Täckbark?

• Blir kanon

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    20
Grannen har en ”kirskålsodling” i tomtgräns så skulle behöva något sätt att hindra dem från att växa in i min rabatt.

Vad tror ni om att plantera en buske eller två till av något slag här och sen lägga täckbark på marken för att hindra att kirskålen växer upp mellan buskarna?

Trädgårdsrabatt med början av kirskål, staket och en röjsåg vid tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt kväva kirskål med täckbark och det går sådär, måste plocka en hel del för hand. Vet inte om jag borde ha lagt ett tjockare lager kanske? Det finns ju markduk som släpper igenom vatten, men inte ljus. Rekommenderar det under barken.

• Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag har försökt kväva kirskål med täckbark och det går sådär, måste plocka en hel del för hand. Vet inte om jag borde ha lagt ett tjockare lager kanske? Det finns ju markduk som släpper igenom vatten, men inte ljus. Rekommenderar det under barken.
Kanon att du provat! Hur tjockt lager skulle du uppskatta att du lade? Du körde alltså utan duk?

utan duk, kanske 1-2 cm.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Lägg plast/tidningar och sedan täckbark.

• Gilla
Peter321 och 2 till
  • Laddar…
C
Vi har ärvt en betydande kirskålsodling från tidigare ägare av huset. Min slutsats är att den effektivaste bekämpningsmetoden är regelbunden klippning. I synnerhet innan de börjar sprida frön omkring sig. Och det funkar ju inte i snår och buskar. Så min åsikt är att buskar snarare skapar ett fint gömställe från vilket de sprider sig snarare än att de förhindrar fortsatt spridning. Så om du vill ha buskar där av andra skäl, så fine. Men sätt inte dit dem för kirskålens skull är mitt stalltips.

Effektivast är nog att fråga grannen om det är okej att du mejar ner de som växer närmast tomtgränsen. Men det kanske är snårigt även på grannens sida?

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag har försökt med markduk och täckbark. Det fungerar ganska dåligt. Så länge man är uthållig och tar bort det som kommer upp fungerar det. Men det gäller ju även utan täckbark. Täckbarken gör det dock lite lättare att ta bort kirskålen.

När jag ställt två pallkragar på markduk över kirskål så har kirskålen kommit upp genom markduken och 40 cm jord.

• Gilla
lulu78 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ett år med täckning har tagit bort kirskålen hos mig, grannens frodas fortfarande. Jag har lagt tjockt lager med täckbark vid gränsen, ett och annat kommer fortfarande upp. Men det har blivit mer lätthanterligt.

• Gilla
lulu78 och 2 till
  • Laddar…
Det blir ju enklare att rycka upp det ju mjukare jord du har men det kommer inte att stoppa den från att sprida sig in på ditt område så vill du bli av med den på riktigt så måste du bekämpa hela beståndet dvs även det som står på grannens. Vi hade ett bestånd på ca 5 kvm som vi klippte ner ett par gånger per växtsäsong. Det försvann helt efter tre år.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
BirgitS
Hade motsvarande situation och lyckades hålla nästan all kirskål borta genom att gräva/trycka ner 2 dm hög gräsmattekant i tomtgränsen. Några rötter gick väl tillräckligt djupt för att ta sig under men det var få.

• Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Hade motsvarande situation och lyckades hålla nästan all kirskål borta genom att gräva/trycka ner 2 dm hög gräsmattekant i tomtgränsen. Några rötter gick väl tillräckligt djupt för att ta sig under men det var få.
Det är vår plan. Vi hade kirskål överallt här. Ryckte bort det mesta förra året, la markduk och täckbark. Ska få vara i karantän åtminstone ett år till men det är fullt med kirskål under häcken som måste hindras från att ta över på nytt när karantänen hävs. Gräsmattekant låter klokt.

• Trädgård med markduk och täckbark för att kontrollera kirskål, inramad av grusgång och häck.
    Skapa konto
BirgitS
J Jonobe skrev:
Det är vår plan. Vi hade kirskål överallt här. Ryckte bort det mesta förra året, la markduk och täckbark. Ska få vara i karantän åtminstone ett år till men det är fullt med kirskål under häcken som måste hindras från att ta över på nytt när karantänen hävs. Gräsmattekant låter klokt.
Det kanske finns något ändå bättre att välja för den där plasten i gräsmattekanten kan ju bli lite spröd med åren.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske finns något ändå bättre att välja för den där plasten i gräsmattekanten kan ju bli lite spröd med åren.
Tänkte någon variant i metall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ursäkta trådkapning men är detta kirskål?

• Hand håller upp en grönskande växtgren med flera stora blad mot gräsmatta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Täta gröna blad av en växt som misstänks vara kirskål.
    Skapa konto
  • Gilla
lulu78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.