33 317 läst ·
46 svar
33k läst
46 svar
Helrenovering av drömhuset 30-tals villa
Det låter bra det. Se till bara att ni läser på innan ni bestämmer för drastiska åtgärder. Att byta värmesystem är en sådan sak. Många har gjort så, isolerat som "man ska" och fått sina vindar förstörda. Det finns många som i okunskap förspråkar än det ena, än det andra. Det behöver inte vara fel, bara man reflekterar lite och inte köper allt rakt av. Har ni plats i källaren kan ni bygga stort pelletsförråd. en modern pelletspanna ger också lite skötsel. Billigast är nog att sätta brännare i den befintliga pannan.Linda_KW skrev:Vad bra att du sa det om självdraget, det visste jag inte... ev så visste min man det. Vi har pellets nu, vilket vi är ganska trötta på, det har ökat så mycket i pris, reparationer, service bla. Vi ska antagligen sätta in en vattenmantlad kamin såsmåningom, men om murstocken ska vara varm för det mesta kanske detta inte duger...
Vi ska behålla det mesta så att huset behåller sin charm. Inte byta döttar lister paneler eller golv. I sovrummen på ovanvåningen blir det klickgolv eller heltäckningsmattor ovanpå de gamla trägolven. Även köket som blir nytt är i äldre stil. Vi är en retro/nostalgi familj, kör bilar från 53 och 58 på sommaren, så att bevara det gamla är vår grej =)
Byter ni till värmepump står skorstenen kall. Då fungerar inte självdraget. Då måste ni kanske komplettera med mekanisk ventilation. Dvs ändrarn ni husets ursprungliga förutsättningar för det med sig en hel del annat.
Linda_KW skrev:Vad bra att du sa det om självdraget, det visste jag inte... ev så visste min man det. Vi har pellets nu, vilket vi är ganska trötta på, det har ökat så mycket i pris, reparationer, service bla. Vi ska antagligen sätta in en vattenmantlad kamin såsmåningom, men om murstocken ska vara varm för det mesta kanske detta inte duger...
Vi ska behålla det mesta så att huset behåller sin charm. Inte byta döttar lister paneler eller golv. I sovrummen på ovanvåningen blir det klickgolv eller heltäckningsmattor ovanpå de gamla trägolven. Även köket som blir nytt är i äldre stil. Vi är en retro/nostalgi familj, kör bilar från 53 och 58 på sommaren, så att bevara det gamla är vår grej =)
Om ni är trötta på pellets men ändå vill ha kvar "svjälvdraget" så kan man ju alltid montera en frånluftsventilation. Det är relativt enkel att göra själv. Då kan ni sätta in en lite mer självgående och bekvämare uppvärmning...
Eller om ni har råd satsar ni på FTX ventilation så får ni både kanonbra luft inne och slipper ta in kall luft via självdrag
Nu är det snart dags....pengar & nyckelbyte på Måndag =)
Alla rum är planerade... vissa delar av det är inköpt/bokat, vill ha allt på plats när jag startar med rummen, så man slipper en massa tidskrävande resor. Tom köpt snickarbyxor idag =) Vi har delat upp arbetet som följer; Min man och hans pappa ska bygga kök och duschrum, så jag har släppt den biten och koncentrerar mig på det jag kan.... sov/vardagsrum och fasad
Ska börja med minstingens rum så han har någonstans att vara när vi är i huset allihop (han kommer väl vilja vara med och grejja men man kan ju alltid hoppas att han vill leka lite själv också
).
Ska sätta panel (typ 1,2m) på väggen, eftersom han är en riktig vilding som river och målar och bankar, känns som ett hållbart alternativ. Målar ovanrör och har köpt en stor wallie som täcker ca 1x1 en apa, tyckte det passade bra =) Tvekar mellan klickgolv, typ silverek, eller en korthårig heltäckningsmatta?? Hmmm
Alla rum är planerade... vissa delar av det är inköpt/bokat, vill ha allt på plats när jag startar med rummen, så man slipper en massa tidskrävande resor. Tom köpt snickarbyxor idag =) Vi har delat upp arbetet som följer; Min man och hans pappa ska bygga kök och duschrum, så jag har släppt den biten och koncentrerar mig på det jag kan.... sov/vardagsrum och fasad
Ska börja med minstingens rum så han har någonstans att vara när vi är i huset allihop (han kommer väl vilja vara med och grejja men man kan ju alltid hoppas att han vill leka lite själv också
Ska sätta panel (typ 1,2m) på väggen, eftersom han är en riktig vilding som river och målar och bankar, känns som ett hållbart alternativ. Målar ovanrör och har köpt en stor wallie som täcker ca 1x1 en apa, tyckte det passade bra =) Tvekar mellan klickgolv, typ silverek, eller en korthårig heltäckningsmatta?? Hmmm
Jag har bra självdrag i mitt hus trots att pannan står i garaget så visst kan det funka bra. I mina föräldrars hus så stängdes oljepannan av 1981 och ventilationen är bra samt frisk vindcederbusch skrev:Hur tänker ni kring renovering? Blåsa ut allt och renovera till nyvilla-standard, eller bevara huset som det är?
Var inte alltför snabba med att ändra på förutsättningarna för huset bara. Det ser ut att vara självdragsventilation. Med kall murstock tappar man den funktionen mer eller mindre, men sånt kanske ni har koll på. Varför inte konvertera till pellets?
Hej.
Vad roligt att att det finns mer folk som vågar ge sig in i projekt i detta kaliber.
Vi var inne på att bygga helt nytt på en egen tomt. Vi ritade upp vårt drömhus och skalade den så mycket det bara gick men priset hamnade endå på dryga 3 miljoner (Detta på ett område där medelpriset på hus ligger på ca 850 000 kr). Ej värt med andra ord.
I samma veva dök ett hus upp mycket närmare stan och familj. Detta var dock ett fallfärdigt radonhus med eternitfasad, 2,5 plan ca 260 kvm + källare, samt behov av stambyte, nytt el, nytt värmesystem, radonsanering, nya badrum, nytt kök u name it.
Utgångspriset var 130 000 på ett område där medelpriset på hus ligger på ca 1,5 milj.
Folk sa att ni är helt tokiga. Det kommer att ta hela ert liv.
Det som är gjort hitills är följande ca 2 år:
- Taket är nyrenoverat, nytt tätskikt nya takpnnor och hängrännor + vindbrädor.
- Tilläggsisolerad fasad, ny fasadbeklädnad grundfärg + två strykningar Demidekk Ultimate
- Ny ytjordvärmesystem, IVT C9.
- Ny ventilation(radonsanering) FTX Flexit S7 EC
- Ny elcentral samt nytt el, inte helt klart ännu. Jordfelsbrytare.
- Vattenburen golvärme till kök, badrum och två hallar, flytspackel klinkers. Hall2 ej klar ännu.
- Nytt badrum bottenvåning, där 3st golbjälkar hade ruttnat sönder efter en vattenskada.
- Ny planlösning båttenvåning, flyttat två trapport, öppnat upp mellan kök och vrdrum
- Ny trappa till mellanvåning
- Ny trappa till källare
- Rivit ut gammal balkong med dörr och fönster
- Höjt upp bakre ytterdörr 80cm för att passa den nya golvhöjden, monterat ny pardörr.
- Nytt golbjälklag till de ställen där trapporna försvunnit
plus massa annat.
Kommande renovering:
- Montering nytt kök
- Dränering
- Nya gov bottenvåning
- Golvvärme hall 2
- Färdigställa elen
- Målning + tapetsering
- mm mm mm mm mm mm mm ....
Jag vill inte skryta på något vis, det har varit blod, svett och tårar. Lite snor och spyor också
Bara så ni vet vad som väntar.
Ett tips, riv inte för mycket åt gången. ta det i etapper. Gör klart varje påbörjad projekt.
Då går det lättare.
Satsa på ytterskal först (tak och fasad+ fönster) samt värmesystem.
Titta in på:
http://www.drommenomstenbacken.blogspot.com/
Vad roligt att att det finns mer folk som vågar ge sig in i projekt i detta kaliber.
Vi var inne på att bygga helt nytt på en egen tomt. Vi ritade upp vårt drömhus och skalade den så mycket det bara gick men priset hamnade endå på dryga 3 miljoner (Detta på ett område där medelpriset på hus ligger på ca 850 000 kr). Ej värt med andra ord.
I samma veva dök ett hus upp mycket närmare stan och familj. Detta var dock ett fallfärdigt radonhus med eternitfasad, 2,5 plan ca 260 kvm + källare, samt behov av stambyte, nytt el, nytt värmesystem, radonsanering, nya badrum, nytt kök u name it.
Utgångspriset var 130 000 på ett område där medelpriset på hus ligger på ca 1,5 milj.
Folk sa att ni är helt tokiga. Det kommer att ta hela ert liv.
Det som är gjort hitills är följande ca 2 år:
- Taket är nyrenoverat, nytt tätskikt nya takpnnor och hängrännor + vindbrädor.
- Tilläggsisolerad fasad, ny fasadbeklädnad grundfärg + två strykningar Demidekk Ultimate
- Ny ytjordvärmesystem, IVT C9.
- Ny ventilation(radonsanering) FTX Flexit S7 EC
- Ny elcentral samt nytt el, inte helt klart ännu. Jordfelsbrytare.
- Vattenburen golvärme till kök, badrum och två hallar, flytspackel klinkers. Hall2 ej klar ännu.
- Nytt badrum bottenvåning, där 3st golbjälkar hade ruttnat sönder efter en vattenskada.
- Ny planlösning båttenvåning, flyttat två trapport, öppnat upp mellan kök och vrdrum
- Ny trappa till mellanvåning
- Ny trappa till källare
- Rivit ut gammal balkong med dörr och fönster
- Höjt upp bakre ytterdörr 80cm för att passa den nya golvhöjden, monterat ny pardörr.
- Nytt golbjälklag till de ställen där trapporna försvunnit
plus massa annat.
Kommande renovering:
- Montering nytt kök
- Dränering
- Nya gov bottenvåning
- Golvvärme hall 2
- Färdigställa elen
- Målning + tapetsering
- mm mm mm mm mm mm mm ....
Jag vill inte skryta på något vis, det har varit blod, svett och tårar. Lite snor och spyor också
Bara så ni vet vad som väntar.
Ett tips, riv inte för mycket åt gången. ta det i etapper. Gör klart varje påbörjad projekt.
Då går det lättare.
Satsa på ytterskal först (tak och fasad+ fönster) samt värmesystem.
Titta in på:
http://www.drommenomstenbacken.blogspot.com/
Redigerat:
Lindas man som skriver
Nu har de hänt en hel del snart är alla 3 barnes rum klara. målat,tapet,golv och el lite små fix kvar där sen har dom vårat sov rum kvar de gamla köket som ska göras om..
Badrum upp reglat och gipsat avlopp o så är klart vi ska börja med tätskikt och flytspacklin nu.
sen har vi rivet ner 2 väggar så alla 3 rum på nerevåningen blir som ett så där är de gipsat har en limträbalk kvar att gips. köpte ett begangnat Myresjökök som ska monteras sen när badrumet är klart. ja de har hänt en hel del får försöka fixa lite bilder. mvh Jimbo
Nu har de hänt en hel del snart är alla 3 barnes rum klara. målat,tapet,golv och el lite små fix kvar där sen har dom vårat sov rum kvar de gamla köket som ska göras om..
Badrum upp reglat och gipsat avlopp o så är klart vi ska börja med tätskikt och flytspacklin nu.
sen har vi rivet ner 2 väggar så alla 3 rum på nerevåningen blir som ett så där är de gipsat har en limträbalk kvar att gips. köpte ett begangnat Myresjökök som ska monteras sen när badrumet är klart. ja de har hänt en hel del får försöka fixa lite bilder. mvh Jimbo
Imorgon kommer köket!! Badrummet är klart för kakel...allt vitvaror (kök)/porslin, möbler & lampor till badrum mm är inköpt =) Som sagt har vi slagit ut 2 väggar på undervåningen så att tre rum blivit ett =) Luftigt och härligt... Det blir bergvärme innan kylan kommer till hösten, är mer eller mindre bestämt nu.
Work in progress =) Barnens rum under renovering...


