1 850 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Het cirkulationspump
Vi har en frekvensstyrd Perfecta cirkulationspump till golvvärmen som senaste tiden blivit väldigt varm. Jag hör inte heller att den ”tickar” som tidigare, jag tror det var just frekvensstyrningen som hördes.
Dock cirkulerar vattnet och när jag skruvat bort locket och sätter mejseln i hålet så roterar axeln. Kan värmen bero på att den helt enkelt går för trögt pga avlagringar eller vad annars?
Jag ska prova stänga av vp och cirkpump och dra runt axeln för hand och se hur trögt den går, men alla tips mottages tacksamt.
Dock cirkulerar vattnet och när jag skruvat bort locket och sätter mejseln i hålet så roterar axeln. Kan värmen bero på att den helt enkelt går för trögt pga avlagringar eller vad annars?
Jag ska prova stänga av vp och cirkpump och dra runt axeln för hand och se hur trögt den går, men alla tips mottages tacksamt.
Inte för trögt, kan vara något fel i elektroniken som skapar värme eller så är det en liten kortis i lindningen som skapar värme. C-pumpar drar så lite ström så dom kan ha en kortis mellan några varv i lindningen utan att den stoppar. Vilken pump har, en del med styrning av frekvenz kan kopplas om så dom går konstant.
Ok. Provade att dra runt axeln men den gick inte speciellt trögt åt något håll.
Perfecta Pivo E 25U/130
Kan luft i pumpen orsaka den onormala värmen?
Sen var jag dum att börja fippla med unionsventilerna som givetvis började läcka så smått. Så de kommer jag få byta ut eller sätta vanliga kulventiler istället…suck.
Perfecta Pivo E 25U/130
Kan luft i pumpen orsaka den onormala värmen?
Sen var jag dum att börja fippla med unionsventilerna som givetvis började läcka så smått. Så de kommer jag få byta ut eller sätta vanliga kulventiler istället…suck.
Den pumpen finns inte längre, det med frekvenzstyrd TJA , en ny med det kostar skjortan. Hur många kablar går in i pumpen, det är normalt en kraftkabel och en styrkabel på dom. Vad har du för värmekälla VP som styr pumpen , troligtvis. Det går att ersätta med en konventionell pump. Blir nog svårt att få dit andra ventiler ( kulsort ) då det brukar vara ont om plats. Normalt med läcka på dessa orginalventiler som suttit orörda många år. För att akut få bukt med läckan, så kan du ta en gummiduk ca 1 - 2 mm tjock 2 varv runt och sätta över ögat ( kallas så ) och slangklammer över. Då klarar du dig ett tag.
Pumpen går direkt på enfas från elcentral, ingen extra ledning till vp från pumpen. Om det var det du menade?
Vi har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Den här pumpen hjälper enbart golvvärmen på en av två golvärmefördelare. Den andra fördelarens pump är i jämförelse sval. Vp:s inbyggda cirkulationspump trycker ut vatten till radiatorerna främst om jag förstått.
Gissar att jag får betala runt 3000kr för en ny pump av samma kaliber?
Vi har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Den här pumpen hjälper enbart golvvärmen på en av två golvärmefördelare. Den andra fördelarens pump är i jämförelse sval. Vp:s inbyggda cirkulationspump trycker ut vatten till radiatorerna främst om jag förstått.
Gissar att jag får betala runt 3000kr för en ny pump av samma kaliber?
Klicka här för att svara