2 889 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hårdlöda kopparrör eller rör-i-rör?
Kan någon dela med sig av erfarenheter kring ledningsalternativ för vatten och värme?
Valet står mellan rör-i-rör (typ Wirsbo) eller mer konventionellt hårdlödade kopparrör.
Ledningarna vill jag dra dolt bakom gipsinnertaket i källaren.
Valet står mellan rör-i-rör (typ Wirsbo) eller mer konventionellt hårdlödade kopparrör.
Ledningarna vill jag dra dolt bakom gipsinnertaket i källaren.
Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera det, men för mig var det helt självklart att köra med skarvlösa plaströr av modellen rör-i-rör. Jag kan tex tycka att det är lättare för en lekman att få till en klämkoppling än att hård eller mjuklöda perfekt.
Jureit har fel!
Det är fortfarande fullt godkänt att förlägga lödskarvar dolt, så länge de är hårdlödda (mjuklöder aldrig). Detta kommer det dock att bli ändring på, förmodligen redan till årsskiftet, då kommer det att vara krav på utbytbar installation dvs man måste använda PEX RiR!
Rådet blir därför att använda PEX!
Använd bara typgodkända kopplingar och väggbrickor.
Det är fortfarande fullt godkänt att förlägga lödskarvar dolt, så länge de är hårdlödda (mjuklöder aldrig). Detta kommer det dock att bli ändring på, förmodligen redan till årsskiftet, då kommer det att vara krav på utbytbar installation dvs man måste använda PEX RiR!
Rådet blir därför att använda PEX!
Använd bara typgodkända kopplingar och väggbrickor.
Sorry, var inte meningen att låta så tjurig, :-[ .
Man bör inte ha dolda skarvar men man får fortfarande.
Av erfarenhet vet jag att en riktigt lödd skarv har en tjockare godstjocklek än röret och håller!
Som vanligt gäller det att hitta en hantverkare som vet vad han gör.....
Man bör inte ha dolda skarvar men man får fortfarande.
Av erfarenhet vet jag att en riktigt lödd skarv har en tjockare godstjocklek än röret och håller!
Som vanligt gäller det att hitta en hantverkare som vet vad han gör.....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Då får jag se till att vara klar med vatten installationerna till årsskiftet då.
@JG, att få prisol till RiR låter ju rimligt, men jag tror att det blir svårt att få igenom dem som utbytbara installationer. ;D
Att lägga PEX där det finns risk för möss är nog inget jag skulle vilja göra. Är det någon som vet huruvida det finns erfarenhet av just kombinationen PEX möss? VP rören får ju vara ifred, samma kanske gäller med PEX men varför chansa när det finns Cu.
Tompa
@JG, att få prisol till RiR låter ju rimligt, men jag tror att det blir svårt att få igenom dem som utbytbara installationer. ;D
Att lägga PEX där det finns risk för möss är nog inget jag skulle vilja göra. Är det någon som vet huruvida det finns erfarenhet av just kombinationen PEX möss? VP rören får ju vara ifred, samma kanske gäller med PEX men varför chansa när det finns Cu.
Tompa
Klicka här för att svara