S
Du kommer nog aldrig hitta ngn som förespråkar metabo före hitachi. Jag kör själv bara hitachi i jobbet o är toknöjd!

SueCia skrev:
Du kommer nog aldrig hitta ngn som förespråkar metabo före hitachi. Jag kör själv bara hitachi i jobbet o är toknöjd!
Nu har du hittat en ;) Dock på rent subjektiva grunder, har aldrig använt Hitachi men har mycket goda erfarenheter av Metabo. Har mycket svårt att tro att Hitachi rent generellt utklassar konkurrensen, men det handlar ju om vilka maskiner som avses och för vilket användningsområde.

Till trådskaparen så skulle jag rekommendera Metabon eftersom den helt enkelt är lättast av de två. För de flesta hemmafixarjobb vore en 10.8V-maskin troligtvis ännu bättre. Typ den här.

S
Metabo är väl dock på sin höjd i någon slags mellanklass mellan t.ex Jula/biltema maskiner och Hitachi/bosch/Makita/Dewalt och de andra ordentliga märkena.

Självklart finns det skitsaker även bland de märkena, som t.ex bosch gröna serie.

Viktmässigt och storleksmässigt skiljer det dock inte jättemycket trots skillnaden i styrka. Min tanke var mer än kvalitén i sig skiljde märkena åt.

P
SueCia skrev:
Metabo är väl dock på sin höjd i någon slags mellanklass mellan t.ex Jula/biltema maskiner och Hitachi/bosch/Makita/Dewalt och de andra ordentliga märkena.

Självklart finns det skitsaker även bland de märkena, som t.ex bosch gröna serie.
om nu Mafell väljer Metabo som skruvdragar tillverkare till sin serie så kan inte deras skruvdragare ligga under dewalt eller någon av de du listade.. dessutom har jag en av de dyrare skruvdragare som metabo har och den är grym( en av dem som mafell lånat till sin skruvdragar serie)!
bara för att metabo säljer en billig skruvdragar serie betyder inte per automatik att det är ett skitmärke...

SueCia: Det där är en missuppfattning. Se detta test t.ex. Jag vill inte säga att de är överlägsna någon annan, men de är uppe i toppen.

Jyanix: Li-serien är en något mer "bantad" variant än LT och LTX, med chuckhölje i plast t.ex. Hitachin tål nog mer stryk, men det är också en 18V-maskin så jämförelsen haltar i grunden.

Vad tänker du dig att använda den till? Stomresning ställer lite andra krav än tavelupphängning, om vi säger så.

S
Okay, då får jag be om ursäkt, jag antog att Metabo bara höll sig i segmentet grön bosch ungefär.

Ber om ursäkt, men min personliga preferens är trots allt hitachi, efter att ha kört panasonic, hitachi, bosch, dewalt, makita i jobbet.

En fråga till er som vet, är det någon sorts "mjukstart" på bosch och panasonics nyare maskiner? Tycker det är helt värdelöst att jobba med dom pga. detta.

Det är lugnt, alla har vi våra favoritmärken och just Metabo är ett väldigt ovanligt val i Sverige :)

Edit: Att beakta för trådskaparen: Är det troligt att du kommer vilja komplettera med andra maskiner att använda med de ursprungliga batterierna? I så fall är Metabo 14,4V ett synnerligen dåligt val, det finns i princip inget annat än skruvdragare och lampor för 14,4V.

Redigerat:
Vet någon vad som skiljer hitachi ds18djl och ds18dsal?
De ser lika ut på papperet men har väldigt olika design. Är en äldre än den Andra?

Hur står de sig emot Bosch Blå i kvalite? Såg att Beijer har bra pris på det.

SueCia skrev:

Metabo mellanklass?? Metabo spelar definitivt i samma liga som Makita, Hitachi och Bosch. Av dessa du nämnde är snarare DeWalt som har mest skit i sitt program även om de har många guldkorn de också.

S
Hade du läst tråden hade du sett att vi redan avhandlat detta och att jag tagit tillbaks vad jag sa.

Mikael_L
Jyanix skrev:
Vet någon vad som skiljer hitachi ds18djl och ds18dsal?
De ser lika ut på papperet men har väldigt olika design. Är en äldre än den Andra?

Hur står de sig emot Bosch Blå i kvalite? Såg att Beijer har bra pris på det.
Ja den där ds18djl tror jag är en ny fågel i sortimentet.

Jag är lite orolig att det bara är en gammal DS18DSFL som fått ett upphottat yttre. I så fall är det ingen speciellt bra maskin. Med gammal motorteknik bl.a. Motorhuset är mycket längre och inte alls lika kort och smidigt som på de bra Hitachi-maskinerna.

Ds18DSFL:
2735194.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.