I oöppnad förpackning dessutom . Någon som minns dessa?
Oöppnad förpackning med gammalt klassiskt trefacks vägguttag i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Oh ja! Hade (med betoning på "hade") flera stycken i förra huset! Väldigt smidiga kan man ju i alla fall föra upp på pluskontot. :p

Sådana har jag på några ställen i huset.

Dom lever väl inte upp till dagens säkerhetsstandard, inget petskydd och grunda brunnar som inte skyddar stiften mot beröring.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Men formspråket - det runda saknar jag. När blev det "lag" på att alla VU, strömbrytare, etc skulle vara fyrkantiga? Ni minns väl runda strömbrytare med en rund knapp i mitten?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ja de runda är SÅ mycket snyggare!

D Dublin skrev:
Men formspråket - det runda saknar jag. När blev det "lag" på att alla VU, strömbrytare, etc skulle vara fyrkantiga? Ni minns väl runda strömbrytare med en rund knapp i mitten?
Sådana har jag med några kvar.
Men de byts successivt ut mot nya, runda. Renova.
Vill/skall byta även vägguttagen med, men det är lite besvärligare.

D Deathtrip2000 skrev:
Det går att få tag på moderna strömbrytare med det klassiska utseendet.
[länk]
Se där! Mer än jag hade koll på. Men till de priserna förstår jag att de inte är så vanliga :-)

Uppväxt med dessa uttag. Uppväxt i miljonprogrammets betong hus.
Konstigt att man överlevde på den tiden. Inga petskydd ingen jordfelsbrytare. Stickproppar med hela stiften i metall.
Ang. uttaget så fanns det även en modell med petskydd.

J
Den runda modellen är väl inte jättesnygg när man har i nån/några större kontakter i uttaget, då spretar dom ju åt alla håll :-)
(Det här är modellen med petskydd)
Rund vägguttag med petskydd med inkopplade stora kontakter som spretar åt olika håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
H HSP skrev:
Uppväxt med dessa uttag. Uppväxt i miljonprogrammets betong hus.
Konstigt att man överlevde på den tiden. Inga petskydd ingen jordfelsbrytare. Stickproppar med hela stiften i metall.
Ang. uttaget så fanns det även en modell med petskydd.
Alla överlevde inte, men de som dog hörs av förklarliga skäl inte så mycket ;)

• Gilla
toolman77 och 7 till
  • Laddar…
vcx
Det är fina grejor. Precis ett sånt sitter i köket i mitt föräldrahem, med diskbänken inom räckhåll. Hon är säker gamla Bettan...

fia_mstd fia_mstd skrev:
Alla överlevde inte, men de som dog hörs av förklarliga skäl inte så mycket ;)
Jag menar att jag överlevde, då jag enligt mina föräldrar var och pillade och petade i allt.
men vägguttagen lät jag bli tydligen.
Vet inte om jag fick någon stöt när jag var liten, men jag minns tydligt när en kompis till mej stoppade fingret i sänglampshållaren där lampan skruvats ur först. vi var väl i 5-års åldern.

Nej klart det ska vara petskyddat och JFB idag.

H HSP skrev:
Jag menar att jag överlevde, då jag enligt mina föräldrar var och pillade och petade i allt.
men vägguttagen lät jag bli tydligen.
Vet inte om jag fick någon stöt när jag var liten, men jag minns tydligt när en kompis till mej stoppade fingret i sänglampshållaren där lampan skruvats ur först. vi var väl i 5-års åldern.

Nej klart det ska vara petskyddat och JFB idag.
Tror inte det kan hända något om det bara var hushållsel du hade där du växte upp.

Antingen hade du kommit i kontakt med fas, då hade du teoretiskt kunnat utsättas för strömgenomgång, har svårt att se hur denna skulle kunna vara något annat än väldigt högOhmig, men vi ponerar att du dragit fram en byggfläkt från köket som du satt dig på.

Strömgenomgången kommer ändå vara max någon tiondels sekund innan smärtan får dig att flytta på handen, med hushållsels mått är detta ofarligt, men svider ju så klart lite.

Den andra möjligheten är att du får in fingret mellan fas och neutralledare, detta känns säkerligen också en del, men sannolikheten att du ska fastna där med fingret eller handen mer än ett par tiondels sekunder är nog extremt liten, kanske 1 på 33000 eller så?

Även om säkerheten måhända var lägre förr tror jag inte ditt eluttag gjort något intryck i statistiken, du får även ta i beaktande att spänningen förr låg på modesta 220V.

Men intuitivt ser det läskigt ut med blottade spänningsförande delar, det håller jag med om.
Barn kan ju även utan problem stoppa in ledande grejer i hålen i uttagen, petskyddade eller ej, kan därför vara en bra idé att ha ett öga på dem, de kan även hoppa ut genom ett fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.