Hej. Jag och min sambo kommer flytta till hus efter sommaren.
Sambon har fått en fix idé om att hon vill ha eluttag som är helt infällda i väggen.
(tänk http://www.elitab.se/produkter/golv/golvbox-standard/simon-ip66-1-uttag , fast på vägg)
Helst ska de även vara med USB-uttag också.

Min fråga är, finns det att få tag på för en billig peng och hur svårt är det att byta ut?
Tänker att befintliga uttag nog inte är anpassade för en sådan dosa.

Alla tips mottages tacksamt
(Tips om att det absolut inte går/inte finns/ är också trevligt så slipper jag jobbet :-D )

Kan finnas men kan nog kosta 1000kr/st om du vill ha liknande som på bild, hoppas sambon är tät ;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan finnas men kan nog kosta 1000kr/st om du vill ha liknande som på bild, hoppas sambon är tät ;)
Nja, nog för att både jag och sambon tjänar rätt bra. Men att lägga 15-20 papp på att byta eldosor känns ju rätt onödigt :D

Uttaget på bilden ligger nog snarare på 2000:-/st. Fast köper du 20-30st kanske du får rabatt :)
Du kan ju köpa lågprofils vägguttag (200:-/st) som sticker ut 11mm från väggen, men de kräver 1½ dosa så du åker nog på att byta kopplingsdosorna i väggen då. Det blir ju en del jobb och kanske rätt stor påverkan på ytskikten.
https://www.elot.se/product.html/lagt-vaegguttag-2-vaegs-37180

Kanske köra infällda fönsterbänkskanaler med uttag i, bara korta snuttar av kanalen där du vill ha uttag

Stirra er inte allt för blinda på min bild. Den är bara där för exempel. Behöver verkligen inte se ut så

Enda kravet är egentligen att det inte blir någon kant/list på uttagen utan det blir så att säga en helt slät yta.

Det är nog så att det finns ett skäl att dom sticker ut normalt, dom får inte plats i väggdosan. Att göra vad ni vill är nog möjligt men dyrt, ni kan ex använda ett sånt här men även dessa går på en tusing och kräver att du bygger om rördragning och vägg. Kanske nån elektriker har andra förslag men platsen måste ju finnas..

Ett exxact enkeluttag är ju ganska nära slätt och passar i befintlig dosa

Fujim Fujim skrev:
Stirra er inte allt för blinda på min bild. Den är bara där för exempel. Behöver verkligen inte se ut så

Enda kravet är egentligen att det inte blir någon kant/list på uttagen utan det blir så att säga en helt slät yta.
Du skulle då behöva bygga om vid alla dosor då de är installerade för att de ska finnas en täckram, så det blir ett stort jobb.

Om du monterar exxact och så en ny gipsskiva med ett hål som passar exakt runt exxacten så är det ju slätt. Men snyggt blir det knappast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.