7 230 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Heltäckande diskbänk till IKEAs nya kök
Jag vill ha en heltäckande diskbänk i rostfritt stål till mitt nya IKEA-kök. Hos IKEA finns då två alternativ att välja mellan, 60 eller 80 centimeters bredd, båda med endast en (1) diskho.
Jag är ute efter en heltäckande diskbänk med en och enhalv eller två diskhoar, utan avriningsyta.
Problemet är att IKEAs nya kökssystem kräver diskbänkar med ett djup på 63,5 cm, vet någon om andra tillverkare än IKEA erbjuder alternativ?
Jag är ute efter en heltäckande diskbänk med en och enhalv eller två diskhoar, utan avriningsyta.
Problemet är att IKEAs nya kökssystem kräver diskbänkar med ett djup på 63,5 cm, vet någon om andra tillverkare än IKEA erbjuder alternativ?
Jäkligt dumt med nya systemet! Mina päron håller på just nu med att montera ett Ikea-kök och har samma problem. De har köpt en rostfri bänk från Intra som är 600 mm djup.
Deras lösning är att skippa skenorna som skåpen ska hängas med och istället monter ungefär som förut med plåtvinklar. Då kapar man djupet lite. Tror de hamnade på 595 mmfrån vägg till ytterkant av stommen => överhäng på 5 mm. Om man kaklar ovan vask så bygger detta kanske 7 mm, sedan kan man säkert lämna 3 mm mellan kakel och diskbänk (silikonfog där). Då är man på 15 mm överhäng vilket borde räcka.
Det är en lösning på det hela. Finns säkert fler...
Deras lösning är att skippa skenorna som skåpen ska hängas med och istället monter ungefär som förut med plåtvinklar. Då kapar man djupet lite. Tror de hamnade på 595 mmfrån vägg till ytterkant av stommen => överhäng på 5 mm. Om man kaklar ovan vask så bygger detta kanske 7 mm, sedan kan man säkert lämna 3 mm mellan kakel och diskbänk (silikonfog där). Då är man på 15 mm överhäng vilket borde räcka.
Det är en lösning på det hela. Finns säkert fler...
Tack för svaret. Men den där lösningen känns inte optimal, då håller jag mig nog hellre till en suboptimal diskbänk men som har rätt mått.
Och jag håller med, IKEAs nya system ställer till det, samtidigt så gillar jag djupare bänkskivor, förhoppningsvis kan det bli en ny standard, men det kommer nog ta lång tid.
Och jag håller med, IKEAs nya system ställer till det, samtidigt så gillar jag djupare bänkskivor, förhoppningsvis kan det bli en ny standard, men det kommer nog ta lång tid.
Det finns ju företag som tillverkar måttbeställda diskbänkar, tex Nordic Tech,AB Landskrona Rostfria eller Laga Rostfritt AB. Där borde det inte vara några problem att få rätt mått. Men det blir troligtvis inte den billigaste lösningen.
Ja, det är ju det allra bästa att hitta en diskbänk man gillar med rätt djup. Det är ju optimalt på alla vis.gryden skrev:
Det lär väl dyka upp standardgrejer tids nog som passar ihop med Ikeas nya kök i och med att de är en så stor spelare på köksmarknaden.
Klicka här för att svara