Har precis känt på Hitachis nya skruvdragare DS18DSDL
Det finns ju en del som vill ha det största & starkaste.
Den ska enligt specen dra 92Nm, normala 18V brukar ligga kring 60-70 Nm.
Den kommer dessutom med 4Ah batterier så kraft verkar den ha gott om.
Växelhuset är kraftigt men det drar samtidigt upp vikten.
Sugen på att få provköra den, verkar grym till de tyngre jobben.
Tyvärr kan jag inte ens motivera den för mig själv då min gamla 14V räcker med råge för mina behov.
Kampanjpris enligt Hitachi 3780:- +moms

Vad var din fråga? Hur du ska motivera för din fru att du måste ha ytterligare en, fast större, skruvdragare? Det är nog många som brottas med det problemet.

Vad ligger det mjuka momentet på?

Såg nu att det ligger på 46nm. Klart godkänt. Men om jag hade varit dig så hade jag nog hellre kikat på en skruvdragare med löstagbar chuck. Då har man en bitsinfästning samtidigt som maskinen blir kortare när chucken tas bort. Sen finns det också möjlighet att köpa till en tillhörande vinkelväxel som är behändig när det är riktigt trångt. Vet inte om hitachi har något sådan maskin, kan ju vara värt att kolla upp. Vet att iaf festool och metabo har sådana maskiner, med liknande moment.

Kände på den för ett litet tag sedan.
Jag va inte förtjust i den. Kändes mest bara stor och klumpig.

Ds18dbl är starkare, mjukt moment ligger på 67nm.
Dock stor och tung men borstlös motor.
Skickat från en Trocadero

Behåll din gamla 14V men kasta en längtande blick på DS18DSDL varje gång du går förbi den i affären. Livet blir roligare om man har något att längta till. Eller sätt upp den som lyx-belöning till dig själv om du uppnår något verkligt krävande, typ fullfölja stockholm marathon, vasaloppet under 6 timmar, renoverar "klart" källaren etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.