2 524 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Hård åtdragning
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Passar verkligen de brickorna till de skruvarna? Ett kullrigt huvud har platt botten och går bra till brickor. Men är dessa brickor på bilden lämpliga till försänkta skruvhuvuden?pernitta skrev:Tanken med en bricka är, precis som det skrivs i tidigare inlägg, att fördela trycket från skruven ut över en större yta.
[bild]
Till skruv 2,8 x 50 passar maskinbricka 6,7 x 12 mm
Till skruv 3,5 x 90 passar maskinbricka 8,5 x 16 mm
Du känner igen en maskinbricka på att den har tre små "körnmärken".
per
--- Mats ---
Det är sant att man när man tar till nödlösningar ofta tvingas ta till dåliga lösningar. Detta är ett bra exempel på ett sådant förslag.pernitta skrev:
--- Mats ---
Ja en nödlösning är det men förstår inte vitsen riktigt, är det inte enklare att ta rätt skruv från början? en montageskruv är ju inte dyrare än en vanlig.. Men ok som en sista utväg så varför inte..
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Hur lång montageskruv finns det egentligen lätt åtkomligt på hyllan i byggvaruhandeln? Min gissning är att de slutar vara vanliga vid ca 50mm längd, montageskruv har väl även en "standardtjocklek" av 4,2mm, brickan blir således användbar både då det gäller grövre skruv och längre skruv än vad som är lätt att gräva fram i montageskruvsväg, sen har väl montageskruven inte riktigt optimal gängstigning för trä, men det är nog en annan historia.Tossegubbe skrev:
men gud
jag fattar pernittas förslag och det är ett bra tips.
man brukar köra med försänkta i trä för dom ska försvinna ner i trädet.
men ibland kanske man har en regel som har kraftig krökning.
och brickan gör ju att det blir större (hmm) belastningspunkt(?)
istället för köra skruven djupt ner i regeln(som gör svårt att lossa den sedan) så sätter man på en bricka.
man har inte alltid rättskruv hemma!
jag fattar pernittas förslag och det är ett bra tips.
man brukar köra med försänkta i trä för dom ska försvinna ner i trädet.
men ibland kanske man har en regel som har kraftig krökning.
och brickan gör ju att det blir större (hmm) belastningspunkt(?)
istället för köra skruven djupt ner i regeln(som gör svårt att lossa den sedan) så sätter man på en bricka.
man har inte alltid rättskruv hemma!
Spax har montageskruv som är 180 mm... med extremt bra stigning i gängorna. Men, det är väl tillfället som avgör om man tycker det är värt att köpa ut just då... Är det inte så noga med utseendet fungerar väl brickvarianten alldeles utmärkt?! Jag har iofs bara stött på problemet när man drar franskskruv/bultar i altaner etc (riktiga fyrkantiga galvade brickor), annars har jag fullt upp att bara få i grova träskruv i reglarna...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer