C
Vi ska renovera badrummet. Jag har försökt hitta bra referenser på vvs-firmor men ingen har någon som de kan rekommendera. Är det någon här som har använt sig av Fredells hantverkstjänst? Är det dyrare än att anlita en mindre firma?

Redigerat av moderator:
A
Jag vet inte riktigt hur upplägget för den tjänsten är, men om jag minns rätt så räckte det med att vi skaffade konto där för att få vara del av det gänget.
Med tanke på hur resten av Fredell's priser ligger så tror jag dock inte att det är ett billigt alternativ.

C
Tack för svaret Acme! Fortsätter att surfa runt i den här djungeln.

Jag tror inte att du skall titta efter VVS firmor. De jobbar oftas som underentreprenörer till en byggfirma eller plattsättare.

Som jag uppfattat det, så finns det i huvudsak 3 typer av badrumsrenoveringsfirmor.

1. Plattsättningsfirmor. Som alltså i huvudsak sätter kakel/klinkers. Plattsättaren gör normalt även flytspacklingen av golvet (få rätt fall mot brunnen), och tätskiktet. Utöver det så behövs (oftast) rent byggnadsarbete för att sätta rätt underlag på väggarna, fixa till golvet efter rördragning i golvet osv. Och VVS och el. Framförallt VVS o El görs oftast av underentreprenörer.

2. Rena byggfirmor som även gör andra byggnadsarbeten. Då gör de de rena byggnadsarbetena. Tar in plattsättare (eller golvläggare för plastmattor) el o VVS som underentreprenörer.

3. "Förmedlare". De uppträder som byggfirma eller ibland plattsättare. Men de har ingen egen personal överhuvudtaget. Det är rena säljare som bara utför arbetet att sälja in tjänsten. Sedan anlitar de i sin tur alla de andra kategorierna. Det finns en del seriösa i den här kategorin, som faktiskt upprepat arbetar med samma underentreprenörer som de har god erfarenhet av. Men det är också i den här kategorin som de värsta skojarna brukar finnas. De säljer in tjänsten så dyrt som möjligt, tar in totalt okända "entreprenörer", oftast från utlandet med personal som i många fall aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats, eller skurit en kakelplatta. Och de har ingen aning om vilka regler som gäller.

Tyvärr så är det kategorin "förmedlare" man oftast får tag på via de olika förmedlingstjänster som finns "bra byggare", Offerta osv.

Förmedlarna kan vara väldigt övertygande, de kan lätt få det att låta som de har både erfarenhet, volym och kvalitet i klass med Skanska, fast de inte har en enda anställd, och aldrig har satt sin fot vare sig på en byggarbetsplats, eller i något färdigt badrum. Säljarens jobb är färdigt när han fått din signatur på en beställning.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
De riktigt bra firmorna arbetar oftast aldrig via förmedlare, vare sig internetbaserade förmedlingstjänster, eller Fredells, Bauhaus och liknande "totaltjänster". De får in fler kunder än de kan hantera, bara via referenser. Och det går åt båda håll. De riktigt bra firmorna är lika noga med att få bra kunder som du är om att få en bra firma. Och du får räkna med lång kö.

Du hittar dem oftast genom bekanta, kolleger osv. Om man inte hittar någon via egna kontakter, så tycker jag att en bra metod kan vara att se om det pågår arbete i närområdet, ta kontakt med den som bor där och hör om de kan rekommendera firman de anlitat. Då vet man visserligen inte om den som svarar vet ifall de får ett bra jobb utfört. Då får du också en chans att se de som verkligen utför arbetet. Om det är utländsk arbetskraft, så behöver inte det vara dåligt, men kan de inte kommunicera varken på svenska eller engelska, så skulle iallafall inte jag anlita dem.

Får hoppas badrummet är klart...….efter 9år.....;)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag fattar inte varför jag hittade den tråden:oops:

Edit: Jo nu vet jag. Jag hittade den som moderator, en medlem ville ha bort en bit av ett inlägg som kunde identifiera den personen. Lite lustigt att vilja få bort den informationen efter 9 år...

När jag hade redigerat, så tyckte jag jag kunde bidra till tråden.

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.