11 108 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Har man bara skyldigheter och inga rättigheter som konsument?
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med att bedöma en situation, om jag är helt ute och cyklar eller om elgiganten försöker utnyttja mig.
I mitten på mars beställde jag ett kök av elgiganten/epoq, med beräknat leveransdatum på 24e April.
I kontraktet står det att det beräknade leveransdatumet är +/- 5 dagar, och att jag ska få ett bekräftat leveransdatum 1-3 veckor innan leverans.
Att jag kan ändra detta datum senast två dagar efter jag fått min bekräftade leveransdag, och att om jag inte tar emot varorna kommer de fakturera mig för den extra leveransen, samt eventuella extra kostnader som uppstår på grund av att jag inte tog emot varorna som utlovat.
17e April får jag ett sms där det står att min leverans kommer levereras den 24e mellan 08.00-17.00.
Jag bokar en semesterdag samt bekräftar för mina hantverkare att de kan komma torsdagen den 25e och fredagen den 26e för montering.
Efter 17.00 den 23e får jag ett sms från elgiganten där det står att de försökt ringa mig och att mitt kök inte kan levereras.
Jag ringer upp och de säger att mina kollin inte finns på terminalen, men att de inte kan göra/säga något mer än att leveransen inte blir av den 24e.
Jag får inte tag i mina hantverkare förrän på morgonen den 24e och förklarar läget. De säger att de måste ta ut en omställningsavgift för att de måste planera om och vi kommer överens om att de ska komma veckan därefter.
De kunde inte svara på exakt vad summan skulle landa, men ca 2000-4000 :- beroende på hur många timmar de lägger på att planera om och fixa med andra kunder.
(Lite saftigt kan jag tycka, samtidigt som jag förstår att de inte bara kan dyka upp hos en annan kund)
Efter många samtal utan framgång får jag tillslut muntligt att mitt kök kommer levereras på morgonen den 26e, det första som ska levereras och att om jag inte hört något framåt lunch ska jag ringa.
Bra då tar jag ytterligare en semesterdag för att ta emot mitt kök på morgonen.
När klockan slagit 12 och jag inte fått något kök ringer jag. De säger att det är på väg och borde vara framme inom två timmar.
Vid 16.00 ringer jag igen, då ska det komma innan 17.00.
Strax innan 18.00 kommer köket.
Jag hör av mig till elgiganten och tycker att jag borde få någon ersättning för min(a) semesterdagar plus det jag ska betala hantverkarna.
Ca 5000:-+2000-4000:-, kan absolut gå med på att jag kanske inte borde få för båda semesterdagarna, då jag ändå hade behövt ta en om köket kommit som utlovat. Men de erbjöd 2000:- som jag betalat för frakten.
Jag får svaret enligt följande:
"
Jag har pratat lite med olika kollegor och även kundtjänsten.
Vi kommer tyvärr inte kunna erbjuda mer än 2000kr i kompensation, personen jag pratade med på kundtjänsten sa att du skall skatta dig lycklig med 2000 för det va väldigt generöst. Hade du pratat med någon annan hade du tyvärr fått 0 kr i kompensation.
Det står även i avtalet att leveranstiden för din leverans beror på om varorna finns i lager och/eller är specialbeställda vilket anges i varje enskilt fall. Beräknat leveransdatum hittar du på orderbekräftelsen/kvittot. Produkterna kan förväntas levereras på beräknat datum, plus/minus 5 arbetsdagar.
Så din leverans skedde i enlighet efter vårt kontrakt som du även har signerat."
Är jag helt ute och cyklar eller borde jag få mer skälig ersättning?
Jag tycker att det är stor skillnad på planerad leveransdag och bekräftad levransdag?
Har någon erfarenhet av detta?
Jag skulle behöva lite hjälp med att bedöma en situation, om jag är helt ute och cyklar eller om elgiganten försöker utnyttja mig.
I mitten på mars beställde jag ett kök av elgiganten/epoq, med beräknat leveransdatum på 24e April.
I kontraktet står det att det beräknade leveransdatumet är +/- 5 dagar, och att jag ska få ett bekräftat leveransdatum 1-3 veckor innan leverans.
Att jag kan ändra detta datum senast två dagar efter jag fått min bekräftade leveransdag, och att om jag inte tar emot varorna kommer de fakturera mig för den extra leveransen, samt eventuella extra kostnader som uppstår på grund av att jag inte tog emot varorna som utlovat.
17e April får jag ett sms där det står att min leverans kommer levereras den 24e mellan 08.00-17.00.
Jag bokar en semesterdag samt bekräftar för mina hantverkare att de kan komma torsdagen den 25e och fredagen den 26e för montering.
Efter 17.00 den 23e får jag ett sms från elgiganten där det står att de försökt ringa mig och att mitt kök inte kan levereras.
Jag ringer upp och de säger att mina kollin inte finns på terminalen, men att de inte kan göra/säga något mer än att leveransen inte blir av den 24e.
Jag får inte tag i mina hantverkare förrän på morgonen den 24e och förklarar läget. De säger att de måste ta ut en omställningsavgift för att de måste planera om och vi kommer överens om att de ska komma veckan därefter.
De kunde inte svara på exakt vad summan skulle landa, men ca 2000-4000 :- beroende på hur många timmar de lägger på att planera om och fixa med andra kunder.
(Lite saftigt kan jag tycka, samtidigt som jag förstår att de inte bara kan dyka upp hos en annan kund)
Efter många samtal utan framgång får jag tillslut muntligt att mitt kök kommer levereras på morgonen den 26e, det första som ska levereras och att om jag inte hört något framåt lunch ska jag ringa.
Bra då tar jag ytterligare en semesterdag för att ta emot mitt kök på morgonen.
När klockan slagit 12 och jag inte fått något kök ringer jag. De säger att det är på väg och borde vara framme inom två timmar.
Vid 16.00 ringer jag igen, då ska det komma innan 17.00.
Strax innan 18.00 kommer köket.
Jag hör av mig till elgiganten och tycker att jag borde få någon ersättning för min(a) semesterdagar plus det jag ska betala hantverkarna.
Ca 5000:-+2000-4000:-, kan absolut gå med på att jag kanske inte borde få för båda semesterdagarna, då jag ändå hade behövt ta en om köket kommit som utlovat. Men de erbjöd 2000:- som jag betalat för frakten.
Jag får svaret enligt följande:
"
Jag har pratat lite med olika kollegor och även kundtjänsten.
Vi kommer tyvärr inte kunna erbjuda mer än 2000kr i kompensation, personen jag pratade med på kundtjänsten sa att du skall skatta dig lycklig med 2000 för det va väldigt generöst. Hade du pratat med någon annan hade du tyvärr fått 0 kr i kompensation.
Det står även i avtalet att leveranstiden för din leverans beror på om varorna finns i lager och/eller är specialbeställda vilket anges i varje enskilt fall. Beräknat leveransdatum hittar du på orderbekräftelsen/kvittot. Produkterna kan förväntas levereras på beräknat datum, plus/minus 5 arbetsdagar.
Så din leverans skedde i enlighet efter vårt kontrakt som du även har signerat."
Är jag helt ute och cyklar eller borde jag få mer skälig ersättning?
Jag tycker att det är stor skillnad på planerad leveransdag och bekräftad levransdag?
Har någon erfarenhet av detta?
Det är, som man brukar säga, skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Den som sitter med pengarna i fickan har trumf på hand, och motparten får fundera på hur långt man är beredd att gå för att få/få tillbaka de pengar man anser sig ha rätt till. Att tvinga till sig pengarna är troligen en lång och kostsam process.
Så huvudfrågan här är krasst sett om köket är betalt eller inte.
Den som sitter med pengarna i fickan har trumf på hand, och motparten får fundera på hur långt man är beredd att gå för att få/få tillbaka de pengar man anser sig ha rätt till. Att tvinga till sig pengarna är troligen en lång och kostsam process.
Håller med om skillnaden mellan beräknad och bekräftad leverans. Har de blandat och gett mellan detta och endast använt ordet leverans gör att ha ett kryphål när de gör som med din leverans? Annars bör alla sådana begrepp tydligt definierad i avtalet.
I övrigt är det usla villkor, allt är till säljarens favör. Du får betala om du inte tar emot men ingenting om att de ska betala om de inte levererar.
Nu är det ju inte så att man kan förhandla om deras villkor som privat konsument. Jag hade inte vågat boka hantverkare redan dagen efter utan hade nog haft lite marginal men förstår om det är jobbigt att förvara alla skåp under tiden.
Förmodligen tjänar de på att göra så här. De flesta klagar inte och om du klagar går du 2000 kr. Frakten kostar troligen mer än så.
I övrigt är det usla villkor, allt är till säljarens favör. Du får betala om du inte tar emot men ingenting om att de ska betala om de inte levererar.
Nu är det ju inte så att man kan förhandla om deras villkor som privat konsument. Jag hade inte vågat boka hantverkare redan dagen efter utan hade nog haft lite marginal men förstår om det är jobbigt att förvara alla skåp under tiden.
Förmodligen tjänar de på att göra så här. De flesta klagar inte och om du klagar går du 2000 kr. Frakten kostar troligen mer än så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Frågan är om såna villkor är giltiga 🤔
Börja med att snacka med lokala konsumentombudsmannen eller hallå konsument. De borde kunna vägleda dig mer.
Börja med att snacka med lokala konsumentombudsmannen eller hallå konsument. De borde kunna vägleda dig mer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Spontant skulle jag säga att har de gett dig ett leveransdatum får de hålla det, därmed är de enligt Konsumentköplagen 3kap i dröjsmål och du har rätt till skadestånd, det inkluderar inkomstförlust samt troligtvis dina hantverkarkostnader.
Du har helt rätt, i nuläget har jag inte betalat. Fakturan skulle skickas efter leverans.C cpalm skrev:Det är, som man brukar säga, skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Det gör dem kanske lite mer ödmjuka.
Tack för svaret.
Redigerat:
Om man kollar 2.1 i bilden, så står det beräknad leveransdag, och i det stycket står det att den beräknade leveransdagen kan ändras +/- 5 dagar.P Pin skrev:Håller med om skillnaden mellan beräknad och bekräftad leverans. Har de blandat och gett mellan detta och endast använt ordet leverans gör att ha ett kryphål när de gör som med din leverans? Annars bör alla sådana begrepp tydligt definierad i avtalet.
I andra stycket byter de till bekräftad leveranstid, och där nämns inget om att den skulle vara ändringsbar eller +/-5 dagar.
Jag håller med om att jag borde haft marginal, men tyvärr gjorde lite andra omständigheter att jag ville skynda på det hela.
Ja det känns som att de bara försöker streta emot lite.
Har nu mailat utdrag ur kontraktet (som jag visade ovan) med samma förklaring att det inte står att det kan ändras efter att jag fått bekräftningen.
Samt utdrag ur konsumentköplagen enligt förslaget ovan. Får se vad jag får för svar imorgon.
Tack för input.
Tack för båda tipsen! Läste på lite och bifogade text i mitt svar till elgiganten.13th Marine skrev:
Får se vad de svarar.
Då så, då är det "bara" att hålla inne det belopp som motsvarar dina ersättningsanspråk så kan de tycka vad de vill om vad de anser är en generös ersättningsnivå. Gäller bara att ha ordentligt torrt på fötterna och vara beredd på att försvara sin position om de skulle driva det vidare, vilket kanske inte är jättesannolikt så länge det handlar om några tusenlappar och beloppet i sig är skäligt ur ett objektivt perspektiv.A Alexander.e skrev:
Håll huvudet kallt och betala bara beloppet minus 5000kr och bestrid kort och sakligt det resterande beloppet. De kommer skicka det till inkasso för det är enkelt och de har färdiga rutiner för det, men du bestrider bara igen. Det är först om de drar det till tingsrätten som du bör vakna till, men det känns långsökt att de ska orka dra det så långt för några tusenlappar
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Rent generellt skall man ju som konsument helst ha grejjerna hemma innan man bokar hantverkare, eftersom saker alltid kan hända.
Du bör ha rätt till ersättning, men att ha och få rätt är inte alltid samma sak
När jag har beställt fönster/dörrar så har företaget skrivit detta vid beställning att jag bör ha fått hem och kollat varorna innan hantevrkare bokas. Jag har inte lusläst, men troligen finns det också skrivningar om att dom inte står för ev kostnader i samband med försening.
Som några andra skriver så kan du ju hålla inne med den andel av fakturan som täcker dina krav och ser vart det går. Sen om du vill dra det så långt som till rätten för 5kkr är en annan sak
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-leverans-vara/
Du bör ha rätt till ersättning, men att ha och få rätt är inte alltid samma sak
När jag har beställt fönster/dörrar så har företaget skrivit detta vid beställning att jag bör ha fått hem och kollat varorna innan hantevrkare bokas. Jag har inte lusläst, men troligen finns det också skrivningar om att dom inte står för ev kostnader i samband med försening.
Som några andra skriver så kan du ju hålla inne med den andel av fakturan som täcker dina krav och ser vart det går. Sen om du vill dra det så långt som till rätten för 5kkr är en annan sak
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-leverans-vara/
Det är inga stora pengar så för att göra det riskfritt skulle jag betala fakturan men göra en skriftlig reklamation och kravställa på ersättning med hänvisning till leveransförsening och merkostnader som följd.
I denna frågar du även om de följer ARN rekomendation om du väljer att anmäla dit.
Om de sen nekar reklamationen lägger du en anmälan.
Du bör fokusera på att det estimerade leveransdatumet i avtalet med +/- måste slutar gälla när de bekräftar en specifik dag då du ska vara hemma. Att först begära att du ska vara tillänglig för leverans men att inte vara skyldig att leverera på utsatt tid är ett oskäligt villkor. En bekräftad dag och tid är en utlovad leverans och då ska den gälla.
Sen är det svårt att få ersättning för semester, så var nöjd om de täcker kostnaderna från hantverkarna och andra direkta kostnader du fått. Men du ska absolut försöka.
Var noga med att du försökt minimera din skada genom att kontakta hantverkarna direkt.
Att inte betala gör att du vid en eventuell förlust blir ersättningsskyldig för dröjsmålsränta osv. Jag tror inte elgiganten nekar dig ersättning om arn förordar det.
I denna frågar du även om de följer ARN rekomendation om du väljer att anmäla dit.
Om de sen nekar reklamationen lägger du en anmälan.
Du bör fokusera på att det estimerade leveransdatumet i avtalet med +/- måste slutar gälla när de bekräftar en specifik dag då du ska vara hemma. Att först begära att du ska vara tillänglig för leverans men att inte vara skyldig att leverera på utsatt tid är ett oskäligt villkor. En bekräftad dag och tid är en utlovad leverans och då ska den gälla.
Sen är det svårt att få ersättning för semester, så var nöjd om de täcker kostnaderna från hantverkarna och andra direkta kostnader du fått. Men du ska absolut försöka.
Var noga med att du försökt minimera din skada genom att kontakta hantverkarna direkt.
Att inte betala gör att du vid en eventuell förlust blir ersättningsskyldig för dröjsmålsränta osv. Jag tror inte elgiganten nekar dig ersättning om arn förordar det.
Jag tror att kundtjänst själva inte förstår vad de skrivit i avtalet. Att beräknad leverans kan variera några dagar hit eller dit är rimligt. Att en bekräftad leverans skulle omfattas av samma villkor är förstås helt orimligt. De har själva infört dessa två begrepp i avtalet och +- 5 dagar gäller inte bekräftad leverans. Dock ger ju inte avtalet stöd för någon ersättning, så där får man ju luta sig på konsumentlagstiftningen. Här är det tjänsten "leverans" som är felaktigt utförd och som har kostat kunden pengar och då kan kunden kräva ersättning för den skada man lidit.P Pin skrev:
....men som någon sa, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Om man orkade ta striden så skulle jag prata med konsumentvägledare för lite fler tips och sedan får man ju göra justeringen när man betalar fakturan. Man bestrider beloppet när man betalar.
Tycker det ser väldigt tydligt ut i villkoren att vid order så får man en "beräknad leveransdag" på +/- 5 dagar. Sen när ordern har kontrollerats mot lager och produktion så får du ett "bekräftat leveransdatum".13th Marine skrev:
Detta ska sedan hållas, därför ger de inte besked förrän 1-3 veckor före. OM du behöver ändra detta datum så kan de möjligen ordna lagring osv osv osv men inget om att du ska behöva ta ledigt 11 dagar i sträck och vänta på paketet som kan komma någon gång däremellan.
Så, enligt konsumentköplagen så skulle jag summera dina rena och styrkta kostnader, faktura från hantverkarna, förlorad arbetsinkomst (tror man räknar 4,6% av månadslönen per ledig dag, hittar du i ditt anställnings- eller kollektivavtal) och eventuella andra kostnader du drabbas av som direkt följd av detta.
Formulera dig klart och tydligt skriftligt, när du får fakturan så klagar du skriftligt på den med denna motivering MEN betalar rätt summa minus avdraget.
Sen är det deras uppgift att kräva dig på pengarna. Går de till inkasso eller kronofogde bestrider du deras krav i god ordning och om de tar dessa 5000 vidare till tingsrätten så får det lösas där. Se bara till så att det räknas som småmål så du inte får stå för deras eventuella jurister