12 148 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Hitta min brunn..
Beroende på chuck så om det går att sätta ett vanligt armeringsjärnJordgubbkiwi skrev:
Som så många andra sagt... slagruta..U4IC skrev:
Hej!
Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.
Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.
"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.
Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.
Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!
Jag brukar själv köra med hemmagjorda pekare.
Var i landet befinner du dig?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
U4IC skrev:
Hej!
Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.
Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.
"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.
Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.
Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!
HejU4IC skrev:
Hej!
Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.
Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.
"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.
Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.
Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!
testa slagruta: brukar funka bra,
jag använder bara en metall tråd typ 2 mm och ca 50 cm lång, böj 90 grader 15 cm in på tråden som du sen håller löst i handen så pinnen lätt kan svänga åt sidan, gå sedan sakta fram och tillbaka i olika riktningar över området och så har du snart ringat in brunnen.
Om det finns en vatten eller elkabel som du vet var den så testa som referens.
Lycka till
Vilken guldgruva ni lyckliga slagrutemän och kvinnor sitter på!
Bara att börja beta av:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_prizes_for_evidence_of_the_paranormal
Bara att börja beta av:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_prizes_for_evidence_of_the_paranormal
Och ska givetvis anmälas för att slösa skattepengar på ovetenskapliga mumbojumbometoder.B b8q skrev:
Eller avkrävas bevis, och då kan dom samtidigt tjäna en hacka från listan med prispengar! Win win!
Vetenskapen och kommunen vinner oavsett resultat!
Många hårda ord nu.O [old rusty] skrev:
Misstänker att mungomongo metoden har använts så länge människor har behövt vatten, ingen bevisad vetenskap men funkar hyfsat bra oftas
Problemet är ju att det inte bara är "inte bevisat" utan motbevisat..S smuttebo skrev:
Vad man gör privat spelar ingen ingen roll, hamnar i religionsfacket.
Men om skattepengar går till att en shaman ska frälsa en rondell (eller slagrutemän) så krävs lite mer bevis om nyttan.
Sen är ju "hyffsat ofta" inte supersvårt, lite som slumpen, lägger man dessutom till att man inte gräver på den mest uppenbara torrpunkten (som växtligheten skvallrar om) så lyckas man oftast hitta grundvatten till slut..
så vilken komun jobbar på detta vis?O [old rusty] skrev: