29 044 läst ·
96 svar
29k läst
96 svar
Hikoki-tråden (inkl. Hitachi, MetaboHTP, Bendorf,Niko mfl)
Verktygstokig
· Norrbotten
· 893 inlägg
Jag blandar sågar på mina skenor men om det är går bra beror såklart på vilka sågar. Har ingen DUM-såg men det borde vid det här laget finnas någon där ute som kan redogöra för resultatet att växla mellan Festool/Hikoki?
Bra poäng @K_arlstrom. Hade jag inte tänkt på. Håller med om att man vill att det ska stämma på typ tiondelen med skena. Med att använda skenen spegelvänt, menar du bara att man kör den som "mothåll" så man kör sågen utefter kanten på den? "Fattigmansvarianten" på skensåg?K_arlstrom skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 893 inlägg
Precis! Så kom jag runt det dilemmat. Jag har mest använt battericirkeln för grövre sågande, ska jag kapa skivor vill jag oftast ha dammsugaren inkopplad och då är det lika enkelt att använda finsågen... Skenan/gummiläppen ger ibland finare kant på snittet så mitt förslag är inte perfekt, men allt är ändå en kompromiss i slutändan 😋M Macarus skrev:
Idag har jag fått jämföra 2 maskiner, och jag vill inte byta min gröna mot en röd.
Sämre balans.
Mycket sämre finlir i knappen.
Har inte testat styrkan, men jag drar inte 170 mm långa skruvar i trä, så det saknar betydelse för mig.
Sämre balans.
Mycket sämre finlir i knappen.
Har inte testat styrkan, men jag drar inte 170 mm långa skruvar i trä, så det saknar betydelse för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mötte upp folk från fabriken i Estland som skulle göra justeringar på våra produkter, de kom med flyg så vi skulle hålla med verktyg.
Kollegan hade hyrt ett kit Hiltimaskiner men han skulle komma 5 timmar senare, så de fick låna mina Hikoki sålänge.
"Är de bra, som Makita ??" frågade killen som tog slagskruvdragaren. Ja, jag är väldigt nöjd, haft Hitachi/Hikoki i 12 år nu.
Deras jobb var bla att lossa skruvar, justera, och dra åt de igen, rostfria M6, om jag räknat rätt var det 1.800 skruv som lossades och drogs. För att skruva rostfritt krävs kunskap och känsla för att inte förstöra gängan.
När kollegan kom fick han byta maskin, men efter några skruv ropade han på mig "kan jag få din maskin istället, den här funkar inte"
Vadå tänkte jag, vad är det för fel på en flång ny Hilti ??
"Den slår för hårt, jag känner inte hur hårt jag drar"
Nu efter 3 långa dagars skruvande lämnade han tillbaka maskinen "Helt underbar, jag ska säja till chefen att köpa Hikoki"
Jag själv skruvade en hel del under tiden oxå, fick ju använda Hiltin, och kan bara hålla med. Den är säkert jättebra om man ska dra 200 mm långa skruvar i trästockar, men för finlir med rostfria skruvar är den tämligen värdelös.
Kollegan hade hyrt ett kit Hiltimaskiner men han skulle komma 5 timmar senare, så de fick låna mina Hikoki sålänge.
"Är de bra, som Makita ??" frågade killen som tog slagskruvdragaren. Ja, jag är väldigt nöjd, haft Hitachi/Hikoki i 12 år nu.
Deras jobb var bla att lossa skruvar, justera, och dra åt de igen, rostfria M6, om jag räknat rätt var det 1.800 skruv som lossades och drogs. För att skruva rostfritt krävs kunskap och känsla för att inte förstöra gängan.
När kollegan kom fick han byta maskin, men efter några skruv ropade han på mig "kan jag få din maskin istället, den här funkar inte"
Vadå tänkte jag, vad är det för fel på en flång ny Hilti ??
"Den slår för hårt, jag känner inte hur hårt jag drar"
Nu efter 3 långa dagars skruvande lämnade han tillbaka maskinen "Helt underbar, jag ska säja till chefen att köpa Hikoki"
Jag själv skruvade en hel del under tiden oxå, fick ju använda Hiltin, och kan bara hålla med. Den är säkert jättebra om man ska dra 200 mm långa skruvar i trästockar, men för finlir med rostfria skruvar är den tämligen värdelös.
Klicka här för att svara