Köpte en ny Hikoki Slagskruvdragare på Tradera. Satte upp konsoler igår i uthuset och använde mig av billiga Ryobi-bits från Bauhaus. Samtliga bitsar gick av/ blev deformerade efter 2-3 skruvar. Är det fel på maskinen eller bitsen?

Tog slut på 7 bitsar innan jag var klar med projektet.
 
Slagskruvdragare och billiga bits kanske inte är en bra kombo.
 
Rickard.
Börja med att testa köpa bra bits (behöver inte vara dom absolut bästa/dyraste)som är tänkta för slagskruvdragare, bitshållare bör man helt undvika.
 
Jag skulle säga tvärtom, du ska ha en bitshållare men det ska vara en som är gjord för slagskruvdragare. Då funkar även bits som inte är gjorda för slagskruvdragare. Bitshållaren vrider sig istället för bitsen.
 
Vore ju fint om du berättade vad det var för Hikoki-maskin du köpte.

Jag har dragit massvis med FAST Big DOG - grova skruv typ den franska träskruvens ersättare, med medföljande bits ofta T-40 - utan några som helst problem med en Milwaukee M12 FIWF-12 mutterknack, med Milwaukees hexadapter och bitshållare från Würth. Specad till 340 Nm på kraftigaste läget. Håller bra även med rätt billiga Biltemabits, någon liten flisa i bitset kan gå av men inget som stör.
__
PS. Detta är min enkla setup, finns säkert finare bitshållare men denna funkar perfekt för mig.
Verktygsändar för framtagning av hål och skruvdragning, text "Milwaukee", träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Japp, ingen bitshållare, utan längre bits för slagsruvdragare.
Jag kör bara 75 mm långa bits, tusentals skruv i olika material varje vecka, drar aldrig av nått bits.
 
Cheesen
Sedan jag började använda Milwaukee shockwave impact duty så går det sällan sönder några bits i slagskruvdragaren. En god investering. https://amzn.to/41h7GlH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.