21 034 läst ·
42 svar
21k läst
42 svar
Har VVS-firman kopplat in min naturkyla fel?
Låter som riktigt dåligt flöde med 400 liter timmen jag har en vanlig 4 meters cp som pumpar brine genom ett återvinnings agg och den pumpar ca 840 liter timmen och då går den inte på max den drar i alla fall 10 watt. Vilken grovlek är det på rören till konvektorn ?
Håller med. Rören är 16 mm. Duger det?S smurfen72 skrev:
Pumpen drar 14 W när jag ställer den på max, vilket blir 400 l/h, så det är precis som att den får kämpa för att pumpa runt vätskan...
För pumpen är som sagt specad till 2100 l/h. I ett slutet system borde väl inte höjdskillnad göra någon skillnad?
Rören är 13-14 m, sedan ansluter de till befintliga rör mellan VP och borrhålet.S smurfen72 skrev:
Har provat köra VP-CP samtidigt, men märkte ingen skillnad efter fem min och kyl-CP sa fortfarande 0,4 m3/h...
Det borde vara koppar. Brine får inte köras i plastslang inomhus eftersom det är såpass mycket etanol i det att det är en brandfara.Kungen_283746 skrev:
Finns inget som säger att det skall vara koppar. Bara att det bör vara det. I och försig en konstig regel då kåken troligtvis brunnit ner innan brinen läcker ut oavsett material i rören.tommib skrev:
Vissa kommuner har i alla fall krav på metall eller brand skyddad ledning men i det här fallet bör det vara 15 mm koppar för det var länge sen 16 mm användes. 15 mm är för klent om man vill ha bra flöde men skumt om det inte märktes skillnad med båda cp i gång det borde göra en klar skillnad.