1 467 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Har någon fått billigare el med effekttaxa?
Sida 1 av 2
När effekttaxan på el införs, så skulle väl överföringsavgiften samtidigt sänkas. Som någon sorts piska/morot-modell, där duktiga kunder teoretiskt sett kunde tjäna på den nya prismodellen, genom att smeta ut sitt effektuttag över tid.
Men hur ser det faktiska utfallet ut? Är det någon av er som fått lägre elräkning totalt sett med effektaxa? Jag har pratat med några på jobbet och de bara gapskrattade när jag sa att några ska väl få billigare elräkningar nu. Men om ingen får billigare el så har ju bara priset på produkten höjts.
Var ungefär skär kurvorna varandra, alltså vid vilken effekt och energimängd börjar det straffa/löna sig? Ingen husägare lär väl komma under typ 4 kW, räknas man som en elskurk redan vid den nivån, eller vad ses som en hög effekt egentligen?
Tack på förhand! El är livet, och elbrist är framtiden, vad det verkar.
Men hur ser det faktiska utfallet ut? Är det någon av er som fått lägre elräkning totalt sett med effektaxa? Jag har pratat med några på jobbet och de bara gapskrattade när jag sa att några ska väl få billigare elräkningar nu. Men om ingen får billigare el så har ju bara priset på produkten höjts.
Var ungefär skär kurvorna varandra, alltså vid vilken effekt och energimängd börjar det straffa/löna sig? Ingen husägare lär väl komma under typ 4 kW, räknas man som en elskurk redan vid den nivån, eller vad ses som en hög effekt egentligen?
Det tråkiga är att det ser väldigt olika beroende på vilket nätbolag som har monopol i ditt område.S Sir Duke skrev:När effekttaxan på el införs, så skulle väl överföringsavgiften samtidigt sänkas. Som någon sorts piska/morot-modell, där duktiga kunder teoretiskt sett kunde tjäna på den nya prismodellen, genom att smeta ut sitt effektuttag över tid.
Men med den modell som Vattenfall verkar komma att införa, så ligger möjlig "intjäning" på att man förbrukar mycket energi, och håller effekttopparna nov-apr låga.
Dvs. ett hushåll med låg årsförbrukning, men höga toppvärden på effekt drabbas värst relativt idag, med den modellen.
Men oj.S Snikholt skrev:Det tråkiga är att det ser väldigt olika beroende på vilket nätbolag som har monopol i ditt område.
Men med den modell som Vattenfall verkar komma att införa, så ligger möjlig "intjäning" på att man förbrukar mycket energi, och håller effekttopparna nov-apr låga.
Dvs. ett hushåll med låg årsförbrukning, men höga toppvärden på effekt drabbas värst relativt idag, med den modellen.
Är det som hos Eon, att det finns en gräns för lågvolym- respektive högvolymabonnemang? I Eons fall vid 8000 kWh/år.
Om villkoren ser väldigt olika ut mellan olika nätbolag så måste det ju bero på beställning/krav/styrning från myndigheter är för svag.
Det är hushåll med höga effekttoppar men låg förbrukning som kräver lika mycket elnät (dvs infrastruktur) som ett med hög förbrukning och höga effekttoppar. De med hög förbrukning har svårare att flytta sin last, men den med låg förbrukning har sannolikt en möjlighet att göra det.
Så hela syftet med effektavgifter som Elmarknadsinspektionen vill uppnå är att de med låg förbrukning och höga effekttoppar ska ändra beteende så att deras effekttoppar blir medel eller idealt låga. Elinfrastruktur dimensioneras efter topplast, inte medellast.
Så hela syftet med effektavgifter som Elmarknadsinspektionen vill uppnå är att de med låg förbrukning och höga effekttoppar ska ändra beteende så att deras effekttoppar blir medel eller idealt låga. Elinfrastruktur dimensioneras efter topplast, inte medellast.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Vi har vid ett samägt fritidshus en förening som har som enda uppgift att sköta vägbleysningen. Sedan det gjordes om till LED ljuskällor är de fasta avgifterna högre än den rörliga förbrukningskostnaden. Så det skall bli spännande att se vad effektavgifterna gör där. Jag har svårt att tänka mig en mer jämnt fördelad förbrukning.
Jag räknar med något lägre elkostnader efter införande av effekttaxa i mitt fritidshus där Vattenfall är nätägare. Min förbrukning brukar landa på drygt 5000 kWh per år och det har de senaste två åren resulterat i totala årskostnader på drygt 9000 kr / år.
Typiskt används huset mest på helgdagar och jag kan styra värmen att endast gå på tider som inte genererar effektavgift.
I mitt bostadshus (även där Vattenfall) däremot räknar jag inte med någon besparing pga effekttaxa.
Typiskt används huset mest på helgdagar och jag kan styra värmen att endast gå på tider som inte genererar effektavgift.
I mitt bostadshus (även där Vattenfall) däremot räknar jag inte med någon besparing pga effekttaxa.
Ja era lampor lyser väl mest under låglasttid. Så bolaget får hitta på något annat om de vill höja sin vinst. Satsningar på elnätet? De kanske kan hitta på att ni ska få ledningar av guld.H hempularen skrev:Vi har vid ett samägt fritidshus en förening som har som enda uppgift att sköta vägbleysningen. Sedan det gjordes om till LED ljuskällor är de fasta avgifterna högre än den rörliga förbrukningskostnaden. Så det skall bli spännande att se vad effektavgifterna gör där. Jag har svårt att tänka mig en mer jämnt fördelad förbrukning.
Men någon måste väl få det billigare? Annars är det ju bara en höjning av priset. Och att de tar betalt för samma vara på flera sätt och flera gånger.G Gabbe1 skrev:Jag räknar med något lägre elkostnader efter införande av effekttaxa i mitt fritidshus där Vattenfall är nätägare. Min förbrukning brukar landa på drygt 5000 kWh per år och det har de senaste två åren resulterat i totala årskostnader på drygt 9000 kr / år.
Finns någon som haft effekttaxa ett tag och kan hosta upp lite statistik?
Det ser väldigt olika ut ja, nu när de stora som Vattenfall presenterat sin modell kan man kanske hoppas att de mindre följer efter och förenklar sina modeller.S Sir Duke skrev:
Vattenfall - ingen effektavgift alls 24/7 April-Okt
effektavgift dagtid vardagar Nov-Mar 07-21
Mer än halverad överföringsavgift - från typ 34 öre ink moms till 11 öre inkl moms låglasttid, höjd till 36 öre Nov-Mars vardagar 07-21.
Alla detaljer för Vattenfall här
https://www.byggahus.se/forum/attac...-a-inklusive-effektavgift-2025-10-pdf.923945/
Men oj igen. Så överföringsavgiften ÖKAS? Varför räcker det inte med effektavgiften? Dessa poster skulle väl ta ut varandra?B bhus2021 skrev:Det ser väldigt olika ut ja, nu när de stora som Vattenfall presenterat sin modell kan man kanske hoppas att de mindre följer efter och förenklar sina modeller.
Vattenfall - ingen effektavgift alls 24/7 April-Okt
effektavgift dagtid vardagar Nov-Mar 07-21
Mer än halverad överföringsavgift - från typ 34 öre ink moms till 11 öre inkl moms låglasttid, höjd till 36 öre Nov-Mars vardagar 07-21.
Alla detaljer för Vattenfall här
[länk]
Jag kommer att tjäna dryga 1000:-/år baserat på 2024 års effekttoppar, skrev om det någon annanstans här tidigare. Mälarenergi Västmanland. Som för övrigt gör en vinst på nära en halv miljard årligen, men fortsätter och höja sina olika taxor stadigt😬S Sir Duke skrev:När effekttaxan på el införs, så skulle väl överföringsavgiften samtidigt sänkas. Som någon sorts piska/morot-modell, där duktiga kunder teoretiskt sett kunde tjäna på den nya prismodellen, genom att smeta ut sitt effektuttag över tid.
Ja under ”effekttaxetiden” 07-21 Nov-Mar, om man väljer att ha deras tidstariff. Väljer man fast tariff på överföringen så blir den lägre, 18,5 öre tror jag det stod i prislistan. Men då sparar man alltså mindre vår/sommar/höst då det blir 18,5 öre då också istf 11 öre med tidstariffen.S Sir Duke skrev:
Personligen sparar jag mer på att välja tidstariffen då jag har mer köpt el Apr-Okt än Nov-Mar. Men det kan vara annorlunda för dig givetvis.
Tack för info! Får se hur Eons modell kommer se ut.B bhus2021 skrev:Ja under ”effekttaxetiden” 07-21 Nov-Mar, om man väljer att ha deras tidstariff. Väljer man fast tariff på överföringen så blir den lägre, 18,5 öre tror jag det stod i prislistan. Men då sparar man alltså mindre vår/sommar/höst då det blir 18,5 öre då också istf 11 öre med tidstariffen.
Personligen sparar jag mer på att välja tidstariffen då jag har mer köpt el Apr-Okt än Nov-Mar. Men det kan vara annorlunda för dig givetvis.
Men stämmer det verkligen att du förbrukar mer el på sommaren? Även om det är 7 månader kontra 5 vintermånader. Man har ju ingen uppvärmning på sommaren. Mindre belysning igång etc.
Ja, jag har pool. Sedan är det ju också lägre överföringsavgift 21-07 även vintermånaderna och i Nov samt Mars brukar värmen gå mer på natten, Dec-Feb är det mer jämnt över dygnet men VVB är satt på timer till att köra 02-06S Sir Duke skrev:
Förstår jag det rätt att det blir följande:
- att abonnemangsavigften förblir oförändrad
- effektavgift blir 105kr * (genomsnitt av 5 högsta kW)
I realiteteten är det ens möjligt att kommer under ett genomsnitt på 2kW?
med andra ord höjs den "fasta" avgiften med minst 210kr i månaden (105kr x 2kW)
- att abonnemangsavigften förblir oförändrad
- effektavgift blir 105kr * (genomsnitt av 5 högsta kW)
I realiteteten är det ens möjligt att kommer under ett genomsnitt på 2kW?
med andra ord höjs den "fasta" avgiften med minst 210kr i månaden (105kr x 2kW)