Igår när jag körde min vinkelslip på arbetsbänken small det till i Hiltiladdaren. Blev en smäll och lite bränd lukt.

Tog en jordfelsbrytare och satte den i innan jag kopplade in den igen och till min förvåning lös den, satte i ett batteri och det blinkade grönt, den började surra men slog ifrån rätt omgående därefter.
Den verkar stänga av sig själv som nån säkerhetsfunktion vilket är jättesmart.

Tror ni det är någon idé att försöka hitta felet på den eller är jag mer safe att köpa en ny/bättre begagnad?

Själva laddarna är ganska billiga, jag hade nog köpt en "ny" begagnad. Men å andra sidan är jag kass på el, så hade inte löst det själv..

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Kan du öppna den och se vad som smällt?
Ta kort och visa :)

Ofta är det enkla komponenter på ingångssidan av laddaren som smäller pga extern påverkan.
Kanske en varistor som smällt, eller några kondingar efter en likriktare som torkat.

C corre skrev:
Kan du öppna den och se vad som smällt?
Ta kort och visa :)

Ofta är det enkla komponenter på ingångssidan av laddaren som smäller pga extern påverkan.
Kanske en varistor som smällt, eller några kondingar efter en likriktare som torkat.
Ska göra så ikväll får vi se, roddar sjuka ungar för fullt här hemma

Jag ser inget uppenbart som skulle vara bränt eller liknande iaf.

Uppsprättad elektronisk apparat med synlig kretskort, transformatorer och kondensatorer, inga brännskador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronikkort syns i närbild utan synliga brännskador eller skador, placerat på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kan inte heller se något som är kass :thinking:

Kan inte heller ge dig någon direkt guidning vad felet kan vara då trasiga laddare likt denna som skickas in på verkstad byts ut. Förr bytte man kabeln vid kabelbrott men inte ens det görs längre :)

J Jarlsgård skrev:
Kan inte heller se något som är kass :thinking:

Kan inte heller ge dig någon direkt guidning vad felet kan vara då trasiga laddare likt denna som skickas in på verkstad byts ut. Förr bytte man kabeln vid kabelbrott men inte ens det görs längre :)
Bara bita i det sura då helt enkelt och skaffa en bättre begagnad.

G ekaa88 skrev:
Bara bita i det sura då helt enkelt och skaffa en bättre begagnad.
Skulle tro det. Av bilden att döma så är det en 350 du har och nu när jag kollar så finns det inte ens någon felsökningsinfo.. Så satsa på en "ny" laddare ist :)

J Jarlsgård skrev:
Skulle tro det. Av bilden att döma så är det en 350 du har och nu när jag kollar så finns det inte ens någon felsökningsinfo.. Så satsa på en "ny" laddare ist :)
Vad är det för skillnad på en som heter 350 i slutet och en som heter 90?

G ekaa88 skrev:
Vad är det för skillnad på en som heter 350 i slutet och en som heter 90?
Hmm.. Nu blev det pinsamt! Öhm, skulle påstå att det har med laddningastyrkan att göra. Men du kan leta efter både 350 o 90 och även den äldre c7/24. Alla de funkar med B14, B22, B36 osv batterierna :)

Ok, det låter kanon! Tack för hjälpen

Så lite så! Av ren nyfikenhet, vad är det för Hilti maskin du har?

J Jarlsgård skrev:
Så lite så! Av ren nyfikenhet, vad är det för Hilti maskin du har?
En SID 22a och en likadan fast för hylsor. Mins inte namnet på den på rak arm.

G ekaa88 skrev:
En SID 22a och en likadan fast för hylsor. Mins inte namnet på den på rak arm.
SIW :D trevliga maskiner!

J Jarlsgård skrev:
SIW :D trevliga maskiner!
Väldigt, helt oumbärliga. Nästa inköp blir en vanlig skruvdragare och sen en gipsmaskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.