Hej!
Är ny här på forumet, har suttit å tittat en del på en del trådar, man verkar få bra svar på alla frågor man ställer. De finns mkt kunskap här så jag provar att fråga en fråga jag ocksåd^_^b

Men nu till frågan!
Vi ska göra ordning tvättstugan i källaren, lägga klinkers osv. Men de första som ska göras är att byta ut dom gammla gjutgärnsrören till avloppet. Vilket jag inte tror blir några problem i sig.
Hade tänkt att lämna det gamla systemet kvar. Vi gör helt nytt system. Bilar upp och lägger ner nya rör där det är "lättast" dvs genom dörrpassager osv. Dom gamla brunnarna ska inte heller finnas kvar, utan vi byter plats på tvättstugan så vi kommer få dra nytt dit vilket som.:)
Men hur som hellst så måste jag ju hitta vart de gamla systemet går ut ur källaren och till komunens system, för vi kommer få gräva på utsidan huset för att få bytt alla rör hela vägen till komunens.
Men de jag undrar är om de finns något sätt att ta reda på positionen där utgående avlopp går ut ur källaren?

Finns de någon kamera man kan kolla med vart de tar vägen?
Eller någon sändare att köra baklänges in i systemet å se vart de går ut?

Mig vetligen finns inga ritningar på avloppsystemet heller.

tacksam för alla svar eller tips hur jag ska göra.
Börjar om 3 veckor med projektet och vill ha så mkt info som möjligt innan de börjar:rolleyes:
Mvh Daniel

Har du kollar med din kommun om ritning över VA i första planet?

Nej. Det har jag inte. Det kanske är nummer ett att göra då..
Jag tänkte bara nu har jag några veckor innan de ska börja så tänkte försöka få så mkt "kött på benen" som möjligt.
Men jag ska ringa komunen i morgon!

Nu har man ringt hela dagen till både komunen och byggnadsnämnden.
Men de verkar inte finnas någon ritning tyvärr.

Hur ska man gå tillväga nu då för att slippa bila upp hela golvet för att hitta vart avloppet går ut?

Det är väl bara att fortsätta i samma stil utanför huset, gräv ny väg ända ut till kommunens brunn och strunta i gamla rören.

Protte

Vatten och avlopp ligger normalt i samma dike. Avstängningen till vattnet sitter normalt vid tomtgräns. Vet du var denna avstängning är belägen? (I annat fall kontakta kommunen så kommer de och letar fram den om den är övertäckt). Var har du vattenmätaren? Dra en rak linje mellan avstängningen i gatan och vattenmätaren. Med största sannolikhet har du dina ledningar i närheten av den linjen.

okej. tack så mkt för era svar=)
Jag kanske ska säga att huset ligger högt upp.. hela tomten är byggd i etage med murar.
Därför blir de lite svårt att dra nya rör hela vägen till komunens. För muren är 2,8meter hög. och jag har ingen anning om hur rören ligger idag.(precis köpt huset)
Men i värsta fall får jag ju gräva upp uppfarten upp till huset(asfalt) Men de känns också som de förstör mera än vad det är värt.
Men kanske får börja gräva på utsidan huset för att hitta avloppet då.. vattenmätaren vet jag ju vart den är. får väl kanske börja i de hörnet på huset då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.