Tänker byta olje brännaren mot pelletsbrännare har en nibe city vx
Är det något som behöver ändras eller kan man koppla in kablarna ifrån oljebrännaren

Vad är det för brännare du köpt? Kommer den med styrenhet?

Har inte köpt någon än bara förhör mig lite…har hört att man kan bränna något kretskort i pannan om man kör på oljebrännarens kabel

Mer än jag vet. Min CTC har inte mycket kvar sedan den blev med pelletsbrännare. Är nog bara termostat och huvudbrytare som används via pannan. Resten sköts med styrenheten till brännaren.

S Småbrukaren skrev:
Mer än jag vet. Min CTC har inte mycket kvar sedan den blev med pelletsbrännare. Är nog bara termostat och huvudbrytare som används via pannan. Resten sköts med styrenheten till brännaren.
Vad har du för brännare?

Bioline 20 från EcoTec. Funderar på att även köpa deras panna för bättre effektivitet. En gammal konverterad panna kommer inte upp över 75-80% ens.

R Rickard Olsson2 skrev:
Tänker byta olje brännaren mot pelletsbrännare har en nibe city vx
Är det något som behöver ändras eller kan man koppla in kablarna ifrån oljebrännaren
Kabeln från oljebrännaren blir inte bra. Dels för att vissa brännare behöver konstant ström och vissa kretskort kan ta stryk. Men de är bara att ta bort kabeln och dra in en ny. Du tar ström från ingående och använder termostaten bara för från och tillslag om inte brännaren har en egen givare. Nymo 150 tex passar direkt i hålet där oljebrännaren sitter.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Kabeln från oljebrännaren blir inte bra. Dels för att vissa brännare behöver konstant ström och vissa kretskort kan ta stryk. Men de är bara att ta bort kabeln och dra in en ny. Du tar ström från ingående och använder termostaten bara för från och tillslag om inte brännaren har en egen givare. Nymo 150 tex passar direkt i hålet där oljebrännaren sitter.
Ok tack för svar !
Börjar fatta hur det hänger ihop 😂
Vad är det för skillnad på runda och fyrkantiga brännare?

R Rickard Olsson2 skrev:
Ok tack för svar !
Börjar fatta hur det hänger ihop 😂
Vad är det för skillnad på runda och fyrkantiga brännare?
Konstruktion . Rörbrännare brinner framåt. Och flertalet fyrkantiga snett eller rakt upp. I ditt fall är rakt fram att föredra då lågan annars slår rakt upp i pannan . Lågan kan även med framåt brinnande brännare slå i bakväggen. Därför kan man med fördel montera en distans mellan panna och brännare så lågan får plats i eldstaden.

Fyrkantiga? Hur är det med kompetensen?

G Granström2 skrev:
Vet inte din besserwisser hur är det själv….har man inget vettigt att säga kan man hålla käften

G Granström2 skrev:
Nu var det brännaren som var fyrkantig. Ta det lugnt med groggen på söndagskvällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.