedelen ingen ström alls, trots att jag bytt säkringen. Felmeddelande säger ocskå just detta, ingen ström till utedelen. Ringde företaget vi köpt av för att göra felanmälan, gick inte att göra på telefon, endast via hemsida. Försöker göra det på hemsidan, men funktionen låg nere. Lysande. Börjar nu jaga säljaren på telefon och får honom efter ett tag att göra en felänmälan till underleverantör. Sen tar det ytterligare 1,5 dygn och en massa jagande från min sida innan jag ens får prata med någon om att det ska komma ut någon för att titta på den. Tid finns först nästa vecka. När servicetekniker väl är på plats, igår, har utedelen stått still i nästan en vecka. Det enda han behöver göra för att få igång den igen är att lyfta av frontpanelen och slå om tre st automatsäkringar. Något jag hade kunnat göra själv på 2 minuter om jag bara hade fått veta det.
Jag är samtidigt på teknikern om att han ska byta innegivaren eftersom den visar fel temperatur. Det visar sig vara samma kille som tidigare sagt att det inte kommer gå på garanti och han vill helt enkelt inte byta ut den. Vi tjafsar om det ett tag och det är nästan på väg att bli bråk. Jag frågar återigen om det inte går att kalibrera/kompensera för felet i enheten, men nej, det går inte. Lyckas till slut få honom att gå igenom själva huvudenheten med mig för att se om det går att kompensera för felet där. Då visar det sig att han inte riktigt har koll på samtliga funktioner i den och behöver ringa IVT-support som otroligt nog själva inte riktigt har koll på alla funktioner. Jag hör IVT-support i telefonen säga om en viss funktion "Öh, ja, den brukar vi inte pilla så mycket, vet inte riktigt hur den påverkar". Jag hör att teknikern är på vaäg att avsluta satmalet utan att beskriva för supporten vad mitt problem faktiskt är så jag pressar honom lite till och så att han beskriver mitt problem med innegivaren, varpå supporten säger "Ja, men det kan du bara kompensera för direkt i enheten", dvs precis det som teknikern påstått absolut inte går. Det visar sig också vara så enkelt att jag kunnat göra det själv på två min om jag bara fått veta hur.
Summa summarum: Pumpen fungerar och levererar, men företaget jag köpt genom skiter i om jag har problem, underleverantören vet inte riktigt vad de sysslar med och IVT har inte heller riktigt koll på sina produkter. Samtliga problem jag haft hade jag kunnat lösa själv om jag bara fått prata med någon i telefon som vetat vad de sysslar med. Installationen var klar i somras och det är först igår samtliga problem som vi haft sen start är lösta. Hade jag inte tryckt på upprepade gånger hade precis ingenting hänt. Har även på omvägar hört fler kunder som har haft samma erfarenhet med samma företag. Hade med facit i hand valt annan leverantör, kanske samma system.
Det kan också vara bra att veta att det inte finns någon support för privatpersoner hos IVT, du kan alltså inte själv ringa dit. Sparar säkert IVT en massa jobb då de slipper ta skitsamtal från en massa kunder, men gör det fan så mycket dyrare för kunden som måste anlita någon för även de enklaste fel. Som jämförelse: när jag valde bland offerterna ringde jag bla Thermia. Det gick hur bra som helst och jag hade ett jättebra samtal med en tekniker som både var trevlig och visste precis vad han sysslade med och kunde svara på allt
Hade idag den första säljare ute för att räkna,
återkommer med info när jag vet mer.
Bla just EkoEnergi i Lomma är ett av företagen som ska räkna på det..
Redigerat:
Ja, återkom gärna med info. Hjälper alltid någon.
Som du förstår rekommenderar jag inte företag jag valt. Ett av de företag jag fick offert från var Åkerholms rör, efter rekommendation av grannar som fick sitt system installerat av dem. De är nöjda och jag fick själv ett bra intryck.
Som du förstår rekommenderar jag inte företag jag valt. Ett av de företag jag fick offert från var Åkerholms rör, efter rekommendation av grannar som fick sitt system installerat av dem. De är nöjda och jag fick själv ett bra intryck.
Dom är oxå ett av företagen som ska komma och titta å räkna 👍F_Svensson skrev:
För min del blev det Mitsubishi eftersom installatören inte kunde leverera CTCs nyare serie då.
EHPT20X-YM9D och utedel PUZ-WM112YAA gick på strax under 135k.
Inga problem med pumpen i sig, visst låter den vid hög belastning och innan den avfrostat men normalt är den tystare än IVTn den ersatte. Det jag missade var att kravställa riktigt magnetitfilter, tyckte det jag fick var klent.
Vet inte vad jag ska säga om installatören, de tar sitt ansvar men har redan gjort flera återbesök pga läckande kopplingar så inte särskilt imponerad. Fick ingen genomgång av pumpen heller, tror inte de som gjorde jobbet kunde märket så bra. Firman var så klart auktoriserad.
Åkerholms rör har även jag hört bra saker om.
EHPT20X-YM9D och utedel PUZ-WM112YAA gick på strax under 135k.
Inga problem med pumpen i sig, visst låter den vid hög belastning och innan den avfrostat men normalt är den tystare än IVTn den ersatte. Det jag missade var att kravställa riktigt magnetitfilter, tyckte det jag fick var klent.
Vet inte vad jag ska säga om installatören, de tar sitt ansvar men har redan gjort flera återbesök pga läckande kopplingar så inte särskilt imponerad. Fick ingen genomgång av pumpen heller, tror inte de som gjorde jobbet kunde märket så bra. Firman var så klart auktoriserad.
Åkerholms rör har även jag hört bra saker om.
Klicka här för att svara