Jag har 6 st pollare i trädgården där jag nu fått ett jordfel (dvs JFB löser ut hela tiden). Det ser ut enligt nedan, dvs det sitter ett par kopplingsdosor på fasaden, varav en med Plejd, och sedan går en kabel under jord till den närmaste pollaren som sedan kopplar vidare till övriga.
Jag ska ta hit en elektriker för att titta på det, men jag skulle gärna vilja göra vad jag kan för att lokalisera ungefär var i kedjan felet ligger så att jag kan förbereda. Det är tidigare husägare som installerat, så jag har inte koll på hur kablarna under mark går, men vill gärna undvika att gräva upp om jag inte behöver. Framförallt vill jag utesluta ett kabelbrott/-fel på själva kabeln som går mellan kopplingsdosan på fasaden och pollare A
Det är inget fel på Plejd-pucken eller installationen i den dosan - Plejden servar annan utebelysning som fungerar som den ska, och med tändtråden till pollarna urkopplat från pucken så fungerar allt annat fint.
Det jag testat:
- Kopplat ur alla ledare från kopplingsplint på pollare B och C - jordfelet kvarstår
- Kopplat ur alla ledare från pollare A utom inkommande fas och jord - jordfelet kvarstår
- Kopplat ur samtliga ledare från pollare A - jordfelet borta
Tacksam för lite vägledning för hur jag definitivt kan lokalisera felet.
Jag ska ta hit en elektriker för att titta på det, men jag skulle gärna vilja göra vad jag kan för att lokalisera ungefär var i kedjan felet ligger så att jag kan förbereda. Det är tidigare husägare som installerat, så jag har inte koll på hur kablarna under mark går, men vill gärna undvika att gräva upp om jag inte behöver. Framförallt vill jag utesluta ett kabelbrott/-fel på själva kabeln som går mellan kopplingsdosan på fasaden och pollare A
Det är inget fel på Plejd-pucken eller installationen i den dosan - Plejden servar annan utebelysning som fungerar som den ska, och med tändtråden till pollarna urkopplat från pucken så fungerar allt annat fint.
Det jag testat:
- Kopplat ur alla ledare från kopplingsplint på pollare B och C - jordfelet kvarstår
- Kopplat ur alla ledare från pollare A utom inkommande fas och jord - jordfelet kvarstår
- Kopplat ur samtliga ledare från pollare A - jordfelet borta
Tacksam för lite vägledning för hur jag definitivt kan lokalisera felet.
Min tanke här är att eftersom jordfelet inte uppkommer när ledarna är urkopplade från pollare A så borde felet inte vara på kabeln under mark eller tidigare i kedjan. Eller tänker jag fel då?
Du har alltså kopplat bort alla ledare till pollare B och C inuti pollare A?F fredrik1234 skrev:
Kan du koppla ur pollare A helt (alltså ingen kabel ansluten till lampan i den, inte fas, inte nolla, inte jord) men ändå koppla vidare till B & C och dessa funkar då, så har du ett fel i pollare A.
Vad händer om du har bara fas och nolla och jord inkopplat till A och tar ur glödlampan ?
Mitt problem är att jag inte enkelt kan veta vilken ledare som är vilken vid pollare A utan att ta isär/gräva upp för mycket. Jag har tre st av av varje (fas, nolla, jord), varav en är kommer från centralen och två st är vidarekoppling till pollare B och C.
Vilken som är rätt fas är ju lätt att prova sig fram till, och med den kan jag ju enkelt prova mig fram till rätt nolla. Men jag kan ju inte veta att det är rätt jordkabel som är inkopplad.
Vilken som är rätt fas är ju lätt att prova sig fram till, och med den kan jag ju enkelt prova mig fram till rätt nolla. Men jag kan ju inte veta att det är rätt jordkabel som är inkopplad.
Ah, det här har jag inte tänkt på, det kan jag ju testa för att utesluta pollare A.D Dilato skrev:
Ja, en av dem hade ganska mycket jord i sig. Nu är den dock tömd och kopplingsplintarna som sitter i överdelen av "röret" ser rena och fina ut. Om det skulle vara lite jord kvar kring kablarna längre ned i röret borde väl inte ge jordfel, eller?
Bra jobbat. Japp felet sitter i pollare A. Du har gjort helt rätt som använt uteslutningsmetoden.F fredrik1234 skrev:
Blås gärna rent med tryckluft om du har möjlighet.
Nä om det är en kabel godkänd för att ligga i jord gör det inget om det är lite jord längre ner. Jord kan dock leda ström så det är nog därför jordfelsbrytaren löst ut. Om det blir krets mot fas eller nolla via fuktig jord. Jordfelsbrytaren har gjort sitt jobb på ett bra sätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Hittar en märklig lucka i källaren - VAD är detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hittade detta i jordkällare/krypgrund. Vad e det?
Grund & Markarbeten -
Källarytterdörr, udda mått eller hittar jag bara inte?
Fönster & Dörrar -
Hittade svart sand i källaren
Övrigt husrelaterat