J
Jag har en elpanna som nyligen fått sina kontaktorer utbytt mot Eaton DILEM-10 240VAC. De nya låter mycket mer när de slår till och från så att det hörs i hela huset. Jag har försökt att ljudisolera med hjälp av bitumenpapp men det har knappt gjort någon skillnad.

Nu undrar jag om den ända lösningen är att bytta de nya kontaktorerna mot halvledarkontaktorer. Finns det halvledarkontaktorer som har samma storlek och effekt som de Eaton ovan?

Har ni några andra råd om vad jag kan göra för att dämpa ljudet på de befintliga kontakorerna? Jag förstår att de inte är ljudlösa eftersom fjädern inuti separerar när de slår av men fan vad dessa låter jämfört med de som dog efter ~20 år.

Der är 3-fas du har som kopplas in och då blir det nog svårt med triac att få till det. Det måste då vara en till varje och ggr 3 för varje kontaktor. Dom kontaktorer du har är sidogående och tystare en vanliga. Kanske det går med likströmsspolar. 230 V AC/DC Slår inte så hårt, du får prova med en.
Sök på E3294580 , här ser du data på en
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...ponenter/kontaktorer/kontaktor-24-4no-230v-2m

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Det finns en del 3-fas SSC men de är ganska dyra, typ x10 mot en vanlig kontaktor.
Googla solid state contactor

J
J jonaserik skrev:
Dom kontaktorer du har är sidogående och tystare en vanliga.
Jag har tyvärr ingen annan referens än ljudet på de gamla kontaktorer som satt när pannan byggdes (se bild). De var tystare än dessa Eaton.

Att de är "sidogående" kan det vara så att när de slår av/på att kraften får skenan de sitter på att flytta lite i sidled och det amplifierar ljudet?

kontaktor-22585-cmc_medium.jpg

J jonaserik skrev:
Der är 3-fas du har som kopplas in och då blir det nog svårt med triac att få till det. Det måste då vara en till varje och ggr 3 för varje kontaktor. Kanske det går med likströmsspolar. 230 V AC/DC Slår inte så hårt, du får prova med en.
Sök på E3294580 , här ser du data på en
[länk]
Menar du att istället för 3 kontaktorer behövs 9 stycken om jag skall ha halvledar varianter?

J
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det finns en del 3-fas SSC men de är ganska dyra, typ x10 mot en vanlig kontaktor.
Googla solid state contactor
Hittade något märke P-Line. Sjukt dyrt! Billigare are köpa hörselskydd ;)

Den kontaktorn som du visar sitter i en del äldre EL-pannor och VP , men tillverkas inte längre, kan finnas hos någon men priset är inte att tänka på. Det med slaget som blir, beror nog inte på att den sitter på en skena, snarare då att det finns en resonans i delen som skenan sitter på. Det kan skramla rätt bra från plåt och fortplanta sig iväg.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Jag har tyvärr ingen annan referens än ljudet på de gamla kontaktorer som satt när pannan byggdes (se bild). De var tystare än dessa Eaton.

Att de är "sidogående" kan det vara så att när de slår av/på att kraften får skenan de sitter på att flytta lite i sidled och det amplifierar ljudet?

[bild]

Menar du att istället för 3 kontaktorer behövs 9 stycken om jag skall ha halvledar varianter?
Du kan säkert med fördel välja någon typisk kontaktor för montage i normkapslingar dvs vanliga centraler. Välj de som dessutom benämns brumfria så är du nära utförandet du hade tidigare. Riktnngen på kärnan som manövrerar har ingen större betydelse för ljud det kommer mer an på olika fabrikat och vad som anges tex elvärmekontaktor, brumfri osv. Den du har nu är en typisk kontaktor för allmänt bruk industriellt där ofta ljudet vid koppling inte spelar någon större roll.

Infästning av DIN-skenan med gummidämpare kan du kanske komma vidare med om det bara finns lite plats i djupled för det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
typisk kontaktor för allmänt bruk industriellt
Svar nej är ingen typisk för industri, sitter i massor av applikationer, det som kan vara avgörande är slaglängden på ankaret. Den som TS visar har väldigt kort slaglängd och blir därmed tystare, en nackdel med kort slaglängd är att vid brytning kan gnistan hänga kvar lite. den är liksom lite långsam.

J jonaserik skrev:
Svar nej är ingen typisk för industri, sitter i massor av applikationer, det som kan vara avgörande är slaglängden på ankaret. Den som TS visar har väldigt kort slaglängd och blir därmed tystare, en nackdel med kort slaglängd är att vid brytning kan gnistan hänga kvar lite. den är liksom lite långsam.
Jo det är en typisk generell sk minikontaktor av ett känt fabrikat och med sin stora användning industriellt. Givetvis kan man använda och hitta den även utanför den sfären men malplacerad i detta fallet där priset skulle vara pressat och data endast för ren elvärme aktuell när det begav sig för tillverkaren.

J
J jonaserik skrev:
Det med slaget som blir, beror nog inte på att den sitter på en skena, snarare då att det finns en resonans i delen som skenan sitter på. Det kan skramla rätt bra från plåt och fortplanta sig iväg.
Jag trodde att bitumenpappen jag satte mellan kontrollpanelen och skenan skulle dämpa men det kanske inte är tillräckligt med dämpning. Har du något förslag på vad mer jag kan försöka?

Elektriskt ställverk med kablarna inkopplade och en pil som pekar på en detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
GK100 GK100 skrev:
Infästning av DIN-skenan med gummidämpare kan du kanske komma vidare med om det bara finns lite plats i djupled för det.
Jag har sökt på DIN-skena och gummidämpare men är inte säker på vad du menar. Skulle jag ersätta den befintliga skena med en ny? Kan du dela med en länk på vad du tänker dig?

J
GK100 GK100 skrev:
Jo det är en typisk generell sk minikontaktor av ett känt fabrikat och med sin stora användning industriellt. Givetvis kan man använda och hitta den även utanför den sfären men malplacerad i detta fallet där priset skulle vara pressat och data endast för ren elvärme aktuell när det begav sig för tillverkaren.
Jag kanske missförstår dig när du säger malplacerad men den Eaton kontaktorn som ersätter de som dog rekommenderades av Nibe och en återförsäljare av reservdelar för min elpanna. Jag trodde inte att de skulle låta mer :oops:

Plåten du monterat kontaktorerna på är det original? Det är ingen DIN-skena men går ju bra om den är 35 mm bred.

Ska se om jag hittar länk till kuddarna jag tänkte på.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
GK100 GK100 skrev:
Plåten du monterat kontaktorerna på är det original? Det är ingen DIN-skena men går ju bra om den är 35 mm bred.

Ska se om jag hittar länk till kuddarna jag tänkte på.
Korrekt den är original men eftersom Eaton kontaktorerna är lite högre än de gamla fick jag borra ut nitarna och flytta skena lite högre.

J
Vill tillägga att jag har observerat att kontaktorerna "vandrar" längst skenan pga dom slår så kraftigt. Jag märkte detta för jag flyttade dom så de satt relativt jämt och på morgonen har dom flyttat sig till höger :rofl: Elektriska kretsavbrottare och kaotiska kablar, potentiell säkerhetsrisk, behov av ordning och märkning.

Riktigt dumt problem detta med ljudet :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.