Sådana har jag med några kvar.D Dublin skrev:
Men de byts successivt ut mot nya, runda. Renova.
Vill/skall byta även vägguttagen med, men det är lite besvärligare.
Det går att få tag på moderna strömbrytare med det klassiska utseendet.D Dublin skrev:
https://www.byggfabriken.com/el-och-belysning/strom/infalld-svart-bakelit/
Uppväxt med dessa uttag. Uppväxt i miljonprogrammets betong hus.
Konstigt att man överlevde på den tiden. Inga petskydd ingen jordfelsbrytare. Stickproppar med hela stiften i metall.
Ang. uttaget så fanns det även en modell med petskydd.
Konstigt att man överlevde på den tiden. Inga petskydd ingen jordfelsbrytare. Stickproppar med hela stiften i metall.
Ang. uttaget så fanns det även en modell med petskydd.
Alla överlevde inte, men de som dog hörs av förklarliga skäl inte så mycketH HSP skrev:
Jag menar att jag överlevde, då jag enligt mina föräldrar var och pillade och petade i allt.fia_mstd skrev:
men vägguttagen lät jag bli tydligen.
Vet inte om jag fick någon stöt när jag var liten, men jag minns tydligt när en kompis till mej stoppade fingret i sänglampshållaren där lampan skruvats ur först. vi var väl i 5-års åldern.
Nej klart det ska vara petskyddat och JFB idag.
Tror inte det kan hända något om det bara var hushållsel du hade där du växte upp.H HSP skrev:Jag menar att jag överlevde, då jag enligt mina föräldrar var och pillade och petade i allt.
men vägguttagen lät jag bli tydligen.
Vet inte om jag fick någon stöt när jag var liten, men jag minns tydligt när en kompis till mej stoppade fingret i sänglampshållaren där lampan skruvats ur först. vi var väl i 5-års åldern.
Nej klart det ska vara petskyddat och JFB idag.
Antingen hade du kommit i kontakt med fas, då hade du teoretiskt kunnat utsättas för strömgenomgång, har svårt att se hur denna skulle kunna vara något annat än väldigt högOhmig, men vi ponerar att du dragit fram en byggfläkt från köket som du satt dig på.
Strömgenomgången kommer ändå vara max någon tiondels sekund innan smärtan får dig att flytta på handen, med hushållsels mått är detta ofarligt, men svider ju så klart lite.
Den andra möjligheten är att du får in fingret mellan fas och neutralledare, detta känns säkerligen också en del, men sannolikheten att du ska fastna där med fingret eller handen mer än ett par tiondels sekunder är nog extremt liten, kanske 1 på 33000 eller så?
Även om säkerheten måhända var lägre förr tror jag inte ditt eluttag gjort något intryck i statistiken, du får även ta i beaktande att spänningen förr låg på modesta 220V.
Men intuitivt ser det läskigt ut med blottade spänningsförande delar, det håller jag med om.
Barn kan ju även utan problem stoppa in ledande grejer i hålen i uttagen, petskyddade eller ej, kan därför vara en bra idé att ha ett öga på dem, de kan även hoppa ut genom ett fönster.