8 012 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Har min "granne" rätt att klaga?
Sida 1 av 2
Hej, håller på att borra flera hål i ett berg i min tomt för att bli av med den då den tar väldigt stor area av tomten.
En gammal gubbe som bor på andra gatan (vi har skogen mellan oss ca 50 m) kom och klagade på att det låter för mycket. Frågan är, har han rätt att klaga och i så fall när har jag "rätt" att arbeta på min tomt.
Observera att jag äger tomten och att ljudet på borren är lika hög som en gräsklippare.
En gammal gubbe som bor på andra gatan (vi har skogen mellan oss ca 50 m) kom och klagade på att det låter för mycket. Frågan är, har han rätt att klaga och i så fall när har jag "rätt" att arbeta på min tomt.
Observera att jag äger tomten och att ljudet på borren är lika hög som en gräsklippare.
Åsiktsfrihet råder men om du inte borrar på märkliga tider så borde han väl kunna gå hem igen och ta på sig kåporna i lugn & ro.
Ja visst har han rätt att klaga. Det får man i Sverige. Man får borra också.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Buller/Buller-fran-byggplatser/
Vet huruvida man kan klassa sin tomt som byggarbetsplats men lite guidning kan det väl vara.
Vet huruvida man kan klassa sin tomt som byggarbetsplats men lite guidning kan det väl vara.
Är man en gammal gubbe så hör det till att få gnälla. Erbjud honom att hjälpa till eller komma med råd om placering av hålen. Han har säkert tråkigt, kanske en gammal tjatig fru han levt med i 60 år, och behöver lite avbrott i den tråkiga vardagen.
Kan tänka mig att den typen av ljud är enerverande om man sitter och lyssnar på det från dag till kväll. Kanske är det bäst om du berättar när borrandet är färdigt, så har han i alla fall ett sista datum att trösta sig med?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Försök att borra när det är skitväder, regn, blåst etc.
Då är de flesta inomhus och slipper bli "störda".
Fast det låter ju på dig som att det är ett mycket omfattande arbete:
Då är de flesta inomhus och slipper bli "störda".
Fast det låter ju på dig som att det är ett mycket omfattande arbete:
Håller du på veckovis måndag till söndag från morgon till kväll eller?Y Yas skrev:
Borrandet brukar äga rum mellan 09:00 - 20:00 under helgen men under vardagar så brukar jag borra efter jobbet. Observera att jag inte borrar konstant under den tiden då jag behöver hamra, städa, vila osv. Jag borrar maximalt 4 timmar om dagen.
Berget har en area på ca 6 x 5 m där höjden är ca 40 cm.
Berget har en area på ca 6 x 5 m där höjden är ca 40 cm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Trist men sant: Jag måste tyvärr säga att jag är tacksam att du inte är min närmaste granne.
Att du FÅR borra är väl fastslaget, men huruvida du BÖR borra i den omfattningen är mer oklart. Så här i efterhand kan man ju tycka att du kunde informerat samtliga närmaste grannar vad du planerade, hur länge du räknade att det skulle ta och även kanske välja och underrätta om lite snävare tidsperioder då arbetet kommer pågå. Personligen kanske jag inte hade blivit jättelycklig om jag hade tänkt mig en skön grillkväll en lördag och grannen hade kört en bergsborr mellan 16-20...
Kommunikation...
Kommunikation...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Eller få tag på en effektivare borr.
Borrade hemma en bit berg, ca 30 m långt 1-2 m brett och 1,2 djup.
Massa hål men det tog mig inte lång tid.
1 dag borra sen snigeldynamit.
Sen en dag med att borra extrahål där jag behövde.
Borrade hemma en bit berg, ca 30 m långt 1-2 m brett och 1,2 djup.
Massa hål men det tog mig inte lång tid.
1 dag borra sen snigeldynamit.
Sen en dag med att borra extrahål där jag behövde.
Med tanke på omfattningen så hade jag kollat när grannen tycker att det skulle vara okej. Problemet är kanske bara när han sitter på altanen och äter mellan 17-18...
Förklara hur ditt upplägg ser ur och hur mycket du har kvar. Och ge honom ditt mobilnummer. Hör han dig borra och vill ha tyst under sin kvällsfika så är det bara att ringa eller smsa. Och kolla av mobilen lite mer frekvent.
Förklara hur ditt upplägg ser ur och hur mycket du har kvar. Och ge honom ditt mobilnummer. Hör han dig borra och vill ha tyst under sin kvällsfika så är det bara att ringa eller smsa. Och kolla av mobilen lite mer frekvent.
Jag håller med flera andra som har skrivit här.
Information är grundläggande för att skapa acceptans för störningar. Det är väldigt påfrestande med buller som dyker upp på alla möjliga tider, pågår i alla möjliga intervaller, äntligen tystnar ... börjar igen o.s.v. allt utan att de som utsätts vet om oljudet kommer att sätta igång igen och när det äntligen ska ta slut. Av din beskrivning låter det ju också som att du har hållit på i flera veckor. Förstår att gubben tröttnar. Ha också i åtanke att han förmodligen har blivit störd länge och väl innan bägaren rann över och han kom över för att skrika ...
Försök att planera arbetet så att borr-passen är så sammanhängande som möjligt. De flesta står nog hellre ut med en–två timmars ihållande oljud än fyra–fem timmar med sporadiskt oljud. Och som sagt, informera ...
Information är grundläggande för att skapa acceptans för störningar. Det är väldigt påfrestande med buller som dyker upp på alla möjliga tider, pågår i alla möjliga intervaller, äntligen tystnar ... börjar igen o.s.v. allt utan att de som utsätts vet om oljudet kommer att sätta igång igen och när det äntligen ska ta slut. Av din beskrivning låter det ju också som att du har hållit på i flera veckor. Förstår att gubben tröttnar. Ha också i åtanke att han förmodligen har blivit störd länge och väl innan bägaren rann över och han kom över för att skrika ...
Försök att planera arbetet så att borr-passen är så sammanhängande som möjligt. De flesta står nog hellre ut med en–två timmars ihållande oljud än fyra–fem timmar med sporadiskt oljud. Och som sagt, informera ...
