Hejsan ! Är på jakt efter en polermaskin (ej oscillerande typ Bosch Pex 125) utan enbart roterande.
Varvtalet skall vara justerbart då jag skall ha den till att polera och vaxa mindre ytor på båten. Har en stor rackare med 180 mm rondel men den är för stor funkar dock bra på skrovsidor. Såg att festool har modell mindre med 80 mm polerrondeller men innan jag spräcker budgeten vill jag iallafall göra ett försök på forumet. Någon som har något bra tips på var jag kan finna polermaskin modell mindre ?

Köp en extra disk och svarva den till lagom diameter.

Protte

Blir inte riktigt bra, köra 125 mm rondel med maskin avsedd för 180 blir så väldans otympligt, liten stark med reglerbart varvtal eftersökes!

Jag har en atlas copo som har några år på nacken.Det är en smidig och lätt maskin.Kör själv med 125mm rondell på denna och det funkar.Maskinen är typ den röda millen upp till höger.AEG har även en version som har ett förstärkt lagerhus,men annars ser de likadana ut som min Atlas.Men dom kanske är för långa i kroppen?.Jag själv har aldrig tänkt på detta.

• 1597415301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strosade omkring på Hornbach i Göteborg idag och fann en Einhell till det facila priset 550 kr.
Har kikat på AEG's maskin ´som verkar trevlig pris ca. 2500 kr , jag har också kikat på enliten Flex för ca.3500 kr.
Kunde inte riktigt motivera mig till att köpa en polermaskin som kostar minst 5 ggr mer.
Jag har som jag tidigare nämnt varit på jakt efter en polermaskin främst till båten , en 5 kg maskin blir svintung om ett 30 fots skrov skall poleras och även otymplig då överbyggnadens detaljer skall poleras.
Mina krav var : mavikt 2.5 kg , så liten och smidig som möjligt, ett minvarvtal runt 1000 rpm.
Allt detta uppfyllde införskaffad maskin. Det följde även med ett antal polertrissor och sandpapper (se bilder). Maskinen är på 1100 watt och väger 2.2 kg , varvtalet går att ställa mellan 1000-3000 rpm.
Jag återkommer med recension efter vårpoleringen !
( Billigt brukar bli dyrt men allt maskinen skall klara av är ju att rotera med 1000 rpm ! Dessutom 2 års garanti.)

• mindre8.JPG
    Skapa konto
  • mindre7.JPG
    Skapa konto
  • mindre6.JPG
    Skapa konto
  • mindre5.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Ja det var ett tvärkast i högsta rang.Diskutera festool och sedan köpa en einhell :-)
Återkom gärna med recensionen. / Mats

Testade maskinen idag och den fungerade faktiskt över förväntan. Bara den håller ihop och inte pajar så blir det nog en favorit bland billighetsköpen. Monterade en 115 mm stödrondell med karborre och började polera överbyggnaden, återkommer med långtids-utvärdering senare.
Ps undra hur många kina-maskiner som tillverkas och säljs under olika fabrikat ? Såg nämligen min Einhell maskin á 550 kr på Hornbach för 499 kr under namnet Alpha-tool på Bauhaus??!!

DS Såg att polemaskinen var testvinnare i en test som en tysk segel tidning låtit göra.

ja man kan undra,jag blev förvånad när din var blå.Jag har tittat på maskinen förut och då var den gul.Jag brukar köra billiga maskiner i ca 5-10min obelastade först innan jag belastar dom,för lagrens skull.Annars så har jag inte hört ngt jättenegativt om de billiga roterande polermaskinerna..Däremot vanliga rondeller är riktig skit inkl einhellen då.Men då handlar det om helt andra varvtal.Jag tänker om du sätter en smidig riktig gummikabel på din så kommer den att kännas som en proffsmaskin :-)

Nu när man gett sig in i budget-träsket igen och jag kallt räknar med att behöva byta ut min polermaskin på garanti inom en relativt snar framtid så fann jag en skillnad som kan vara värt att notera ; Hornbach lämnar 2 års garanti medans Bauhaus lämnar hela 5 år garanti på elmaskiner ( och dessutom säljer maskinen till ett lägre pris) !
Kan vara att ta i beaktning vid maskininköp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.