För att göra en lång historia kort står jag i begrepp att byta ut min nuvarande BDT-lösning mot en ny, efter att kommunen har schablon-dömt ut allt som de anser för gammalt.
Med halva min tomt uppgrävd visar den sig nu vara för grund för någon av marknadens befintliga "mekaniska" lösningar (dvs med "självdrag") och min entreprenör föreslår Fann Grey BDT.

Vid googling ser jag att den har en kompressor vid stoslocket, med andra ord precis vid ytan som jag förstår det, som dessutom drar 1kWh om dagen.

Min tomt är inte jättestor, och tanken kommer att hamna precis bredvid vår altan (och rakt nedanför sovrumsfönstret) så nu oroar jag mig för att vi ständigt ska behöva höra kompressorn arbeta.

Har någon erfarenhet av hur mycket ljud kompressorn ger ifrån sig? Är den aktiv 24/7 eller går den på och av? Skulle ni rekommendera den helt invid huset/altanen? (Jag bor mycket tyst och vid en stilla sjö kan tilläggas — så gränsen för när ett muller från kompressorn blir störande är förstås extra lågt här...)

Tacksam för tankar!

/F.

Claes Sörmland
Framförallt kommer den ju att lukta lokalt. Den har ju dels en slamavskiljande rötkammare som är anoxisk och sådan stinker. Och sen leds gråvattnet till ett luftat biofilter som luftas, det betyder att gaser och lukt lämnar vattnet där.

Går det inte att få bort den från huset med längre avloppsrör?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Framförallt kommer den ju att lukta lokalt. Den har ju dels en slamavskiljande rötkammare som är anoxisk och sådan stinker. Och sen leds gråvattnet till ett luftat biofilter som luftas, det betyder att gaser och lukt lämnar vattnet där.

Går det inte att få bort den från huset med längre avloppsrör?
Jag tänker mig (hoppas) att luktande avluftning sker via rör som leds undan en bit (i värsta fall upp längs husväggen och med en genomföring till taket). Men nu blev jag orolig för det också. 🙃

Platsen är den enda möjliga (lutande tomt, mycket berg, och hur det än är så måste ju tanken ligga lägre än huset) och jag kommer inte undan att göra åtgärden hur mycket jag än sparkar och skriker. Gissar att luktproblemet är detsamma oavsett märke och modell...

Men samtidigt vill jag ju inte förstöra mitt eget boende, så tack för sådana tankar också.
Upptäckte problemet efter halva jobbet, så här står jag nu med grop i marken och måste akutbestämma mig för alternativ tank med lägre höjd.

Fortfarande mest bekymrad över ljud — men nu också: Har andra med denna modell problem med lukt?

Claes Sörmland
F Fänrik Fjun skrev:
Jag tänker mig (hoppas) att luktande avluftning sker via rör som leds undan en bit (i värsta fall upp längs husväggen och med en genomföring till taket). Men nu blev jag orolig för det också. 🙃
Tänk bara på att den där luften är 100% mättad med vatten. Den är tung och faller ned och skapar lukt lokalt.

F Fänrik Fjun skrev:
Platsen är den enda möjliga (lutande tomt, mycket berg, och hur det än är så måste ju tanken ligga lägre än huset) och jag kommer inte undan att göra åtgärden hur mycket jag än sparkar och skriker. Gissar att luktproblemet är detsamma oavsett märke och modell...
Missa inte att det är lätt och inte för dyrt att fylla upp mark. Så har du en svacka med berg en bit ifrån huset kan du ställa anläggningen där och fylla upp runt om med t ex 0-18 kross, ett lastbilsflak på 15 ton är en rejäl hög. Kostar hos mig strax under 3 000 kr hemkört.

F Fänrik Fjun skrev:
Men samtidigt vill jag ju inte förstöra mitt eget boende, så tack för sådana tankar också.
Upptäckte problemet efter halva jobbet, så här står jag nu med grop i marken och måste akutbestämma mig för alternativ tank med lägre höjd.

Fortfarande mest bekymrad över ljud — men nu också: Har andra med denna modell problem med lukt?
Missa inte att du måste anmäla installation av BDT-anläggningen före du sätter skopan i marken. D v s arbetet måste i vilket fall avbrytas nu när du ska anlägga en annan anläggning. Du måste invänta kommunens långsamma byråkratiska maskineri att bedöma din nya anmälan om BDT-avlopp och svara med eventuella förelägganden. Bara så du inte åker på miljösanktionsavgift också.

Missa inte att du måste anmäla installation av BDT-anläggningen före du sätter skopan i marken. D v s arbetet måste i vilket fall avbrytas nu när du ska anlägga en annan anläggning. Du måste invänta kommunens långsamma byråkratiska maskineri att bedöma din nya anmälan om BDT-avlopp och svara med eventuella förelägganden. Bara så du inte åker på miljösanktionsavgift också.
Det där har entreprenören tack och lov god koll på, därav också bråttom-läget med att bestämma mig. Vad jag förstår så finns ändå en viss beredskap hos kommunen att verkligheten kan ställa till det, så jag hoppas att vi inte tittar på tio nya veckors väntan för korrigerat lov pga ändrad produkt...

Tänk bara på att den där luften är 100% mättad med vatten. Den är tung och faller ned och skapar lukt lokalt.
Jag har dock redan avluftning från septiktanken uppe på taket — låt vara att resan dit är längre på grund av septiktankens placering, men jag tänker mig att det är samma typ av expansionsgaser (om inte värre) som kommer ut där...?
Men du har absolut väckt bra tankar som jag också ska ta med entreprenören på måndag!

Claes Sörmland
F Fänrik Fjun skrev:
Det där har entreprenören tack och lov god koll på, därav också bråttom-läget med att bestämma mig. Vad jag förstår så finns ändå en viss beredskap hos kommunen att verkligheten kan ställa till det, så jag hoppas att vi inte tittar på tio nya veckors väntan för korrigerat lov pga ändrad produkt...
Håll koll på entreprenören bara. Det är ju du och inte entreprenören som sitter med ansvaret här.

F Fänrik Fjun skrev:
Jag har dock redan avluftning från septiktanken uppe på taket — låt vara att resan dit är längre på grund av septiktankens placering, men jag tänker mig att det är samma typ av expansionsgaser (om inte värre) som kommer ut där...?
Men du har absolut väckt bra tankar som jag också ska ta med entreprenören på måndag!
Då har du nog redan en lösning. Luktade det inte förr så luktar det inte med den nya lösningen gissar jag.

Jag har en Fann grey BDT sedan ett par veckor. Man hör att den surrar om man är nära den. Och den går hela tiden. Sedan är det ju individuellt hur störd man blir av det. Att ha ett avlopp kloss mot en altan skulle inte vara min primära lösning med något avlopp. Men någon katastrof är det inte.

Angående kommunens handläggning så måste det inte vara långsamt vid ändringar. Jag behövde byta BDT-avloppet men tänkte ha kvar tanken till toaletten. Ett missöde gjorde att tanken punkterades vid grävning. Entreprenören hade kompletteringen av bygglovet godkänd nästa vardag.

Redigerat:
A Avemo skrev:
Jag har en Fann grey BDT sedan ett par veckor. Man hör att den surrar om man är nära den. Och den går hela tiden. Sedan är det ju individuellt hur störd man blir av det. Att ha ett avlopp kloss mot en altan skulle inte vara min primära lösning med något avlopp. Men någon katastrof är det inte.
Tack för info — ”hela tiden” är ju inte uppmuntrande. (Det retar mig också att den drar ström som två kylskåp för något så passivt som att bakterier bryter ner BDT…)

Som sagt: hade gärna placerat den någon annanstans men detta är enda lösningen.

Om någon känner till en max 1200 hög BDT som har ”självdrag” för tilluftning istället för kompressor så vore jag oändligt tacksam för info — har sökt men hittar ingen (skulle installerat en 4evergreen BDT på burk men den blev för hög när vi stötte på berg…)

Claes Sörmland
Hur mycket markyta har du att leka med? Jag funderar på en markbäddslösning, alltså ett platsbyggt sandfilter.

Vart leder du det renade vattnet?

Hur mycket markyta har du att leka med? Jag funderar på en markbäddslösning, alltså ett platsbyggt sandfilter.

Vart leder du det renade vattnet?
Jag är ganska låst till den här typen av lösning — jag bor vattennära och har därmed hög skyddsklass. Så en BDT-tank med efterföljande markinfiltration måste det bli (och där någonstans tar min lekmannakunskap slut).

Som jag ser det har jag inget annat val än att hitta en godkänd tank som får plats i min befintliga mark, och på grund av omkringliggande arrangemang är det inte heller möjligt att höja marken heller. Verkligheten får bestämma här (över alla utom kommunen förstås)…

A Avemo skrev:
Jag har en Fann grey BDT sedan ett par veckor. Man hör att den surrar om man är nära den. Och den går hela tiden. Sedan är det ju individuellt hur störd man blir av det.
Risken är nog att jag är en individ som absolut störs av ljud. I synnerhet sådana jag inte kan påverka…
Hur nära menar du med nära? Örat intill, eller samma hörn av tomten…?

Claes Sörmland
F Fänrik Fjun skrev:
Jag är ganska låst till den här typen av lösning — jag bor vattennära och har därmed hög skyddsklass. Så en BDT-tank med efterföljande markinfiltration måste det bli (och där någonstans tar min lekmannakunskap slut).
Enligt HaV behöver du då en slamavskiljare och infiltration eller markbädd. Alltså inget komplicerat.

Textdokument beskriver krav på konventionella anläggningar för BDT-vatten, inklusive infiltration och markbädd enligt EN 12566 och Naturvårdsverket.

https://www.havochvatten.se/avlopp-...-kan-stallas-for-bdt-avloppsanlaggningar.html

Varför komplicera det ännu mer? Det är inte så att företaget vill sälja på dig saker för att tjäna mer pengar? Att företaget inte agerar i ditt bästa intresse?

Enligt HaV behöver du då en slamavskiljare och infiltration eller markbädd. Alltså inget komplicerat.

[bild]

[länk]

Varför komplicera det ännu mer? Det är inte så att företaget vill sälja på dig saker för att tjäna mer pengar? Att företaget inte agerar i ditt bästa intresse?
Du har förstås rätt i att entrenprenörerna har gulddagar just nu, men om det är någon som i så fall inte agerar i mitt bästa intresse så är det kommunen. Avslagen har duggat tätt hos mina kringboende och redan i påbudet från häromåret föreskrivs den här typen av lösning. (Jag har sedan länge gett upp min frustration över vilken miljöpåverkan som uppstår när befintliga anläggningar grävs upp och deponeras bara för att tillverka nya som ska ner på samma plats. Det här är i princip vad jag är ålagd att göra, och allt jag kan hoppas på är att den nya lösningen en hundratusenlapp eller två senare ska fungera lika bra som den förra och inte störa mitt liv med lukt och ljud.)

Så det är mitt prio just nu: Hitta bästa anläggningen. (Har någon med en Fann — om nu ljudet ens går att bortse ifrån för mig som ska sitta alldeles bredvid med en öl i solskenet — någon erfaranhet av driftsäkerhet och livslängd? Jag misstänker att reparation/byte av en kompressor knappast är gratis.)

Claes Sörmland
F Fänrik Fjun skrev:
Du har förstås rätt i att entrenprenörerna har gulddagar just nu, men om det är någon som i så fall inte agerar i mitt bästa intresse så är det kommunen. Avslagen har duggat tätt hos mina kringboende och redan i påbudet från häromåret föreskrivs den här typen av lösning. (Jag har sedan länge gett upp min frustration över vilken miljöpåverkan som uppstår när befintliga anläggningar grävs upp och deponeras bara för att tillverka nya som ska ner på samma plats. Det här är i princip vad jag är ålagd att göra, och allt jag kan hoppas på är att den nya lösningen en hundratusenlapp eller två senare ska fungera lika bra som den förra och inte störa mitt liv med lukt och ljud.)
Så om jag förstår dig rätt: kommunen har beslutat om ett förbud från ett visst datum att släppa ut BDT-vatten från din gamla BDT-anläggning. Nu behövs en ny anläggning.

Men kommunen kan inte förelägga dig att installera en viss teknik. Det är ditt val och det är du som gör anmälan. Kommunen har då att välja på att svara med tack för informationen vi har inga synpunkter, att förelägga dig någon viss försiktighetsåtgärd vid bruket av anläggningen eller att förbjuda dig att använda din anmälda anläggning.

F Fänrik Fjun skrev:
Så det är mitt prio just nu: Hitta bästa anläggningen. (Har någon med en Fann — om nu ljudet ens går att bortse ifrån för mig som ska sitta alldeles bredvid med en öl i solskenet — någon erfaranhet av driftsäkerhet och livslängd? Jag misstänker att reparation/byte av en kompressor knappast är gratis.)
Jag tänker att bäst för dig är en lågbyggande slamavkiljare, t ex från FANN:

https://www.avloppscenter.se/vara-p...WittBe5-2jh24VF3z9wbsjh7HhJfnhZoaAvmyEALw_wcB

och en markbädd/infiltration. Vad som nu är möjligt på marken.

Vad har kommunens medarbetare kommunicerat om denna lösning som uppfyller hög skyddsnivå för BDT-avlopp?

Jag vet ju ingenting om livslängden än. Men luftpumpen ser inte ut som en dyr apparat. Och att byta den gör man på ett par minuter.
Luftpump installerad i en grön tank, med orange slang och elektrisk anslutning. Pumpen är säkrad med en svart rem.

Nu när det är ganska blåsigt och en traktor hörs en bit bort får man koncentrera sig för att urskilja ljudet av luftpumpen på 10 meters håll. Jag skulle inte välja att ha den vid uteplatsen. Men måste den hamna där är inte uteplatsen förstörd för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.