Hej på er

Vi byggde nyligen ett matbord som vi blev väldigt nöjda med men har nu efter en månad fått ljusa fläckar på bordet trots att vi knappt använt det. Bordet är byggt av limfog skivor och eftersom vi gillar naturfärg så har vi bara lackat det tre gånger med Zar Aqua Antik interiörlack för att få en slitstark yta (trodde jag iaf).

Ringen/fläckarna verkar inte vara från värmeljus eller andra varma saker utan verkar ha kommit från att vi har haft saker på bordet + att vi har stora takfönster precis vid matbordet där solen står på hela dagen.

Frågan är, vad kan man göra? Jag är inte så sugen på att slipa om bordet och lacka det igen dessutom så finns det ju då en risk att det händer igen. Förslag på lösning?

Tack!
/ Patrik

• Nyligen byggt limfog matbord med ljusa fläckar, vita stolar och stort fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen lackat matbord i limfogskivor med ljusa fläckar och synliga ådringar.
    Skapa konto
  • Närbild på ett ljust träbord med limfog skivor och synliga ljusa fläckar på ytan.
    Skapa konto
Redigerat:
Någonting har ju stått på ytan för att du ska få en sådan ljus ring?

Det har du såklart rätt i, det har stått en rund dekoration men inget varmt eller blött . Tack för svar

Behövs inte värme för att det ska bli ringar! Jag tror att om du inte vill slipa om så kan du nog bara faktiskt leva med det. Du lär få fler ringar när ni använder det, det är ju ändå ett träbord. Visst, lite tråkigt men det är ju ett levande material

• Gilla
Totalhybris
  • Laddar…
Ringarna kommer högst troligen av att träet under där inte exponerats för ljus (främst UV delen av ljuset). Över tid om ni flyttar runt era prylar så kommer det försvinna då allt trä exponeras lika mycket för ljuset.

Tyvärr är ju detta en av de stora nackdelarna med furu, det gulnar ganska kraftigt av UV ljus.

Troligen var hela bordet lika ljust som det är inne i ringen när ni precis lackerat det. Jag vet inte hur UV skyddet i ZAR lackerna ser ut men det finns ju lacker som skyddar bättre mot att Fur bleknar. Jag har Lackat grangolv med 2k lack från Saico med väldigt bra UV skydd, men man ser liknande märken på golv där det legat mattor, det försvinner efter någon vecka.

Du kan också välja att slipa bort lacken, luta och sen lacka igen..

Kommer inte knaggarna kåda av sig med åren ? Kanske inte gör er något, men jag har bekanta som ville ha "trälook" => att de inte kunde kvistlacka. Och deras bord vart obrukbart efter ett par månader. Det var visserligen massiva skivor från gården (dock legat 10-20 år i ladugård) och inte limfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.