A anderrs skrev:
Hej

Jag målade med Biltemas epoxy för ca 2månader sedan (grå 4500N). Är nöjd med resultatet rent estetiskt. Men, nu när jag har användt golvet så ser jag att det inte är reptåligt för fem öre. I princip så räcker det med att dra en domkraft på golvet så blir det repor. Går även att repa med nagel utan att trycka speciellt hårt. Är det någon som har varit utför liknande och vet vad som kan vara fel eller är inte Biltemas färg bättre än så? (Har användt hela satser vid målning så ska inte vara blandning som ställer till det).

Mvh
Anders
Det låter tråkigt. Jag har inte samma problem. Visst, jag kan repa det om jag försöker men en domkraft och definitivt inte en nagel skadar golvet. Hade du bra ventilation när det härdade, så att det var bra luftfuktighet? Jag är verkligen ingen expert dock

Z zorerolafaen skrev:
Ytan är helt avgörande. Även efter 4 lager är den inte slät. Då kan lägga på ännu mer så att den tillslut är inte så sträv yta men den kommer andas sämre för varje skikt. Du kan lägga tjockfilmsfilm som andas typ DiffuOne (läggs med skrapa och är självutjämnande), och därefter ett lager epoxy, kommer bli riktigt blankt. Problemet du har är ytan, inte färgen. Risken när man lägger för tjockt lager epoxy är att den blir matt pga. vattnet som lämnar. RW hade finare yta, och la en tjockt lager men hade perfekta luftförutsättningar så blev inte matt. Om du väljer typ DiffuOne för att för den tjock, eller kör en mindre grov slip efter din första grövre slipning är ditt val, bägge blir bättre. Det andra är antagligen billigare.
Tack för tipsen, jag tror att du har rätt. Om jag målar nån gång i framtiden ska jag definitivt lägga mer fokus på förarbetet. Men nöjd är jag ändå

Ja känns trist, jag gjorde en behandling för ca ett år sedan med epoxy men gjorde ett fel att applicera för mycket halkskydd så därav slipade jag av det lite lätt och målade om det, denna gång med Biltemas då jag ville ha en mörkare kulör. Första rundan så använde jag ett annat fabrikat (Nils Malmgren) dock så borde det inte vara något strul med gammal färg i botten då jag på vissa ställen slipade betongrent och det är samma mjukhet på färgen där...

målade med öppna dörrar och ca 20 grader ute så borde inte vara det som ställer till det. Bifogar ett bilder, genom att skjuta en pallbock på golvet så skaver det av.. Hur hade ni gjort? Känns som att man ska ta ett snack med biltema, dock så är det väl bara färg som de kan ersätta vilket är det lilla i detta case. Lär ju inte se så trevligt ut om ett par säsonger i detta garage.

• Nymålat garagegolv i mörk kulör med synligt slitage från pallbock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och målat betonggolv i garage med skavmärken från pallbock.
    Skapa konto
  • Epoxybelagt garagegolv med tydliga skrapmärken och avskavd färg.
    Skapa konto
A anderrs skrev:
Ja känns trist, jag gjorde en behandling för ca ett år sedan med epoxy men gjorde ett fel att applicera för mycket halkskydd så därav slipade jag av det lite lätt och målade om det, denna gång med Biltemas då jag ville ha en mörkare kulör. Första rundan så använde jag ett annat fabrikat (Nils Malmgren) dock så borde det inte vara något strul med gammal färg i botten då jag på vissa ställen slipade betongrent och det är samma mjukhet på färgen där...

målade med öppna dörrar och ca 20 grader ute så borde inte vara det som ställer till det. Bifogar ett bilder, genom att skjuta en pallbock på golvet så skaver det av.. Hur hade ni gjort? Känns som att man ska ta ett snack med biltema, dock så är det väl bara färg som de kan ersätta vilket är det lilla i detta case. Lär ju inte se så trevligt ut om ett par säsonger i detta garage.
Hur gick det med ditt golv..? Skärpte färgen till sig när den fått härda några veckor till? Snyggt jobb du gjorde, inte så kul med repor för minsta lilla då kanske..

Blev tyvärr inte hårdare så valde att lägga på ytterligare ett lager efter en nedmattning av ytan denna gång med Hagmans variant så nu har typ jag prövat samtliga vattenbaserade varianter.

Jag valde även att skifta till ljusgrå kulör (på bilderna är det mellangrå). Efter ca 1 år så ser det bra ut dock så kan jag inte påstå att Hagmans är hårdare och repor går relativt lätt att få till (Biltema är en variant av Hagmans om jag har förstått det rätt). Dock så är en ljusgrå kulör mycket mer tacksam för repor så kan varmt rekommendera en ljusare färg.

S Seppuku skrev:
Uppdatering; Körde 2 burkar till i en strykning (tidigare en burk) och det gjorde hela skillnaden. Men, det hade nog blivit ännu mer spegelblankt med en bättre betongslip. Har ingen tidigare erfarenhet men den gjorde definitivt en mer ruggad yta än det var innan. Hursomhelst, nu är jag nöjd.
Biltema har ju också klarlack som kan göra skillnaden.
https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000039924

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.