tommib
Vi kan också återgå till trådens ämne lite och ta upp den här nyheten från 2017.

https://www.elinstallatoren.se/inne...-domen-har-ar-obehoriga-installatorens-elfel/

Dagsböter igen alltså. Ska vi gissa att de var lägre än i det fallet när personskada faktiskt uppstod? Det framkommer inte från artikeln tyvärr.

Edit:

https://www.elinstallatoren.se/inne...-domen-har-ar-obehoriga-installatorens-elfel/

Äsch, det var visst 16000 kr (50 db @ 320 kr). Det verkar vara dyrare att ta klena kablar och orsaka brand än att orsaka strömgenomgång i folk. Bra att veta...

För övrigt är formuleringen
Det rör sig dessutom om stora strömmar. Elcentralen är tre meter bred och huvudsäkringarna för fördelningscentralen är 250 A
fantastiskt rolig. Självklart blir det farligare när elcentralen är tre meter bred (jaja, säkringsstorleken står där men varför nämner man ens centralens fysiska storlek).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbade som elektriker i ca 10 år, villor, butiker, industrier, fartyg mm och kunde det bra då för 10 år sedan.
1, efter 10 år har allt inom el utvecklats så att du behöver ny utbildning.
2, Det går inte att besikta en elanläggning..
Då måste du tända och släcka varje lampa, belasta alla uttag till max samtidigt, såtta på bastu, tvätt, tork, värmefläkt, bil laddare, mm samt kontrollera om det finns dolda uttag exempelvis på vinden, trädgården eller källare
Om man ska kolla allt detta tar det minst 3 dagar för en mindre villa.
Orimligt, ellef

tommib
1. Berätta gärna vad som har utvecklats på ett sådant sätt att en ny utbildning krävs. Ja, lite nya prylar har kommit som LED, dimmers osv men det är ju bara att läsa installationsanvisningen, det är inget en normalbegåvad behöver någon ny utbildning för. Nya kabeltyper, nya toppklämmor kanske, men inget som principiellt skiljer. Nu pratar jag om senaste seklet eller så....*
Detta är kanske bästa exemplet på skillnaden på en teoretiker som förstår principerna bakom och applicerar dem på ny materiel (och läster instruktionen) och en praktiker som har lärt sig att den här installationen gör man med den här kabeln och om den kabeln inte finns så går det inte.

2. Självklart går det att besiktiga en anläggning. Du beskrev ju just själv hur och det tar inga tre dagar. Om anläggningen dessutom är väldokumenterad (pga krav på anläggningsinnehavaren) så är det ännu enklare. Vi pratar vanliga villor här, inte stora industrier.

* okok, det har kommit kraftelektronik i en omfattning som är helt oerhörd med tyristorstyrningar, VFDer, switchade nätdelar mm. Det mesta av det här är irrelevant för en normal villainstallation och igen, det handlar mest om att läsa på instruktionen. Det är färdiga byggklossar som monteras, anläggningarna är inte något unikt hemmabygge längre.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
1. Berätta gärna vad som har utvecklats på ett sådant sätt att en ny utbildning krävs. Ja, lite nya prylar har kommit som LED, dimmers osv men det är ju bara att läsa installationsanvisningen, det är inget en normalbegåvad behöver någon ny utbildning för. Nya kabeltyper, nya toppklämmor kanske, men inget som principiellt skiljer. Nu pratar jag om senaste seklet eller så....*
Detta är kanske bästa exemplet på skillnaden på en teoretiker som förstår principerna bakom och applicerar dem på ny materiel (och läster instruktionen) och en praktiker som har lärt sig att den här installationen gör man med den här kabeln och om den kabeln inte finns så går det inte.

2. Självklart går det att besiktiga en anläggning. Du beskrev ju just själv hur och det tar inga tre dagar. Om anläggningen dessutom är väldokumenterad (pga krav på anläggningsinnehavaren) så är det ännu enklare. Vi pratar vanliga villor här, inte stora industrier.

* okok, det har kommit kraftelektronik i en omfattning som är helt oerhörd med tyristorstyrningar, VFDer, switchade nätdelar mm. Det mesta av det här är irrelevant för en normal villainstallation och igen, det handlar mest om att läsa på instruktionen. Det är färdiga byggklossar som monteras, anläggningarna är inte något unikt hemmabygge längre.

Jag tänkte fel, självklart så är det som du skriver, om man är utbildad elektriker så vet man grunderna och alla nya tekniker och system ändrar ju inte "ellagarna".
Har inte jobbat med el sedan 2007 och tänkte hur lite jag kan om hur det fungerar nu.

Men angående kontroll av El i villa så håller jag inte helt med.
Om någon skarvar, dolt, i en vägg, om en skruv inte är helt fastsatt, om en kabel är klämd, om det är glapp i en anslutning,
Kontrollera anslutning, kylskåp, frys, tork, tvätt ofta ta fram/ut på äldre hus.

Kontrollera alla fast anslutna lampor mm

Du måste skruva varje skruv, dra ur och sätta tillbaka varje kabel etcetera för att vara helt säker,
Tänker jag fel igen?
Det finns ju så mycket som kan vara fel

Men däremot är man en "dålig" elektriker i rätt många månader om man har gjort ett lite längre uppehåll. Det kommer nytt matr och nya sätt att tänka och arbeta hela tiden, det är inte på nått vis ett statiskt yrke och man tappar snabbt den rätta "känslan". Jag har haft flera som gjort uppehåll i yrket för att sedan komma tillbaka efter flera år och det är lite som att få en lärling från skolan i några månader tills dom har "kommit igång" igen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men däremot är man en "dålig" elektriker i rätt många månader om man har gjort ett lite längre uppehåll. Det kommer nytt matr och nya sätt att tänka och arbeta hela tiden, det är inte på nått vis ett statiskt yrke och man tappar snabbt den rätta "känslan". Jag har haft flera som gjort uppehåll i yrket för att sedan komma tillbaka efter flera år och det är lite som att få en lärling från skolan i några månader tills dom har "kommit igång" igen.
Denna "dåliga" elektrikern gör han något farligt eller bara långsam och fundersam på vad han håller på med?

Att vara en yrkesman innebär ju så mycket mera än att göra "säkra" jobb, för tar man för lång tid på sig så hamnar man genast på Byggahus och någon tycker att det är för dyrt ;)
Det handlar mest om långsamhet, osäkerhet både angående "regler" och matr. Dom allra flesta elektriker brukar få lite fortbildning vart eller vart annat år när det gäller regler och föreskrifter.
Dels för att det kommer lite nytt/ändringar då och då på "reglerna" och dels för att man kanske ska syssla med nått som man inte sysslat med på lång tid och behöver "fräschas upp lite. Vissa har ju en tendens att glömma saker och ting och det är ju faktiskt rätt mycket man ska hålla reda på. Betydligt mer än vad dom flesta anar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Att man är ringrostig och det tar lite längre tid än förr i tiden gäller alla typer av jobb inte bara elektriker yrket kan jag meddela.
Jag va på riktigt nyfiken på din tanke bakom "dålig". Förstod att det inte va det vanliga då du skrev med " tecken därav jag frågade. Tack för förklaringen.

Mikael_L
B Braksvenne skrev:
... är utbildad elektriker så vet man grunderna och alla nya tekniker och system ändrar ju inte "ellagarna". Har inte jobbat med el sedan 2007 och tänkte hur lite jag kan om hur det fungerar nu.
Själva grunderna är nästan identiska som då du jobbade. Absolut inget har ändrat vad gäller fysiken, Ohms lag gäller exakt likadant fortfarande. :)
Föreskrifter och standarder är lite mer flyktiga och rörliga än fysiken, men de har inte ändrats i någon märkbar omfattning sen du var aktiv, det har kommit lite nya regler om badrum, och vilka uttag som måste skyddas av JFB, och några enstaka till ändringar av ännu mindre dignitet. Ellagen och föreskrifter skrevs ju om det mesta för 2-3 år sedan, men lagar och föreskrifter är ju idag så extremt allmänt hållna att det inte märks i den dagliga verksamheten. Det är bara behörighetsmodellens förändring som märks i praktiken.

Men vad gäller material så är det naturligtvis ganska stora förändringar, visst finns U-56-dosan kvar, exakt likadan som på din tid, men nu har vi betydligt mer LED, mer KNX, DALI och andra system. Nya kabeltyper, förändrade krav från beställarna osv.
Det är i dessa aspekter som förändringarna mest sker. Asså, vi snackar bara 12 år nu ... :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I den här artikeln (hittade från en annan tråd)

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/fulel-provat-i-tingsratten (andra halvan)

antyds det att denna domen vart överklagad. Någon som hört något om hur det gick med det?

Edit: Hittade mot alla förmodan svaret själv, ersättningen halverades:

https://www.elinstallatoren.se/2022/03/lekmans-elinstallationer-inte-fel-enligt-hovratten/

Så här skriver Svea hovrätt:

• Med hänsyn till förhörspersonernas uppgifter är det enligt hovrätten inte visat att användandet av vattenslang i elinstallationerna i sig utgjort ett fel.
  • Inte heller kan det förhållandet att en lekman utfört elinstallationerna anses utgöra ett fel i jordabalkens mening.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
tommib
Åhå, spännande. Det är ju rätt märkligt att det inte anses vara ett fel med vattenslang i elinstallationen men den andra punkten, att elinstallationer gjorda av en lekman inte är fel enl JB är väldigt spännande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tommib tommib skrev:
Åhå, spännande. Det är ju rätt märkligt att det inte anses vara ett fel med vattenslang i elinstallationen men den andra punkten, att elinstallationer gjorda av en lekman inte är fel enl JB är väldigt spännande.
Förväntat. Varför skulle det finnas krav enligt jordabalken på att en fastighet har underhållits på ett visst sätt? Det är ju vad man faktiskt köper när kontraktet skrivs som är det avgörande för felbedömningen.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
tommib
Absolut. Det är den rimliga slutsatsen och det är vad många här på forumet också anför.

Det är akten att installera saker som är olaglig. Anläggningen i sig kan inte vara olaglig, endast korrekt eller ej korrekt.

Domen bekräftar detta tycker jag. Det som är spännande är alltså att rätten resonerar på ett rimligt sätt och inte alls på det sättet som många i elbranschen gör.

• Gilla
hapazard och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Domen bekräftar detta tycker jag. Det som är spännande är alltså att rätten resonerar på ett rimligt sätt och inte alls på det sättet som många i elbranschen gör.
Det är väl för få elinstallatörer som vidareutbildar sig till jurister helt enkelt?

• Haha
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Att man inte såg vattenslangen som ett fel verkar ha berott på att man inte kallat in lämpliga expertvittnen.

Jag kan tänka mig att slangen egentligen uppfyller de relevanta kraven, men den har inte testats. Så ingen kan säga att den verkligen uppfyller kraven. Sunt förnuft ger ju att den rimligen måste klara isolationskraven, och den måste rimligen ge minst lika bra mekaniskt skydd som riktig elslang. Men hur är det med brandskyddet?

Men formellt är det väl upp till den som "uppfinner" ny elslang att visa att den verkligen uppfyller kraven, och då måste den testas.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.