Några tappra blåmesar har hackat upp ett hål i vår 120 år gamla fasad. Har någon möjligen en gammal tjärad planka att sälja eller tips på var jag kan få tag i en i Stockholms området. Stort tack
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ta en brädlapp som legat och blivit grå. Ta sedan en bra olja, typ watco timberguard, och blanda med kimrök och pensla på. Upprepa tills du får lagom matchande svärta som fasaden har. Tror det kan smälta in hyfsat bra.
Bästa svaret
Absolut inte. Såna där konstifika oljor blir aldrig likadana som tjära och inte fungerar de heller ihop med tjäran när ni tjärar hela fasaden nästa gång.
Spika dit en ny bräda av bra kvalitet. Ta litet tjära och blanda med denaturerad sprit (eller hembränt) och stryk på som grundning. Ta sedan vanlig tjära och koka den en stund på låg värme i en plåtburk på eld eller gaslåga utomhus på säkert avstånd från allt brännbart. För att få den tjockare så den bildar ett tjockt lager likt det gamla. Blanda i litet kimrök (eller sot ur vedpannan) för att få rätt färg. Tjära ett varv eller två med det.
Spika dit en ny bräda av bra kvalitet. Ta litet tjära och blanda med denaturerad sprit (eller hembränt) och stryk på som grundning. Ta sedan vanlig tjära och koka den en stund på låg värme i en plåtburk på eld eller gaslåga utomhus på säkert avstånd från allt brännbart. För att få den tjockare så den bildar ett tjockt lager likt det gamla. Blanda i litet kimrök (eller sot ur vedpannan) för att få rätt färg. Tjära ett varv eller två med det.
Håller med Heimlaga om man nu vill dölja lagningen...
Jag personligen tycker man kan fira lagningen... och under 30 år eller vad det tar innan det jämnar ut sig kan man peka på lagningen och säga "Det där har jag gjort!"
/ATW
Jag personligen tycker man kan fira lagningen... och under 30 år eller vad det tar innan det jämnar ut sig kan man peka på lagningen och säga "Det där har jag gjort!"
/ATW
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag tycker också det: En 100 år gammal fasad behöver rimligen lagas. Så länge man gör det på samma sätt så kommer det smälta in i patinan med årenA ArneTW skrev:
Klicka här för att svara

