8 672 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Härdat glas eller ej?
Jag har en fråga till ni glaskunniga samt ni som valt glas isf kakel i köket.
Det skrivs om att det måste tåla stötar från stekpannor o ugnsplåtar men i alla mina tidigare kök med kakel har detta aldrig hänt mig! (för korta armar?) Jag har aldrig krossat ett fönster heller (peppar peppar) så bara man väljer lite tjockare tål vanliga fönsterglas en hel del, eller?
Således:
4mm härdat eller 6mm vanligt fönsterglas?
En anledning jag kan tänka mig är värme kring spisen. Det kanske inte vanligt glas tål?
Alltså, behövs verkligen härdat glas, eller är det bara "extra säkerhet"? Ni som valde vanligt, har olyckan varit framme?
Det skrivs om att det måste tåla stötar från stekpannor o ugnsplåtar men i alla mina tidigare kök med kakel har detta aldrig hänt mig! (för korta armar?) Jag har aldrig krossat ett fönster heller (peppar peppar) så bara man väljer lite tjockare tål vanliga fönsterglas en hel del, eller?
Således:
4mm härdat eller 6mm vanligt fönsterglas?
En anledning jag kan tänka mig är värme kring spisen. Det kanske inte vanligt glas tål?
Alltså, behövs verkligen härdat glas, eller är det bara "extra säkerhet"? Ni som valde vanligt, har olyckan varit framme?
Jag satte upp en vanlig tjock glasskiva som skydd för kaklet bakom spisen. Den sprack av värmen från spisen.
Var beställer man en glasskiva? Är det bara att ringa runt till olika glasmästare? Hur vet man vilket mått man skall ha? Finns det någon standard för hur högt stänkskyddet bör vara?
Och hur får man fast glasskivan? Måste man ta in ytterligare en hantverkare till det eller kan glasmästaren ordna det tro?
Och hur får man fast glasskivan? Måste man ta in ytterligare en hantverkare till det eller kan glasmästaren ordna det tro?
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Ring runt till olika glasmästeri och säg vad det ska vara till. Höjd finns det väl 2 alternativ till. Antingen upp till överskåp och samma höjd "runt om" eller så höjjer man upp till fläkthöjd. Det beror väl helt på om hur man vill ha det och om man ska ha t.ex. en tapet bakom. Jag frågade om möjligheten att beställa svart glas. Dom sa direkt att det finns ingen glasmästade som skulle ha det så på grund av att det skulle vara konstant fläckigt. Slutade med kakel istället...
Ikea har en lösning med skenor, där man på samma gång får en list för upphägning av köksredskap. I serien ingår även väggplattor i glas eller magnetiskt material.Johanna J skrev:
I annat fall kan man alltid beställa glasskivan med hål för att istället skruva upp den.
//Impossible
Klicka här för att svara