12 875 läst ·
39 svar
13k läst
39 svar
Har vi inget förstajack?
Japp men din motpart i avtalet är fortfarande Telia koncernen så frågan ska ändå dit. Jag har för mig att det fortfarande är första jack som gäller som avlämningspunkt.
Det gäller ju om det är telia med underleverantör som har utfört dragningen. Är det någon annan så är det ju fastighetsägarens sak att hantera.
Det är nog inget problem att få Telia att dra om det på rätt sätt men då vill de nog ha lite betalt för det men deras servicepriser brukar vara rätt låga.
Det gäller ju om det är telia med underleverantör som har utfört dragningen. Är det någon annan så är det ju fastighetsägarens sak att hantera.
Det är nog inget problem att få Telia att dra om det på rätt sätt men då vill de nog ha lite betalt för det men deras servicepriser brukar vara rätt låga.
I villa brukar "första" jack vara lite svårt att avgöra och även i lägenheter då folk inte vill ha första jack i hallen utan där man har ADSL modem. Detta har gjort att det blir lite svävande. Men oftast så brukar man använda första ställe som kunden kan komma åt kabeln och skarva den som överlämnings punkt. Sedan är ju detta något som alla som jobbar inom Telias underleverantörer olika och hanterara det olika.
mats_o skrev:Japp men din motpart i avtalet är fortfarande Telia koncernen så frågan ska ändå dit. Jag har för mig att det fortfarande är första jack som gäller som avlämningspunkt.
QUOTE]
Är det inte den som du har beställt din/dina tjänster från som är motparten för dig och sedan tjänsteleverantören som får driva frågan mot den som ansvarar för kabeldelen utifrån vad som man felanmält?
Har du själv/tidigare ägaren(oavsett vem) varit framme och fifflat så får du, vad jag förstår, betala för teknikern, om något måste göras.MathiasS skrev:En fråga relaterad till första jack och kabelhärvor som denna......
Vem har ansvar för tråden mellan telefonstolpe/kopplingsplint utanför fastigheten och första jacket i fastigheten?
Här i huset har tidigare ägare meckat och fixat vilket gör att inkommande luftledning är skarvad på väg in i huset och sedan har jag fått byta kabel direkt innanför husväggen pga den ledning som fanns där var i mycket dåligt skick (och skarvad på telias tråd). Båda dessa skarvar är nu lödda och dragavlastade så dom ställer knappast till med problem, men det skulle ändå vara intressant att veta var Telias ansvar slutar?
Ja det är också min gissning.ollebanan skrev:
Bredbandsbolaget tycker att det är skanova som ska se till att mitt ADSLelände får upp farten igen, från 3 till normala 10mbit. Vi får väl se hur det blir med den saken.
Kan säga så här, om nivån är godk! för telefoni så bryr sig inte skanova om resten, det är b2 som har ansvar för ditt bredband, ingen annan.MathiasS skrev:
Jag har själv b2 adsl, och får ut drygt 3Mbit på ett avstånd av 4km, jag har inte orkat ta tag i det för jag vet vilka muppar som sitter på b2 support.
Likande sits här men supporten har väl skött sig rätt bra tycker jag. Först felsökning av mig, sedan ny utrustning skickad med expressfart, därefter tekniker på plats inom någon dag och nu väntar jag på Skanova. B2 äger ärendet fortfarande har kommunikationen med Skanova.ollebanan skrev:
jag har telia 2mbit, efter ett antal månader slutade det fungera, som vanligt skyller dom på min utrustningen. när teknikern kom ut och mätte så visade det sej (som alla gånger tidigare) att det var fel på telias grejor. denna gång hade någon mupp skruvat upp hastigheten till 8mbit! naturligtvis kunde ingen förklara varför det var gjort!!!???jag har ca 3-4 km till stationen å dom säger att det går med max 2mbit.
Det är som vanligt med ADSL fruktansvärt beroende på kvaliteten på just dina kablar men 8 Mbit fungerar under goda förhållanden ut till 5-6 Km åtminstånne.
Telia Säljer upp till 8 ut till 5.5. Presonligen har jag 5.6 och modemet synkar 7.95 även om jag bara får två av Telia
Telia Säljer upp till 8 ut till 5.5. Presonligen har jag 5.6 och modemet synkar 7.95 även om jag bara får två av Telia
Jag kan ju ge er en uppdatering på mitt problem....
Eltel har varit på plats och bytt ut modemet en gång till (först bytte jag själv till ett nytt som BB skickade, sedan provade teknikern med två andra) men resultatet är det samma. 3Mbit istället för åtta. Då loggades ett case mot skanova medans teknikern fortfarande var hos mig. Detta schablade man bort på BB men efter ytterligare en vecka och påtryckningar från mig åkte skanova till stationen. Dom hittade ingenting.
Vad är nu BBs lösning på problemet?
Jo, förslaget på lösning är att jag tecknar ett 2Mbit abb istället, för då får jag ju vad jag betalar för.....
När hastigeten bevisligen droppat från 8-10Mbit till 3Mbit, hur faan kan man nöja sig med felsökningen och säga att man gjort vad man kan? Det är inte speciellt svårt att mäta upp en kopparlina idag och exakt peka ut var problem uppstår. Det handlar förstås om ekonomi men man kan tycka att ett företag borde ta lite större ansvar för sin leverans. Sista ordet är inte sagt.
Eltel har varit på plats och bytt ut modemet en gång till (först bytte jag själv till ett nytt som BB skickade, sedan provade teknikern med två andra) men resultatet är det samma. 3Mbit istället för åtta. Då loggades ett case mot skanova medans teknikern fortfarande var hos mig. Detta schablade man bort på BB men efter ytterligare en vecka och påtryckningar från mig åkte skanova till stationen. Dom hittade ingenting.
Vad är nu BBs lösning på problemet?
Jo, förslaget på lösning är att jag tecknar ett 2Mbit abb istället, för då får jag ju vad jag betalar för.....
När hastigeten bevisligen droppat från 8-10Mbit till 3Mbit, hur faan kan man nöja sig med felsökningen och säga att man gjort vad man kan? Det är inte speciellt svårt att mäta upp en kopparlina idag och exakt peka ut var problem uppstår. Det handlar förstås om ekonomi men man kan tycka att ett företag borde ta lite större ansvar för sin leverans. Sista ordet är inte sagt.
Vi hade en jädra massa problem att få fart på ADSL när vi hade flyttat till vårt hus. Vi har 4 jack i huset och det var helt omöjligt att hitta första jacket. Det spelade ingen roll i vilket jack ADSL modemet satt så fort det ringde så bröts internet. Vi var uppe på vinden och letade och fäljde sladdar genom garderober, bakom lister, övermålade i springor m.m och det enda vi kunde komma fram till var att vi har 2 inkommande ledningar i huset och båda var i drift!?! Det sitter 2 uttag på varje inkommande ledning så på nåt sätt måste de vara parallellkopplade i telias stolpe så till slut gjorde vi så att vi pluggade ur alla telefoner som satt i den ena inkommande ledningen satte ADSL-modemet i första jacket på den andra ledningen och allt fungerade! Brukar Telia koppla ihop sladdar ute i stolpen på det sättet??Byggare Sonja skrev:Så här ser det ut, jag klättrade upp och tog en bild med mobilen. inte så proffsigt direkt. [bild]
Trassligt, men det ser ut som att svart kabel (från gatan) delar sig i ett par till grå kabel (till nedervåningen och sedan kaskadkopplat tillbaka i det andra paret), sedan går det vidare till en sockerbit som har a) en stump, b) en delning i två andra trådpar.
Det andra trådparet från den svarta kabeln går vidare och byter färg till vit och går vidare på övervåningen som jag tror det hittills. Kan det resonemanget stämma?