Håller på med ett husbygge där min konstruktör tyvärr nyligen gick bort så jag har lite svårt att diskutera detta med honom.

Huset ska iaf bli tre våningar i lättbetong där nedersta våningen är suterräng med en delvis öppen carport för två bilar samt relativt platt pulpettak, snözon 2.

Längst ner är det nu en platta på mark med 4st 12mm järn i kantbalken och 150*8mm nät uppe.
Det är vanliga 400mm höga S200 kantelement och 300mm S100 i övriga plattan.

Jag har inte funderat så mycket på detta utan utgått från att konstruktören kunde sin sak, men sen såg jag konstruktionsritning på ett annat bygge med enbart två våningar (också hus i lättbetong med mellanbjälklag i betong) där hade man s300 under kantbalken och 16mm järn i kantbalken.

Nu blir jag lite fundersam om han verkligen räknat rätt. Är min platta underdimensionerad eller är det den andra som är överdimensionerad tro?

Finns ju självklart väldigt mycket ”om och men” i detta men folk här kanske varit med om liknande byggen där man kört med s200 så jag iaf kan känna mig lite tryggare.

Jag har försökt ta upp en diskussion med någon ny konstruktör men tycker dom generellt är väldigt ointresserade om man inte vill ta in någon som mer eller mindre räknar om allting och det känns just nu som en onödig konstnad..

• Arkitektonisk ritning av en trevåningsvilla med suterräng och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4xΦ12 är typ standard i villaplattor, förut var det oftast byglar runt men nu ofta utan och istället stabilare undergrund och hårdare cellplast.
Verkar ju iaf som din konstruktör tagit till armeringsjärn rejält 6150 är vanligare.
Ett alternativ i kantbalken är att använda så kallad villakorg, som Nadjas ihop med nätmattan.

larsbj larsbj skrev:
4xΦ12 är typ standard i villaplattor, förut var det oftast byglar runt men nu ofta utan och istället stabilare undergrund och hårdare cellplast.
Verkar ju iaf som din konstruktör tagit till armeringsjärn rejält 6150 är vanligare.
Ett alternativ i kantbalken är att använda så kallad villakorg, som Nadjas ihop med nätmattan.
Plattan står på bra underlag men jag funderar på om långtidslasten för S200 är för hög i mitt fall. Har försökt räkna lite på vikterna och när man börjar lägga till vikten av plattan och två mellanbjälklag samt snölast börjar det dra iväg lite, men jag har väldigt svårt att bedöma hur lasterna sprider sig i plattan. Om man tänker att man enbart tar upp last i kantbalken eller om man även tänker sig att det sprids ut över övriga plattan i mitten där man har S100 etc.

Får nog fortsätta försöka få tag på en konstruktör som kan tänka sig göra lite kontrollberäkningar

Jag skulle rekommendera att ta in en ny konstruktör och inte förlita sig på svaren här inne. Tråkigt nog kommer det kosta extrapengar men då slipper man iaf oroa sig. Alternativet kan även vara att gå upp i dimension och mängd på armering samt byta till en cellplast av högre kvalite utan att ta in en konstruktör.

B bossespecial skrev:
Jag skulle rekommendera att ta in en ny konstruktör och inte förlita sig på svaren här inne. Tråkigt nog kommer det kosta extrapengar men då slipper man iaf oroa sig. Alternativet kan även vara att gå upp i dimension och mängd på armering samt byta till en cellplast av högre kvalite utan att ta in en konstruktör.
Plattan är tyvärr redan gjuten och det står en halv vägg på den.. Men du har nog rätt att jag borde hitta en ny konstruktör.

Det är väl alltid skönt att få en dubbelkoll och inte behöva oroa sig, dock surt med pengarna. Har ni bra ritningsunderlag eller några andra underlag från konstruktören så underlättar det troligtvis för den nya konstruktören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.