390 spänn är väl ändå kaffepengar jämfört med vad mattan kan ställa till med.

Fast dom prylarna borde inte vara ett tillbehör, utan följa med alla mattor.

• Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Självklart är den förankrad. Sitter med spännband runt roten på en (frisk) stubbe.
Man det var en bra, talande film som säkert får en och annan att tänka efter. (y)

Jag har varit med om att vår gamla studsmatta flög iväg en gång, trots viss förankring.
Den satt med tre jordskruvar.

De jordskruvar som man kan köpa tycker jag verkar för klena efter den incidenten.
Så jag köpte rejäla jordskruvar i en jaktbutik. De är till för att förankra jakttorn.
Likadana som på bilden, men större.
De är ca 80cm långa o har en tallrik stor som en assiett.
Mattan rubbar sig inte, trots att den varit utsatt för riktigt rejäla vindkrafter.

Det känns skönt att slippa vara nervös på nätterna om det börjar blåsa ute. Innan gick jag alltid ut o kontrollerade när det blåste, det slipper jag nu.

På bilden syns den gamla lilla jordskruven nedskruvad i jorden till höger om den stora.
De jordankare som är på bilden är mindre än de jag har.

(O priset är inte skäligt anser jag.:rofl:)

• Flera jordskruvar med olika storlekar visas, designade för fast förankring i marken, med tydliga storleksskillnader mellan de större och mindre modellerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor och liten jordskruv i marken för förankring av studsmatta, med spännband.
    Skapa konto
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
19 900 000 spänn är väl ändå kaffepengar jämfört med vad mattan kan ställa till med :coffee::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Misstänker att Google har fått lite fnatt, går man in på bolist’s site så kostar dom 199kr.

Krilleman
Våran studsmatta är bara från Jysk, inget märkvärdigt alls. 4m med skyddsnät. Tror den kostade 1995:-
Köpt för ett par år sen. Men då fanns det förankringssats som tillbehör. Jag hittar inget om den satsen just nu, inte ens en bild på Google. Två markspett som man slår ner ca 50cm under mattan och ett grovt spännband att dra genom stålkonstruktionen som låser allt ner mot marken.

199:-

Stundsmattan har inte rört sig ur fläcken sen dess (står ute året om).

Edit:

Bara för jag kikade en gång till så hittade jag en bild på den satsen som jag har. Vidarelänken för inköp till Jysk fungerar däremot inte längre.
https://www.smartster.se/sv/jysk/stormankare-set-till-stoj#.W2AygrieyUk

Förankringssats för studsmatta inklusive två markspett och ett spännband, tidigare såld av Jysk.
Skapa konto

Redigerat:
Våran stora drog till grannen...efter det så tar vi alltid ned nätet när den inte används.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Jag såg det där ovädret på SMHI's radar, det drog väst om Stockholm och norrut över Uppland. Det såg riktigt elakt ut, och på din film syns det ju tydligt hur mycket kraft det fanns idet. Hoppas inga seglare på Mälaren kom ivägen, det kan inte ha varit roligt därute. Med den kraft som fanns där så tror jag inte några armeringsjärn i backen förslår långt, de skulle bara ryckas upp och flyga runt och utgöra ännu en risk. Binda fast den i ett träd (eller en rejäl gjutning i marken) är nog det som gäller. Vi hade en liknande åskcell i Norrtälje för några dagar sedan och vår studsmatta stod kvar, dock har vi ett skyddat läge med träd runtom. Men det är en tankeställare, ska kanske dra fast ett rep i den åtminstone. Inte kul om den skulle förstöra en grannes hus eller bil...

Y Yaken skrev:
Jag såg det där ovädret på SMHI's radar, det drog väst om Stockholm och norrut över Uppland. Det såg riktigt elakt ut, och på din film syns det ju tydligt hur mycket kraft det fanns idet. Hoppas inga seglare på Mälaren kom ivägen, det kan inte ha varit roligt därute. Med den kraft som fanns där så tror jag inte några armeringsjärn i backen förslår långt, de skulle bara ryckas upp och flyga runt och utgöra ännu en risk. Binda fast den i ett träd (eller en rejäl gjutning i marken) är nog det som gäller. Vi hade en liknande åskcell i Norrtälje för några dagar sedan och vår studsmatta stod kvar, dock har vi ett skyddat läge med träd runtom. Men det är en tankeställare, ska kanske dra fast ett rep i den åtminstone. Inte kul om den skulle förstöra en grannes hus eller bil...
Nä, som sagt, när vädret var som värst hade jag lagt ifrån mig kameran, det hade knappt börjat blåsa när studsmattan drog iväg.
Finns en artikel i Aftonbladet med min granne, var just o kollade på hennes växthus, bara ramen kvar.
Vara i båten då, ja då hade man nog skitigt ner sig.

En skärmbild av en väderkarta med regn och åska över Kungsberga-området, markerat kl. 13:45 den 30 juli.
Skapa konto

Isakare Isakare skrev:
390 spänn är väl ändå kaffepengar jämfört med vad mattan kan ställa till med.

Fast dom prylarna borde inte vara ett tillbehör, utan följa med alla mattor.
Du menar att du inte har något mot att bli lurad så länge prylarna ändå kan användas? :crysmile:

• Gilla
Holmspel
  • Laddar…
Vi ställde ut våran begagnade studsmatta hos föräldrarnas sommarstuga. Efter tre dagar drog den iväg på äventyr i vinden rakt på nästan nya bilen.
30 000:- kommer det kosta att lacka om den och byta plåtdelar. (5000 i självrisk) blev dyrt hoppande på den ...

• Gilla
Ullafur och 1 till
  • Laddar…
Heh,

Vi har också en studsmatta som julat ett par gånger när det blåst. Vi borde nog verkligen se till att förankra den.

S
Kanske rulla in soltaket?

• Gilla
peddapedal och 1 till
  • Laddar…
Efter att mattan för några år sedan skadade två egna bilar så är den ankrad med jordankare och spännband. Sen dess har den stått stilla. Dom fångar lätt vind och även om den står ”skyddat” så kan det komma en kastvind och tjonga den rätt upp.

Fastsurrad borde vara ett krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.