Hej!
Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!
Mvh
Nicklas
Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!
Mvh
Nicklas
Verkar heltokigt. Vad kan det finnas för anledning att montera dörren innan? Och om man nu ska göra det så får man ju se till att göra det så den hamnar ovanför det nya klinikerna nivå. Plattsättaren kan ju inte vara helt nöjd över att behöva göra det där snyggt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det går ju inte att se det nere i ett svart hål.N Nicklas Wahlström skrev:
Men det kommer ju inte att se klokt ut när kaklet går runt duschdörrens fot och är väl risk för att dörren inte går att öppna/stänga normalt när golvet är kring 1 cm högre än duschdörrens fot.N Nicklas Wahlström skrev:
Varför ska över huvud taget snickaren hålla på med duschdörren?
Du får skicka bilderna till plattsättaren för utlåtande.
Ja ni… han nämnde att duschväggen gick att höja på något sätt. Det här är precis som jag befarade. Ska prata med plattsättaren. Men om jag bara ser kakelfix så bör tätskiktet vara intakt eller?
De där plattorna ser ut som 70-tal... Det eventuella tätskikt som fanns eller inte fanns på den tiden skulle jag inte oroa mig över.N Nicklas Wahlström skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Tätskiktet är under fixen så finns det fortfarande fix på hela ytan så är det tätskikt där också. Sen om tätskiktet fortfarande fungerar efter så många år är en annan sak.
Jag tycker att du letar upp anvisningarna för duschdörren och kollar vad det står om den och höjning. Men det låter mycket ovanligt. Om inte snickaren menar den vanliga ungefär 5 mm höjning som sker när man vrider dörren bort från det stängda läget, men det funkar ju inte om det är en kakelplatta i vägen.
Jag tycker att du letar upp anvisningarna för duschdörren och kollar vad det står om den och höjning. Men det låter mycket ovanligt. Om inte snickaren menar den vanliga ungefär 5 mm höjning som sker när man vrider dörren bort från det stängda läget, men det funkar ju inte om det är en kakelplatta i vägen.
Jag förstår. Tusen tack för hjälpen. Till och med jag som är lekman fattar att man borde satt upp den efteråt. Men men.BirgitS skrev:
Tätskiktet är under fixen så finns det fortfarande fix på hela ytan så är det tätskikt där också. Sen om tätskiktet fortfarande fungerar efter så många år är en annan sak.
Nybörjarfråga: hur kan det inte bli vattenskada om det är trasigt tätskikt även om vattnet rinner ner mot brunnen? Lite vatten bör väl ”stanna kvar” och i längden ge fuktskada?VLJ skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg