Hej!

Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!

Mvh
Nicklas

• Skadad kant vid nedsänkningen i badrum där en nyinstallerad duschvägg möter golvet med synlig kakelfix och avtaget tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen kant vid duschområdet med synligt kakelfix och möjlig skada på tätskiktet där en ny duschvägg installeras.
    Skapa konto
  • Skadat hörn av gult tätskikt i badrum vid nedsänkning där en duschvägg är installerad, med synligt kakelfix och spill.
    Skapa konto
  • Skadad kant vid badrummets nedsänkta duschområde med fragment av klinker och en nyinstallerad duschvägg.
    Skapa konto
  • Duschvägg monterad i hörn av badrum med skadad kant vid nedsänkning och synligt kakelfix.
    Skapa konto
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Men duschväggen ska ju dit efter man kaklat inte kakla in den i väggen/golv

Gör om gör rätt å vilken snickare gör så där kan man ju undra

Finns inga ord

• Gilla
  • Wow
Hellwiz och 22 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Men duschväggen ska ju dit efter man kaklat inte kakla in den i väggen/golv

Gör om gör rätt å vilken snickare gör så där kan man ju undra

Finns inga ord
Ja det också! Men väggen ska inte kaklas utan endast golvet. Frågan är dock om jag behöver vara rädd för tätskiktet?

• Gilla
Wikis
  • Laddar…
Den ska dit efter golvet också…

• Gilla
Hellwiz och 17 till
  • Laddar…
Verkar heltokigt. Vad kan det finnas för anledning att montera dörren innan? Och om man nu ska göra det så får man ju se till att göra det så den hamnar ovanför det nya klinikerna nivå. Plattsättaren kan ju inte vara helt nöjd över att behöva göra det där snyggt

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nicklas Wahlström skrev:
Frågan är dock om jag behöver vara rädd för tätskiktet?
Det går ju inte att se det nere i ett svart hål.
Men väggen ska inte kaklas utan endast golvet
Men det kommer ju inte att se klokt ut när kaklet går runt duschdörrens fot och är väl risk för att dörren inte går att öppna/stänga normalt när golvet är kring 1 cm högre än duschdörrens fot.

Varför ska över huvud taget snickaren hålla på med duschdörren?

Du får skicka bilderna till plattsättaren för utlåtande.

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Ja ni… han nämnde att duschväggen gick att höja på något sätt. Det här är precis som jag befarade. Ska prata med plattsättaren. Men om jag bara ser kakelfix så bör tätskiktet vara intakt eller?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja ni… han nämnde att duschväggen gick att höja på något sätt. Det här är precis som jag befarade. Ska prata med plattsättaren. Men om jag bara ser kakelfix så bör tätskiktet vara intakt eller?
De där plattorna ser ut som 70-tal... Det eventuella tätskikt som fanns eller inte fanns på den tiden skulle jag inte oroa mig över.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
Tätskiktet är under fixen så finns det fortfarande fix på hela ytan så är det tätskikt där också. Sen om tätskiktet fortfarande fungerar efter så många år är en annan sak.

Jag tycker att du letar upp anvisningarna för duschdörren och kollar vad det står om den och höjning. Men det låter mycket ovanligt. Om inte snickaren menar den vanliga ungefär 5 mm höjning som sker när man vrider dörren bort från det stängda läget, men det funkar ju inte om det är en kakelplatta i vägen.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
De där plattorna ser ut som 70-tal... Det eventuella tätskikt som fanns eller inte fanns på den tiden skulle jag inte oroa mig över.
Det sjuka är att det är renoverat 2014… ett äldre par med smak för det gamla gjorde det :)

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktet är under fixen så finns det fortfarande fix på hela ytan så är det tätskikt där också. Sen om tätskiktet fortfarande fungerar efter så många år är en annan sak.

Jag tycker att du letar upp anvisningarna för duschdörren och kollar vad det står om den och höjning. Men det låter mycket ovanligt. Om inte snickaren menar den vanliga ungefär 5 mm höjning som sker när man vrider dörren bort från det stängda läget, men det funkar ju inte om det är en kakelplatta i vägen.
Jag förstår. Tusen tack för hjälpen. Till och med jag som är lekman fattar att man borde satt upp den efteråt. Men men.

• Gilla
istic
  • Laddar…
Oavsett om tätskiktet är helt/trasigt/ icke existerande så kommer det ju rinna ner en del vatten där som borde ledas till golvbrunnen.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Oavsett om tätskiktet är helt/trasigt/ icke existerande så kommer det ju rinna ner en del vatten där som borde ledas till golvbrunnen.
Nybörjarfråga: hur kan det inte bli vattenskada om det är trasigt tätskikt även om vattnet rinner ner mot brunnen? Lite vatten bör väl ”stanna kvar” och i längden ge fuktskada?

BirgitS
Till och med jag som är lekman fattar att man borde satt upp den efteråt. Men men.
Enda vettiga är att montera bort dörren och profilen, fylla skruvhålen med silikon och sätta upp dörren igen när golvet är klart. Helst av en annan person.

• Gilla
RolfoHelena och 17 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enda vettiga är att montera bort dörren och profilen, fylla skruvhålen med silikon och sätta upp dörren igen när golvet är klart. Helst av en annan person.
Definitivt. Tusen tack återigen :)

• Gilla
Robomow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.