VG, Alf
nu fattar jag ingenting :'(, pratar ni om temperatur på inkommande och utgående vatten till element ??? Där har jag skillnad på 4 grader :o . CP går just nu på tvåan...
Vad ska man göra för att uppnå den diffen ni skriver ???
 
På elementet ska det skilja 7-10 grader mellan in och ut.
Prova först på element, går det inte , ändra CP.
 
Alf,
ska jag trixa med termostater ??? Varför borde det vara mellan 7-10 grader skillnad ???
 
Hej Jag har fjärrvärme bor i Linköping min cp kör jag på 1:an det räcker bra.Priset på fjärrvärmen är följande:
abbonemang 5200 år
Förbrukningsavgift 33 öre /kwh=330Kr /MWh
Under Januari månad förbrukade jag 2,164MWh
Till en kostnad av 1113 kr
Mitt hus är ett enplan med inredd vind 125 M/2
Källare 85 M/2 Kolla länken kontroll
http://medlem.spray.se/liljenkvist/kontroll.jpg
 
kyticka
Nej du ska inte justera på termostatet utan på grundjusteringen. Lite olika på olika fabrikat.
För bästa driftskostnad.
Vet du inte hur du gör? Gör en sökning på detta forum.
 
Alf,
du har helt rätt att jag har absolut ingen aning hur man fixar det :'( och det är rätt svårt att leta efter information, när man inte vet vad som är viktig och vad som är oviktig ???
Ok, om jag ska inte trixa med termostater, då måste det vara själva styrenhet (i mitt fall Danfoss) i centralen, eller hur ???
Kan du utveckla dina tankegångar lite mer ::)
 
AlfM & kyticka

Jag förstår inte riktigt heller om jag ska va helt ärlig.

Jag kör med en Automix 20, shuntstyrning med framlednings- & rumsgivare, hur i halva stan ska jag kunna justera tempdiffen?

Enda chansen, va jag kan förstå, är att öka eller minska hastigheten på flödet genom systemet m h a CP:n.

AlfM utveckla ditt resonemang!

Vad har tempdiffen för betydelse då mitt system hela tiden strävar efter att köra ut så lite värme som möjligt?
 
Kake,
kollade din länk :)... hur fick du den fram ::)... är det nåt manicken i centralen, som fixar det ???
 
Kake,
jag har utryckt mig fel :(, jag var nyfiken hur du fick alla tepmeraturer in i din datorn ::)
 
AlfM skrev:
kyticka
Nej du ska inte justera på termostatet utan på grundjusteringen. Lite olika på olika fabrikat.
För bästa driftskostnad.
Vet du inte hur du gör? Gör en sökning på detta forum.
Grundjusteringen är strypningen som kan ställas olika på varje radiator beroende till exempel på hur långt bort ifrån pumpen den sitter. Om man har för låg temperaturdifferens på en radiator (skillnaden mellan temperaturen högst upp & längst ner) är det läge att strypa lite...
 
Grundjusteringen är strypningen som kan ställas olika på varje radiator beroende till exempel på hur långt bort ifrån pumpen den sitter. Om man har för låg temperaturdifferens på en radiator (skillnaden mellan temperaturen högst upp & längst ner) är det läge att strypa lite...

Orten,
det enda jag kan skruva på element är termostat ??? Det som jag funderade över är varför har jag diffen på elementvatten vid själva växlaren bara 4 grader.
 
kyticka skrev:
Orten,
det enda jag kan skruva på element är termostat  ??? Det som jag funderade över är varför har jag diffen på elementvatten vid själva växlaren bara 4 grader.
Alla termostatventiler kanske inte har det men jag tror att det är vanligt. Danfoss, tex, kan du studera på http://varme.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf (sida 2). Själva termostatvredet måste tas bort.

Tumregel: stryp hårdare nära pumpen - och förstås på radiatorer som inte har tillräcklig temperaturdifferens.

Guldgruva för info är http://www.varmepumpsforum.com :)
 
Förstår inte hur man kan påverka tempdiffen mellan fram- och returledning genom att ändra cp hastighet.

Som jag ser det så är det radiatorernas termostater som bestämmer flödet i ett 2 rörssystemet, inte c-pumpen.
Har man hög framtemperatur vid lågt effektbehov stänger termostaterna och man får lågt flöde och höga tempdiffar mellan fram och retur och vice versa.

Dvs det är shuntens styrning som avgör tempdiffen inte c-pumpens varvtal.
Jag skulle ha så låg hastighet som möjligt på c-pumpen, det som är avgörande är flödesstabiliteten (förmåga att fördela flöde), om man märker att någon radiator kallnar vid högt effektbehov (kallt ute) så har man för låg hastighet på cp:n.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.