G Glesbygdsbo skrev:
såna här gånger önskar jag att jag inte hade flyttat in i en gammal släktgård med NOLL levande släktingar som vet ett skvatt om gården.
Det kan inte vara en gengångare från tidigare släktled som rumlar runt :cool:
OBS Lördags "humor".
 
  • Gilla
Glesbygdsbo
  • Laddar…
G
Erik_Hansson skrev:
Du måste nog lösa det där med vindsluckan. Man måste komma åt och inspektera vinden. Även Anticimex måste ju komma åt ..

Är du säker på att det inte finns någon annan ingång (för människor) på utsidan?
Bombsäker!
Vet att jag måste lösa luckan... men trodde att jag skulle få tid till det senare! Men är nog bara att ta tag i luckan imorgon.
 

Bästa svaret

P
Det kommer att gå bra(y)
 
  • Gilla
Glesbygdsbo
  • Laddar…
G
L lordi skrev:
Har du husförsäkring? Ofta kan man få hjälp av Anticimex eller liknande utan extra kostnad. Ett tips är att kolla upp detta.
Min plan är att kontakta Anticimex. Men skulle vilja känna mig lite mindre blond och lite mer som ett redigt fruntimmer som kan ta hand om sig själv innan jag ringer dom.

I dagsläget har jag ingen aning om de är råttor eller en svan som huserar på min vind liksom... kul att be Anticimex om att ta med alla bekämpningsmedel som dom har plus ett gevär ifall de är nåt stort som bor där uppe..
 
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
G Glesbygdsbo skrev:
Min plan är att kontakta Anticimex. Men skulle vilja känna mig lite mindre blond och lite mer som ett redigt fruntimmer som kan ta hand om sig själv innan jag ringer dom.

I dagsläget har jag ingen aning om de är råttor eller en svan som huserar på min vind liksom... kul att be Anticimex om att ta med alla bekämpningsmedel som dom har plus ett gevär ifall de är nåt stort som bor där uppe..
Är troligen inget stort, om det inte finns en stor öppen väg för dem att ta sig in.

Om det är något som Knock on Wood föreslår, så är det inte Anticimex man ska ringa, utan vi vet alla vem :)
Anticimex får väl göra en koll först.
 
hsd
Ekorre ,hade en på garagevinden som blev skrämd av mig och höll på att skrämma ihjäl mig när den rusade ut
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
G Glesbygdsbo skrev:
Ett ganska gulligt djur tycker jag, håller mina tummar för mård!
De må vara gulliga, men var glad om det inte är mård.
De förstör väldigt mycket om det vill sig illa.
Gnager sönder o använder vinden som latrin.

Som någon skrev, sätt upp någon fälla.
Oavsett vad det är så vill du ha ut det som är där, för det kommer bara att förstöra.
 
Cheesen
G Glesbygdsbo skrev:
Jag tror faktiskt inte på en fågel, för djuret springer runt på vinden. Och jag har aldrig hitintills sett en springande fågel.
:)
Då kan du inte ha bott speciellt länge på landet.... Kråkor, skator och andra stora fåglar springer och skuttar gladeligen runt på tak, gårdar och fält. Speciellt på vårkanten.
 
Ta det lugnt nu, du bor i symbios med naturen bara :D
Kan inte tänka mig att det är stora råttor på vinden i Norrlands inland, jag sätter alla mina fiktiva slantar på ekorre.
Vi bor i ett gammalt hus och har hört alla möjliga ljud från påhälsande djur, ett lät så konstigt att vi kallade det för humlegrisen.
Det är bara att ta det lugnt och jobba metodiskt så kommer du bli en redig glesbygdsbo(y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Glesbygdsbo skrev:
såna här gånger önskar jag att jag inte hade flyttat in i en gammal släktgård med NOLL levande släktingar som vet ett skvatt om gården.

.
Det kanske är de icke levande släktingarna som springer där uppe..?
 
Heij83
G Glesbygdsbo skrev:
Precis det jag inte vill läsa! Skulle inte förvåna mig om det är ett gäng stora jäkla råttor där uppe! Fy fan!
Hur fick ni bort dom? Eller fick dom bort er från huset?
Nu är detta en lite större fastighet i storstad så det är inte helt enkelt då dom antagligen kommer in via avloppssystemet.
Men har du en fristående villa på landsbygden så bordet det knte vara jättesvårt.
 
Fredrik Lindström i ljugarprogrammet i TV igår kväll sa just att han gärna ville möta några gamla spöken för att jämföra dialekter. Du kan ju börja med att kontakta honom.
 
D09
Övervakningskamera ;)

Vi vill ju se ”spöket” :D:D
 
BirgitS
G Glesbygdsbo skrev:
Vad tror ni om att sätta en djurfälla på altantaket, under där dunsen hördes ifrån? För jag skulle vilja veta vilket djur som skrämmer mig.
Börja med en övervakningskamera där.
 
Satsuki
G Glesbygdsbo skrev:
Min plan är att kontakta Anticimex. Men skulle vilja känna mig lite mindre blond och lite mer som ett redigt fruntimmer som kan ta hand om sig själv innan jag ringer dom.

I dagsläget har jag ingen aning om de är råttor eller en svan som huserar på min vind liksom... kul att be Anticimex om att ta med alla bekämpningsmedel som dom har plus ett gevär ifall de är nåt stort som bor där uppe..
:crysmile: Skrattar så jag gråter....
Förstår dock hur du känner det!

Mård låter sannolikt, men inget av det du funderar på är farligt för dig så ge dig upp under en tid av dagen när det verkar tomt och titta. Antingen via stege utifrån eller via luckan inifrån. Om du hittar ett hål in kanske du ser fjädrar/päls, spår eller liknande som kan hjälpa till att identifiera inkräktaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.