Vi sitter och funderar på vilket kakel vi skall använda vid renoveringen av vår toalett och längre fram vårt badrum.

Nu har vi fått en lite tokig idé om att använda vitt matt kakel som bas på väggarna och samma kakel fast i blankt utförande som bård eller dekoration. Är det någon som har gjort detta förut och har lite bilder att visa? Vore riktigt kul att se om det är lika fint i verkligheten som i våra huvuden :)

Vad tror ni om själva idén? Är den heltokig?

Jag tror inte att det hade blivit någon höjdare med olika yta. Dessutom hade sannolikt den vita nyansen mellan plattorna skiljt sig lite, och det tror jag inte hade funkat alls. Då tror jag att det är bättre om man tar en platta som ligger lite längre ifrån i färg, så att det inte ser ut som att man försökt få dem lika, kanske väldigt ljust grå eller något.

Fast jag kan absolut ha fel, det kanske blir jättesnyggt. :)

Tror du att nyansen blir olika även om man tar samma märke fast blank?
Någon nyansskillnad är absolut inte snyggt, det håller jag helt med om.

Jag skulle tro det. Det kan ju skilja mellan bränningarna på samma platta, så är det dessutom en lite annan platta så skulle det inte förvåna mig. Men det är ju bara att åka till kakelaffären och kika på dem, helst utomhus så det är mer naturligt ljus.

Idén kan låta tossig vid första åhörsel, men det kan bli jättesnyggt. Vad har ni tänkte er för fogfärg?

Spontant så tror jag att en ljusgrå fog skulle passa. För om man väljer vit fog så kan det bli för vitt och med en mörk fog så blir känslan kanske för rutig. Men det hela beror nog på vad vi väljer för klinker. Fogen bör ju passa med golvet.

En idé hur man kan sätt blanka plattor är att om vi väljer stående rektangulära matta plattor som bas. På vardera sida om toaletten gör vi vertikala linjer av blanka kvadratiska plattor (halva längden på den rektangulär plattorna). Bakom toalettstolen blir det därmed en matt rektangulär platta. Lite svårt att förklara, hoppas att ni förstår.

Det vi vill åstakomma är ett badrum som i första anblicken är helt vitt men berorende på hur ljuset faller in genom fönstret eller från lampor så ser man de blanka plattorna.

Fick iden från en tidning som målat innerdörrar i matt vitt och därmed målat vertikala linjer i högblank lack. Beroende på vart i rummet man stod så syntes linjerna, häftigt tycker jag!

Jag tror också på idén. Har själv funderat i liknande banor, men nu blir vårt badrum förmodligen lite gammaldags i stilen, så då blir det vanliga vita blanka bara och delvis målade väggar istället.

Det är klart att det fungerar. Man kan tom blanda färg tycker jag...

Vad kul att det finns fler som tror att det kan bli snygg....

Det kan bli ruggigt snyggt med matt blandat med blankt i samma färg tycker jag.
Speciellt svart eller mörkgrått.

Men vitt kan sökert funka det med.

Dock är jag mer tveksam på att bara ha vissa detaljer så, man bör nog försöka väga så att det blir mer 50-50 matt vs blankt tror jag - men det kanske funkar ändå !?

/K

Hur tänkte du att man sätter plattorna om man vill ha 50-50 ? Väggvis eller?

Schackrutigt tror jag skulle kunna vara fint.

pinebar skrev:
Schackrutigt tror jag skulle kunna vara fint.
Shackrutigt var min första tanke också :)

/K

Kan bli lite mycket om man kör på alla väggarna men däremot som en fondvägg är nog riktigt snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.