8 299 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
hitta skotska stensättare Västra götaland, skall lägga marksten nu
Anlitande av svart arbetskraft? Undandrar staten moms, skatt och arbetsgivaravgifter. Diverse arbetsmiljöbrott osv då du ses som arbetsgivare om de du anlitat inte har F-skatt. Skattemyndigheten är intresserade av dessa ärenden. Kan bli många tråkiga påslag.Nimajneb skrev:
Visst kan man spekulera om vad brottet kan bestå i.
Men jag hoppas att svenska skattemyndigheten, som jag förvisso är kritisk till i många avseenden, inte börjar bötfälla folk för att man anlitar speciella nationaliteter eller att inte folk säkerställer att dom man har anlitat verkligen betalar in sina skatter.
Ligger brottet i att betala svart så gäller det väl även om det är en norrbagge som utfört tjänsten ....eller?
Men jag hoppas att svenska skattemyndigheten, som jag förvisso är kritisk till i många avseenden, inte börjar bötfälla folk för att man anlitar speciella nationaliteter eller att inte folk säkerställer att dom man har anlitat verkligen betalar in sina skatter.
Ligger brottet i att betala svart så gäller det väl även om det är en norrbagge som utfört tjänsten ....eller?
http://www.dagbladet.no/2012/05/21/nyheter/arbeidsliv/innenriks/byggebransjen/skatteetaten/21683303/
Står mer på skatteetatens hemsida. Mva är moms för övrigt. Ja självklart gäller svartjobb även norrmän med undragelse av skatt. Det var mest att skattemyndigheterna har börjat följa "firmorna" då det är så systematiskt och arbetsvillkoren och lönerna och ofta även resultaten under all kritik.
Sent from my GT-P7510 using Byggahus
Står mer på skatteetatens hemsida. Mva är moms för övrigt. Ja självklart gäller svartjobb även norrmän med undragelse av skatt. Det var mest att skattemyndigheterna har börjat följa "firmorna" då det är så systematiskt och arbetsvillkoren och lönerna och ofta även resultaten under all kritik.
Sent from my GT-P7510 using Byggahus
Det är just där skon klämmer, om man inte har kollat att den man anlitar har F-skattsedel åker man på att betala skatten.Nimajneb skrev:Visst kan man spekulera om vad brottet kan bestå i.
Du har helt rätt i sak, men för att spetsa det hela så måste man fundera på hur långt man ska gå i denna undersökning.Carl_Elvis skrev:
Räcker det med att dom påstår att dom har F-skattsedel eller måste man gå vidare och verifiera detta. Om så, gäller det även alla tjänster som man köper in från alla företag eller gäller en sådan undersökningsplikt enbart gentemot utlänningar?
Måste jag verifiera att den som utför jobbet åxå är anställd av firman med F-skattesedel?
Eller måste jag även verifiera om SJ betalar in sina skatter innan jag åker tåg..osv osv..
Vad jag är ute efter är nog vad som krävs för att jag skall kunna bötfällas samt även bli eftertaxerad.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det är nog svårt att hävda någon sorts god tro vad gäller F-skatten hos irländska asfalterare utan fast adress eller telefon som bara råkar komma förbi. Man skulle kräva en noggrannare undersökning av F-skatten i ett sånt fall än när man köper en tågbiljett av SJ eller anlitar Skanska t.ex.
Om det varit ROT-avdrag på asfaltering och andra markarbeten skulle de inte haft så många kunder.
Om det varit ROT-avdrag på asfaltering och andra markarbeten skulle de inte haft så många kunder.
Så problemet är alltså att dom är utlänningar och dörrknackare, alla sådana djupingar skall man alltid kolla upp menar du? Eller att Skatteverket skall bötfälla dig om du anlitar sådana människor helt automatiskt?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Spela inte dum genom att försöka få det till någon sorts xenofobi!
Betalar de sina skatter och är registrerade på rätt sätt så riskerar du inget, men om du tar det svart av en snubbe som man kan misstänka saknar F-skatt så ökar risken såklart.
Det är huvudsakligen det faktum att firman saknar adress och telefonnummer än att de är utlänningar som gör att du borde undersöka noggrannare. Men att det är tillfällig verksamhet av personer med svag anknytning till Sverige bidrar troligen också.
Jämför med om du köper en begagnad iPod av en okänd springande narkoman på Sergels torg jämfört med att köpa den på Pantbanken i originalkartong med kvitto. Omständigheterna gör att du bör vara försiktigare på Plattan oavsett om narkomanen är helsvensk sedan fem generationer och kassören på Pantbanken är kolsvart.
Betalar de sina skatter och är registrerade på rätt sätt så riskerar du inget, men om du tar det svart av en snubbe som man kan misstänka saknar F-skatt så ökar risken såklart.
Det är huvudsakligen det faktum att firman saknar adress och telefonnummer än att de är utlänningar som gör att du borde undersöka noggrannare. Men att det är tillfällig verksamhet av personer med svag anknytning till Sverige bidrar troligen också.
Jämför med om du köper en begagnad iPod av en okänd springande narkoman på Sergels torg jämfört med att köpa den på Pantbanken i originalkartong med kvitto. Omständigheterna gör att du bör vara försiktigare på Plattan oavsett om narkomanen är helsvensk sedan fem generationer och kassören på Pantbanken är kolsvart.
Ok, du har inte heller den minsta aning var gränsen går för att man skall verifiera att skatter betalas in av dom som utför tjänsten. Att blanda in pundare på plattan är ju naturligtvis helt irrelevant.
Kanske någon annan vet?
Kanske någon annan vet?
Jag tycker man får förutsätta att de norska myndigheterna inte helt famlar i mörker och på måfå straffbeskattar folk. Ska du har ett korrekt svar får du nog kontakta norska skattemyndigheter.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Skrivet avtal eller åtminstone faktura med båda parters namn, kontrollera hos Skatteverket att de har F-skatt och inga skatteskulder samt att du inte betalar med kontanter i handen räcker alldeles utmärkt för att du ska gå säker.
Exemplet med pundare på plattan är mycket relevant för att förklara hur omständigheterna spelar roll för bedömningen. När man ifrågasätter varför man skall vara försiktig vid köp från dörrknackare som det varnats om i pressen, så är man antingen ett troll eller lite för naiv för sitt eget bästa.
Exemplet med pundare på plattan är mycket relevant för att förklara hur omständigheterna spelar roll för bedömningen. När man ifrågasätter varför man skall vara försiktig vid köp från dörrknackare som det varnats om i pressen, så är man antingen ett troll eller lite för naiv för sitt eget bästa.
Jag måste säga att jag är förvånad att du inte vet att det är beställarens skyldighet att kontrollera att entreprenören har F-skatt. Det gör man genom att be om en kopia på f-skattesedeln, och är man osäker kontaktar men skatteverket. Två mycket enkla saker.Nimajneb skrev:
Man kan ju tycka att det är trist att bli bötfälld för att man anlitat en skojare, särskilt om man själv blivit skojad, men några juridiska konstigheter har jag svårt att se att det skulle vara, som redan nämnts finns det många olika alternativ, och redan idag är det beställarens skyldighet att kontrollera F-skatt även i sverige.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Har man ett troll som avatar så...
ThomasX, du svarar inte heller på frågan om NÄR man skall verifiera att tjänsteutövaren betalar skatt eller inte, eller har ett korrekt F-skattebevis eller inte från ett realistiskt perspektiv.
Jag tror nog att vi inte behöver göra det för SJ men Pundaren på plattan ska vi kanske syna. Men däremellan finns ju en jättelik gråzon.
Skatteverket säger i sitt regelverk att man måste kontrollera alla tjänsteköp genom att begära en kopia på F-skattesedeln men var går gränsen för sunt förnuft?
Tråden handlar ju om stensättare från Skottland som uppenbarligen gör ett bra jobb och det finns inget som säger att det handlar om skattebrottslingar. Skulle jag anlita deras tjänster skulle jag ha kollat F-skattebeviset för att vara på den säkra sidan, framförallt beroende på att dom uppenbarligen säsongsarbetar och detta gör att normala regler sätts ur spel beträffande var inkomstskatter och arbetsgivaravgiften skall betalas. Även frågan om det finns ett fast driftsställe i Sverige eller inte påverkar denna bedömning.
Jag tror nog att vi inte behöver göra det för SJ men Pundaren på plattan ska vi kanske syna. Men däremellan finns ju en jättelik gråzon.
Skatteverket säger i sitt regelverk att man måste kontrollera alla tjänsteköp genom att begära en kopia på F-skattesedeln men var går gränsen för sunt förnuft?
Tråden handlar ju om stensättare från Skottland som uppenbarligen gör ett bra jobb och det finns inget som säger att det handlar om skattebrottslingar. Skulle jag anlita deras tjänster skulle jag ha kollat F-skattebeviset för att vara på den säkra sidan, framförallt beroende på att dom uppenbarligen säsongsarbetar och detta gör att normala regler sätts ur spel beträffande var inkomstskatter och arbetsgivaravgiften skall betalas. Även frågan om det finns ett fast driftsställe i Sverige eller inte påverkar denna bedömning.