E
Skrivet av: Rickard

Verkar som man behöver vara väldigt tekniskt kunnig för att kunna skapa ett eget smart hem.... Men vore ju kul med en mer detaljerad gör-det-själv video där man kan se exakt hur man t ex kopplar sensorer etc

E
Skrivet av: Per

Det här är inte hemautomation, det är en orgie i teknik som inte har allt för mycket förankring i verkligheten. Helt ok med en sensor för vattenläckage men varför fläktstyrning i badrummet, finns ju i de flesta badrumsfläktar? En röst som berättar när posten kommer eller talar om vem som ringer?
Nej Byggahus redaktionen, det här var ett lågvattenmärke som bara förvirrar de som är intresserade av ämnet, gör om - gör rätt!

E
Skrivet av: Ove

Per, att Henrik väljer att göra dessa grejer i sitt hus betyder ju inte precis att du är tvingad att göra likadant, ta det som inspiration och exempel på möjligheter. Nu är ju Henrik IT-konsult och rätt teknikglad, men tex. brevlådan var ju inte med i hans första version av systemet, det är ju nåt som tillkommit senare. Att sätta in en fuktstyrd badrumsfläkt i en villa med takfläkt riskerar ju f.ö. att motverka den befintliga ventilationen och kan trycka ut fuktig luft eller försvaga ventilationen i andra delar av huset. Dessutom är antagligen en fuktsensor billigare än en fuktstyrd fläkt, själva styrningen har han ju redan.

E
Skrivet av: Gäst

Sorry, men budskapet gick kanske inte fram.... Jag citerar Rickard i tidigare inlägg "Verkar som man behöver vara väldigt tekniskt kunnig för att kunna skapa ett eget smart hem...." Så är inte fallet, men det är lätt att man får den uppfattningen när man tittar på videon....

E
Skrivet av: Ove

Per, att Henrik väljer att göra dessa grejer i sitt hus betyder ju inte precis att du är tvingad att göra likadant, ta det som inspiration och exempel på möjligheter. Nu är ju Henrik IT-konsult och rätt teknikglad, men tex. brevlådan var ju inte med i hans första version av systemet, det är ju nåt som tillkommit senare. Att sätta in en fuktstyrd badrumsfläkt i en villa med takfläkt riskerar ju f.ö. att motverka den befintliga ventilationen och kan trycka ut fuktig luft eller försvaga ventilationen i andra delar av huset. Dessutom är antagligen en fuktsensor billigare än en fuktstyrd fläkt, själva styrningen har han ju redan.

E
Skrivet av: Paxman

Henrik säger ju det magiska ordet i sin video: hobby
Enligt Wiki är definitionen på ordet: "En hobby är en återkommande aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull." där jag skulle säga att "för nöjes skull" är huvudsatsen. Många människor har hobbyer som andra inte ser någon som helst "förankring i verkligheten" i; bygga tågbanor, meka med gamla mopeder, måla tavlor etc etc. Hur någon utöver sin hobby är inget som någon annan kan döma. Jag tyckte videon var toppen och inspirerande! Det blir så mycket mer konkret att se en video än att läsa en tråd med flera hundra inlägg. Förhoppningen är att sambon ska få lite mer förståelse för min iver att sätta igång med samma sak när hon ser de exempel Henrik visar.

• Gilla
Bernt_Karlsson
  • Laddar…
E
E
Skrivet av: Joachim Lindborg

Det alltid roligt med entusiaster och enkla teknik lösningar. Jag gjorde samma sak förra millenniet då hette tekniken LonWorks. Idag finns flertal konkurrerande lösningar knx, zigbee, enocean, z-wave det enda som kan få detta att fungera och få proffesionella energi tjänster är att alla enheter pratar med varandra på samma språk och att men på säkert sätt kan dela information med leverantörer. Då kan du få proffesionella tjänster som lämnar hobby statusen. IPv6 och XMPP är viktiga i framtiden titta på iea.sust.se, so-ip.se för det senaste

E
Skrivet av: Johan

Hade jag varit lika intresserad och kunnig i teknik hade jag säkerligen gjort något sådant själv.
Inte för att det ska vara praktiskt utan att implementera min hobby i min vardag.

Tyvärr kan jag inte som en "vanlig" nybyggare se hur detta ska vara praktiskt eller för den delen intressant då det inte löser ett problem jag har (i dagsläget iaf. annat blir det nog om man bor på 500m2 och har fem våningar att bestiga för att släcka en lampa).

E
Skrivet av: Johan

Hade jag varit lika intresserad och kunnig i teknik hade jag säkerligen gjort något sådant själv.
Inte för att det ska vara praktiskt utan att implementera min hobby i min vardag.

Tyvärr kan jag inte som en "vanlig" nybyggare se hur detta ska vara praktiskt eller för den delen intressant då det inte löser ett problem jag har (i dagsläget iaf. annat blir det nog om man bor på 500m2 och har fem våningar att bestiga för att släcka en lampa).

E
Skrivet av: Bosse

Kul att få se videon och den energi som Henrik har för sitt intresse. Även om han tycker att det är en hobby så finns det otroligt mycket nytta med ett sådant här system. Det är bara en själv som sätter begränsningarna, en del saker man kan göra är praktiska och nyttiga, en del är bara "kul". Jag tycker verkligen att det här har en förankring i verkligheten, det gäller bara att se om glaset är halvtomt eller halvfullt. Vore kul med en uppföljning senare för att se vad Henrik har hittat på när han har hållit på ett tag. Bra jobbat redaktionen!!

E
Skrivet av: lars@edwardsson.se

Brevbäraren har kommit när min valda melodi typ hundskall (en av 8 melodier) låter i min trådlösa ringklocka från Clas Ohlson a' 99 kr inomhus när brevbäraren öppnar inkastet, då en parallellkopplad mikrobrytare sluter kretsen till ringklockan istället för tryckknappen.

Jag är nyfiken på var du köper de små sensorerna och modulerana du har för att bygga egna smart-grejer.

Du kan kika in på www.mysensors.org där har jag lagt upp bygg-instruktioner och du får hjälp att hitta delarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.