Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ibland behöver man dra hårt och det får många gånger till följd att skruvskallen tränger allt djupare in i trät.

fototeknik.jpg

Lämplig bricka kan vara lösningen.

per
 
Menar du att du använder brickan för att sprida kraften så att skruven inte borrar ner sig eller?
 
Så tolkar jag inlägget iaf.

Ska man dra ihop tex två reglar så går ju skruven på djupet till slut istället för att dra ihop hårdare. Det motverkas ju då genom att använda en lämplig bricka enligt TS.
 
Vad är det för bricka då, för försänkt skruv??

/A
 
Tanken med en bricka är, precis som det skrivs i tidigare inlägg, att fördela trycket från skruven ut över en större yta.

bd142e5e.jpg
Till skruv 2,8 x 50 passar maskinbricka 6,7 x 12 mm
Till skruv 3,5 x 90 passar maskinbricka 8,5 x 16 mm

Du känner igen en maskinbricka på att den har tre små "körnmärken".

per
 
R
Man kan också borra ut en lagom stor cirkel till ett lagom djup så att brickan "sjunker" ner/in i träet, om man nu inte vill att det skall ligga uppepå träet.
 
pernitta skrev:
Tanken med en bricka är, precis som det skrivs i tidigare inlägg, att fördela trycket från skruven ut över en större yta.

[bild]
Till skruv 2,8 x 50 passar maskinbricka 6,7 x 12 mm
Till skruv 3,5 x 90 passar maskinbricka 8,5 x 16 mm

Du känner igen en maskinbricka på att den har tre små "körnmärken".

per
Passar verkligen de brickorna till de skruvarna? Ett kullrigt huvud har platt botten och går bra till brickor. Men är dessa brickor på bilden lämpliga till försänkta skruvhuvuden?

--- Mats ---
 
I värsta fall kan man också köpa en monteringsskruv som redan har en "bricka"...
 
Se metoden som en nödlösning som man kan ta till om skruven äter sig längre och längre in i trät. I de flesta fall skall den inte behöva utnyttjas

aab9e7e5.jpg

per
 
pernitta skrev:
Se metoden som en nödlösning som man kan ta till om skruven äter sig längre och längre in i trät. I de flesta fall skall den inte behöva utnyttjas

[bild]

per
Det är sant att man när man tar till nödlösningar ofta tvingas ta till dåliga lösningar. Detta är ett bra exempel på ett sådant förslag.

--- Mats ---
 
Ja en nödlösning är det men förstår inte vitsen riktigt, är det inte enklare att ta rätt skruv från början? en montageskruv är ju inte dyrare än en vanlig.. Men ok som en sista utväg så varför inte..
 
Tossegubbe skrev:
Ja en nödlösning är det men förstår inte vitsen riktigt, är det inte enklare att ta rätt skruv från början? en montageskruv är ju inte dyrare än en vanlig.. Men ok som en sista utväg så varför inte..
Hur lång montageskruv finns det egentligen lätt åtkomligt på hyllan i byggvaruhandeln? Min gissning är att de slutar vara vanliga vid ca 50mm längd, montageskruv har väl även en "standardtjocklek" av 4,2mm, brickan blir således användbar både då det gäller grövre skruv och längre skruv än vad som är lätt att gräva fram i montageskruvsväg, sen har väl montageskruven inte riktigt optimal gängstigning för trä, men det är nog en annan historia.
 
P
Det finns grövre montageskruv än så. Upp till 10x140 med TX50-skalle finns det i alla fall.
 
B
men gud
jag fattar pernittas förslag och det är ett bra tips.
man brukar köra med försänkta i trä för dom ska försvinna ner i trädet.
men ibland kanske man har en regel som har kraftig krökning.
och brickan gör ju att det blir större (hmm) belastningspunkt(?)
istället för köra skruven djupt ner i regeln(som gör svårt att lossa den sedan) så sätter man på en bricka.

man har inte alltid rättskruv hemma!
 
Spax har montageskruv som är 180 mm... med extremt bra stigning i gängorna. Men, det är väl tillfället som avgör om man tycker det är värt att köpa ut just då... Är det inte så noga med utseendet fungerar väl brickvarianten alldeles utmärkt?! Jag har iofs bara stött på problemet när man drar franskskruv/bultar i altaner etc (riktiga fyrkantiga galvade brickor), annars har jag fullt upp att bara få i grova träskruv i reglarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.