• Allvarliga riskkonstruktioner: krypgrund, eternittak (asbest).
  • Fuktkvoter i syll 18–21 %, mikrobiell påväxt → risk för mögel/röta.
  • Äldre våtrum med felaktiga brunnar.
  • Rekommenderade åtgärder: och vad skulle det kosta!

Claes Sörmland
R Robert Bilbil skrev:
  • Allvarliga riskkonstruktioner: krypgrund, eternittak (asbest).
  • Fuktkvoter i syll 18–21 %, mikrobiell påväxt → risk för mögel/röta.
  • Äldre våtrum med felaktiga brunnar.
  • Rekommenderade åtgärder: och vad skulle det kosta!
Om du fixar källaren själv med en avfuktare som du kör på sommaren 10-20 tkr.

Våtrummen, ja tyvärr är det dyra att renovera. Vad går ett badrum på idag? 300 000 kr

Byte av taket? Ett litet hus med ett enkelt sadeltak 120 000 kr? Stort hus med krångeltak, mer.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du fixar källaren själv med en avfuktare som du kör på sommaren 10-20 tkr.

Våtrummen, ja tyvärr är det dyra att renovera. Vad går ett badrum på idag? 300 000 kr

Byte av taket? Ett litet hus med ett enkelt sadeltak 120 000 kr? Stort hus med krångeltak, mer.
Har ingen källare det en plans vila

Claes Sörmland
R Robert Bilbil skrev:
Har ingen källare det en plans vila
Krypgrunden menar jag med "källare".

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eternittak är väl ingen riskkonstruktion. Däremot ett ytterst hållbart material som håller i ”evighet”, vilket även produktnamnet var.
Går fint att tvätta och måla i en nyans man gillar.

• Gilla
Pielstick och 5 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Eternittak är väl ingen riskkonstruktion. Däremot ett ytterst hållbart material som håller i ”evighet”, vilket även produktnamnet var.
Går fint att tvätta och måla i en nyans man gillar.
Tack för det finna svaret 😊

Fairlane
Välkommen till forumet.

Frågeställningen är åtminstone inte för mig solklar. Det är en punktlista, men ingen fråga, eller möjligen en "vad skulle det kosta".

Jag tror du får bättre svar om du brer ut lite så man förstår vad problemen är och vad du undrar. Exempelvis "Badrummet är gammalt, vad kostar det att göra om?". Då måste du också säga hur stort badrum, vilka krav/önskemål du har etc. Bara för att ett badrum är gammalt behöver det inte nödvändigtvis renoveras dag 1, men visst är det vettigt att ha tre hum om vad det kostar att få det totalrenoverat. 250' och uppåt är väl inte helt galet, men det går att få det billigare. Sen är ju frågan om det finns något intresse i att göra något själv eller om du vill leka bort allt.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
jag hade gärna haft ett hus med eternittak håller ju i flera hundra år

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Frågeställningen är åtminstone inte för mig solklar. Det är en punktlista, men ingen fråga, eller möjligen en "vad skulle det kosta".

Jag tror du får bättre svar om du brer ut lite så man förstår vad problemen är och vad du undrar. Exempelvis "Badrummet är gammalt, vad kostar det att göra om?". Då måste du också säga hur stort badrum, vilka krav/önskemål du har etc. Bara för att ett badrum är gammalt behöver det inte nödvändigtvis renoveras dag 1, men visst är det vettigt att ha tre hum om vad det kostar att få det totalrenoverat. 250' och uppåt är väl inte helt galet, men det går att få det billigare. Sen är ju frågan om det finns något intresse i att göra något själv eller om du vill leka bort allt.
Tvättstuga, Duschrum

Golvbrunnen ligger för nära vägg.

Avståndet mellan golvbrunn och vägg ska med dagens regler vara minst 200

mm.

Duschrum

Brunnsmanschett ej besiktigad.

Då bruk, fix eller annat material täcker ytan i brunnen där brunnsmanschetten

ansluter till klämringen kan vi ej se om brunnsmanschetten är applicerad där.

Egentligen lite fånigt med alla dessa ”påpekanden” pga att ett gammalt hus inte uppfyller dagens standard. Det är ju snarare näst intill givet då huset här gammalt. Men inget man måste kasta sig över och åtgärda.
Då skulle man få bygga om våtrummen så fort standarden uppdateras. Ett jäkla trams. Lika fånigt som att en ombyggnad av ett våtrum skall kosta minst 300kkr.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
"Riskkonstruktioner" är inte det viktigaste, inte heller om byggnadsdelar uppnått sin "tekniska livslängd". Det som räknas är om det finns faktiska skador eller problem med huset. Är våtrummen fuktskadade? Är eternittaket tätt?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert Bilbil skrev:
Tvättstuga, Duschrum

Golvbrunnen ligger för nära vägg.

Avståndet mellan golvbrunn och vägg ska med dagens regler vara minst 200

mm.

Duschrum

Brunnsmanschett ej besiktigad.

Då bruk, fix eller annat material täcker ytan i brunnen där brunnsmanschetten

ansluter till klämringen kan vi ej se om brunnsmanschetten är applicerad där.
Jag tolkar det som att det i besiktningsprotokollet står:

Tvättstuga, Duschrum
  • Golvbrunnen ligger för nära vägg
  • Avståndet mellan golvbrunn och vägg ska med dagens regler vara minst 200 mm.

Etc. Korrekt?

Om det är rätt tolkat så är det ungefär som att klaga på att en äldre bil saknar något som blev standard eller krav långt senare, bilen fungerar ändå. Ingen river ett badrum för att göra om så fort reglerna ändras. Är det problem med badrummet eller om man vill göra om det av annat skäl så följer man reglerna som gäller den dagen man gör om, om det är möjligt med rimligt jobb.

Så frågan blir mer om ni vill göra om badrummet och isåfall vilka krav/önskemål ni har. Din fråga är fortfarande väldigt öppen, lite som "jag ska köpa en ny bil, hur mycket kostar det?" Utan att nämna något om storlek eller andra krav/önskemål.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.