977 läst ·
11 svar
977 läst
11 svar
Hej har en fråga om pelletsbrännare
Tänker byta olje brännaren mot pelletsbrännare har en nibe city vx
Är det något som behöver ändras eller kan man koppla in kablarna ifrån oljebrännaren
Är det något som behöver ändras eller kan man koppla in kablarna ifrån oljebrännaren
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Vad är det för brännare du köpt? Kommer den med styrenhet?
Har inte köpt någon än bara förhör mig lite…har hört att man kan bränna något kretskort i pannan om man kör på oljebrännarens kabel
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Mer än jag vet. Min CTC har inte mycket kvar sedan den blev med pelletsbrännare. Är nog bara termostat och huvudbrytare som används via pannan. Resten sköts med styrenheten till brännaren.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Bioline 20 från EcoTec. Funderar på att även köpa deras panna för bättre effektivitet. En gammal konverterad panna kommer inte upp över 75-80% ens.
Kabeln från oljebrännaren blir inte bra. Dels för att vissa brännare behöver konstant ström och vissa kretskort kan ta stryk. Men de är bara att ta bort kabeln och dra in en ny. Du tar ström från ingående och använder termostaten bara för från och tillslag om inte brännaren har en egen givare. Nymo 150 tex passar direkt i hålet där oljebrännaren sitter.R Rickard Olsson2 skrev:
Ok tack för svar !B Belastar skrev:Kabeln från oljebrännaren blir inte bra. Dels för att vissa brännare behöver konstant ström och vissa kretskort kan ta stryk. Men de är bara att ta bort kabeln och dra in en ny. Du tar ström från ingående och använder termostaten bara för från och tillslag om inte brännaren har en egen givare. Nymo 150 tex passar direkt i hålet där oljebrännaren sitter.
Börjar fatta hur det hänger ihop 😂
Vad är det för skillnad på runda och fyrkantiga brännare?
Konstruktion . Rörbrännare brinner framåt. Och flertalet fyrkantiga snett eller rakt upp. I ditt fall är rakt fram att föredra då lågan annars slår rakt upp i pannan . Lågan kan även med framåt brinnande brännare slå i bakväggen. Därför kan man med fördel montera en distans mellan panna och brännare så lågan får plats i eldstaden.R Rickard Olsson2 skrev:
Fyrkantiga? Hur är det med kompetensen?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa gård vid strand, fråga om skog och knott
Köpa & Sälja hus -
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hej! Fråga om möjlig mögel med annat
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hej förfrågan, om arsenik som varit i trätunna.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hej.. Nu har jag en ny fråga som jag hoppas kunna gå svar på. Jag ska måla om mina fönster.
Fönster & Dörrar