Hej,
Har problem med receivern här hemma (nad t748).
Den gör uppstartsförsök men går sedan i safe-mode.
Kan detta bero på dåliga kondensatorer? Det ska väl inte se ut som på bilden?
Är det troligt att den fungerar igen om jag byter kondensatorerna, eller är det troligare att grundfelet är något annat?
Tänker mest om det är lönt att köpa sig en lödkolv samt kondensatorer och ge sig på det eller om det är bättre att åka och titta ut en ny(mycket ovillig till det).
Det är ”vitt klegg” runt de 4 röda som jag ringat in, samt runt totalt 14 st i rad som sitter vidare ifrån det gröna strecket.
Senaste uppstartsförsöket gjordes efter rengöring med tryckluft på burk och då lät det som en kontakter som slog av/till ett flertal gånger innan den gick in i safe-mode.
Har problem med receivern här hemma (nad t748).
Den gör uppstartsförsök men går sedan i safe-mode.
Kan detta bero på dåliga kondensatorer? Det ska väl inte se ut som på bilden?
Är det troligt att den fungerar igen om jag byter kondensatorerna, eller är det troligare att grundfelet är något annat?
Tänker mest om det är lönt att köpa sig en lödkolv samt kondensatorer och ge sig på det eller om det är bättre att åka och titta ut en ny(mycket ovillig till det).
Det är ”vitt klegg” runt de 4 röda som jag ringat in, samt runt totalt 14 st i rad som sitter vidare ifrån det gröna strecket.
Senaste uppstartsförsöket gjordes efter rengöring med tryckluft på burk och då lät det som en kontakter som slog av/till ett flertal gånger innan den gick in i safe-mode.
En kond kostar ju bara några kr, så det är väldigt billigt att testa byta till nya, men om det är felet, är ju klart svårt att besvara. Hade en simpel glassäkring i min receiver, krävdes lossning av runt 38 skruvar för att komma åt att byta. 😁
Var mer inköp av lödkolv/lödstation som jag tänkte var kostnadsdrivande.. men det är ju användbart till annat också kanske😂 är nog 20 år sedan jag lödde något vettigt sist så det vore kanske kul att lära sig på nytt
Kanske ska skruva isär eländet och se hur många och vilka storlekar att beställa och se om någon i bekantskapskretsen har något bra att löda med.
Hörde här för att se om visste att om alla kondarna lät som en påse micropop vid tillslag (om det nu var det som hände) så är det något annat som generalknas och då får jag förbereda inköp av ny här hemma…
Kanske ska skruva isär eländet och se hur många och vilka storlekar att beställa och se om någon i bekantskapskretsen har något bra att löda med.
Hörde här för att se om visste att om alla kondarna lät som en påse micropop vid tillslag (om det nu var det som hände) så är det något annat som generalknas och då får jag förbereda inköp av ny här hemma…
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Kletet är lim för att vibrationer inte ska skada komponenterna.
Att tänka på är att andra kondensatorer också åldras, så även om den fungerar så är inte ljudet som det var från början.
Min gamla HK kommer att ersättas den dagen den ger upp.
Det positiva är att man inte märker den succesiva försämringen.😉
Men de gamla BW-höglarna och AudioPro-basen lever också vidare.😃
Min gamla HK kommer att ersättas den dagen den ger upp.
Det positiva är att man inte märker den succesiva försämringen.😉
Men de gamla BW-höglarna och AudioPro-basen lever också vidare.😃
Nej det är inte troligt, tyvärr. Att planlöst börja byta komponenter är en hopplös metod om det inte:E ETQ skrev:
1) är något signaturfel = att det är allmänt känt att fel X brukar orsakas av komponent Y
2) är något synligt fel på komponenten (vilket det alltså inte är)
3) bara är ett fåtal misstänkta komponenter att byta
Om man inte har kunskapen att göra en systematisk felsökning är mitt tips att söka på felsymptomen och den specifika modellen och se vad andra har gjort för att fixa det. Otroligt många fel är signaturfel som många råkar ut för och där det är väl känt vad som orsakar felet.
Problemet är att just detta, det står modelnamnet i displayen vid uppstart, samt att den ”klickar” igång (som vanligt en gång) efter ett tag blir det röd lampa vilket indikerar safe-mode. Hittar inte andra som haft problem utan antingen helt släckt skärm eller något annat problem med skärmen.ClasseClas skrev:
Eller hittade en tidigare, men den personen fick felet åtgärdat på garanti för 10-12 år sedan, så det var svårt att få ut någon info där.
Ska leta vidare lite under morgondagen, annars får det bli en ny
Tack alla som svarat!
Jag har inte själv den modellen så jag kan inte ge specifika råd. Ett allmänt råd är att fabriksåterställa receivern i hopp om att det är ngt FW-fel. Tyvärr tappar du inställningar för wifi, bluetooth, rumsjustering etc men ändå värt att prova innan kassation.
Ska se om det går att lösa hårdvarumässigt. Fabriksåterställning görs annars via en kombination av knapptryck då apparaten är på.ClasseClas skrev:
Som upplösning på denna tråd och för andra som kan stöta på liknande problem - det kom efter mycket googlande ett tips som löste det hela för mig:
Dra ut kontakten, låta den vara ur minst 30 minuter, sedan trycka på av/på knappen många gånger (jag tryckte nog 15-20). Efter detta i med strömmen och den startade upp i samma skick som innan!
Tog dock ett tag att få resten att lira då en familjemedlem som ville kolla på tv:n helt enkelt fabriksåterställt tv:n för att kunna få ljud ut ur densamma under tiden förstärkaren låg nere 🤣
Dra ut kontakten, låta den vara ur minst 30 minuter, sedan trycka på av/på knappen många gånger (jag tryckte nog 15-20). Efter detta i med strömmen och den startade upp i samma skick som innan!
Tog dock ett tag att få resten att lira då en familjemedlem som ville kolla på tv:n helt enkelt fabriksåterställt tv:n för att kunna få ljud ut ur densamma under tiden förstärkaren låg nere 🤣
Klicka här för att svara