Hej,

Jag har en ganska enkel diskmaskin från Gram (45cm), 5 program, start/stopp och knapp för 3in1. Har dock alltid varit väldigt nöjd med den, diskar snabbt och rent. Nu i veckan upptäckte jag några konstiga svarta stänk på insidan av luckan. När jag tittar närmre så ser jag att alla gråa plastdetaljer i maskinen (diskmedelslåda, bestickkorg etc.) är väldigt smutsiga, helt prickiga med samma svarta sörja. Tar jag lite rent vatten och gnuggar med fingret så lossnar smutsen ganska enkelt och vattnet blir svart, men det går inte bort hur många gånger jag än diskar. Jag har provat husmorsknepet citronsyra och ättika också. Disken blir dock fortsatt ren och fin.

Vad kan det vara för konstig smuts? Jag har inte diskat något extra smutsigt eller äckligt, bara vanlig disk. Är det någon del som kan vara trasig eller igensatt (jag har kollat så att vattnet blir varmt)? Om den helt enkelt bara är smutsig, fungerar sådana rengöringstabletter man kan köpa?

Vänliga hälsningar

Nästan säker på att det va en tråd om detta nyligen, sök så kanske du hittar den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan den svarta sörjan komma från gammal smuts inne i diskmaskinens slangar?
Likt den svarta sörja man finner i vattenlås.
Jag tänker mig att de kanske löses upp och fastnar på plastdetaljerna.

Testa rengöringstablett och kör max värme regelbundet för att få bort rester i slangarna.

thomas33 thomas33 skrev:
Testa rengöringstablett och kör max värme regelbundet
Jag kör med billig citronsyra från exempelvis ÖB eller Axfood i stället för dyra "specialrengöringsmedel".

BirgitS
Stefan N Stefan N skrev:
Nästan säker på att det va en tråd om detta nyligen, sök så kanske du hittar den.
Instämmer, har för mig att det var något som hänt på insidan, kanske @electroluxaren känner igen det ;)

A
Det verkar vara samma typ av fel som i electroluxmaskinerna
att vissa diskmedel är aggressivare än andra mot gummidetaljerna som då löses upp.
Även Gram var ju bra en gång i tiden, tiden innan tillverkningen i Turkiet

Mycket intressant, jag har faktiskt bytt från Finish Classic till Quantum för cirka tre månader sedan som är deras "värstingmedel". Det skulle mycket väl kunna förklara saken. Jag får prova att rengöra plastdetaljerna och sedan gå tillbaka till Classic och hoppas på att det löser problemet. Tack för bra svar!

A
tyvärr är nog gummidetaljerna i akut behov av byte oxå

Jag har också en (Electrolux) 45 cm maskin, nu inne på fjortonde året. Diskar inte rent om jag inte regelbundet kör med extra diskmaskinsrengöring (citronsyra hjälper föga), salt, extra sköljmedel och hetaste programmet numera. Annars får jag samma effekt som TS. Är dessa mindre, smalare maskiner känsligare?

electroluxaren skrev:
tyvärr är nog gummidetaljerna i akut behov av byte oxå
Fan också, orkar inte med en vattenläcka. Har precis köpt ny tvättmaskin också.

A
yonna yonna skrev:
Jag har också en (Electrolux) 45 cm maskin, nu inne på fjortonde året. Diskar inte rent om jag inte regelbundet kör med extra diskmaskinsrengöring (citronsyra hjälper föga), salt, extra sköljmedel och hetaste programmet numera. Annars får jag samma effekt som TS. Är dessa mindre, smalare maskiner känsligare?
Bara för överdosering av diskmedel

Du menar att det blir överdoserat när man använder yes-kudde? Det funkade ju bra när maskinen var yngre?

A
Det är ju ett mindre diskutrymme med mindre vatten i omlopp
I samband med mjukt vatten kan det bli diskmedel kvar på godset

electroluxaren skrev:
Det är ju ett mindre diskutrymme med mindre vatten i omlopp
I samband med mjukt vatten kan det bli diskmedel kvar på godset
Tja - jag har ju extremt hårt vatten så överdosering borde då inte vara ett problem. Det sitter "grus" kvar på godset om jag kör miljövänligt. Men det är möjligt att maskinen snart är slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.