Hej!
Ursäktar mig i förväg för lång bakgrundshistoria...
Är halvvägs igenom att lägga nytt golv i lägenheten och när jag bröt upp det gamla laminatet i köket hittade jag stora fuktfläckar på spånskivan under och underlagsfoamen var blöt och möglig. Sagt och gjort, Anticimex var här och konstaterade fukt som tagit sig ner i sanden. (sandhus från - 72)
Tidigare ägare hade alltså renoverat allt inom 1års tid när jag flyttade in 2015. Layouten på köket är helt fel eftersom diskmaskinen står för långt ifrån avloppen - det är anledningen till läckan. Har då alltså tänkt mig att flytta runt på diskmaskin, kyl och en stomme där alla har 60cms bredd modulmått för att inte behöva byta ut hela köket.
Dessvärre är det semestertider och det går tydligen inte att sanera hos mig förrän i slutet på augusti.
Skruvade idag ner ett av mina överskåp för att förbereda för rokaden och då hittade jag mögel både på lättbetongen och skåpets baksida.
Jag pratade med fuktteknikern från Anticimex inför mätningen och berättade att jag var orolig för att jag hittat mögel bakom sockellister och att jag misstänkte att det tagit sig upp i väggarna. "jag mäter allt" sa han. I protokollet han skickade in är endast 2 olika mätpunkter registrerade för sand och spånskiva golv. Jag är allergiker och astmatiker och känner att jag mår sämre och sämre för varje dag som går.
Haft både luftrenare och avfuktare igång sedan jag bröt upp golvet 27/6.
Hur går jag vidare här? Nån som har tips? Kök under renovering med borttaget golv och öppna skåpsluckor, renoveringsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i lägenhet visar underliggande fukt- och mögelskadad spånskiva och skumunderlag.
Skapa konto
Mögelangrepp på baksidan av ett överskåp i kök vid renovering.
Skapa konto
Överskåp med mögel på baksidan och en vägg av lättbetong med synligt mögelangrepp.
Skapa konto
Kök med borttaget golv visar fuktfläckar på spånskiva och blöta underlagsfoam.
Skapa konto

• Gilla
David-O
  • Laddar…
E
Det är ett väldigt gammalt hus du har där.

Satsa på ett från denna sidan milleniet istället och låt ungdomarna renovera det du har. Helt hundra lär det aldrig bli ändå.

E El-Löken66 skrev:
Det är ett väldigt gammalt hus du har där.

Satsa på ett från denna sidan milleniet istället och låt ungdomarna renovera det du har. Helt hundra lär det aldrig bli ändå.
Jag bor alltså i bostadsrättslägenhet. Är dessutom själv 29år, var drar du gränsen för ungdom?

• Gilla
  • Haha
Henningelvis och 9 till
  • Laddar…
E
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Jag bor alltså i bostadsrättslägenhet. Är dessutom själv 29år, var drar du gränsen för ungdom?
Måhända missförstår jag frågan.
Tänkte mest att det inte verkar helt hälsosamt att bo och renovera i ett hus så fullt i fukt.

Men problemet är alltså föreningens men de vägrar ta tag i det?

Om du är 28 är du yngre än jag fast jag skulle å andra sidan heller inte ge mig på detta helst. Men inget illa menat.

Måste ändå säga att jag inte riktigt är med på den byggnadskonstruktionen med fuktig sand i en lägenhet, ligger den i källaren eller?

Kanske dräneringen behövs förnyas.
Har du kollat bakom väggen så det inte är något gammalt rör som står och läcker?

Allt låter som mycket jobb oavsett, förhoppningsvis kommer lite vettiga svar till dig under natten eller imorgon, lycka till.

E El-Löken66 skrev:
Måhända missförstår jag frågan.
Tänkte mest att det inte verkar helt hälsosamt att bo och renovera i ett hus så fullt i fukt.

Men problemet är alltså föreningens men de vägrar ta tag i det?

Om du är 28 är du yngre än jag fast jag skulle å andra sidan heller inte ge mig på detta helst. Men inget illa menat.

Måste ändå säga att jag inte riktigt är med på den byggnadskonstruktionen med fuktig sand i en lägenhet, ligger den i källaren eller?

Kanske dräneringen behövs förnyas.
Har du kollat bakom väggen så det inte är något gammalt rör som står och läcker?

Allt låter som mycket jobb oavsett, förhoppningsvis kommer lite vettiga svar till dig under natten eller imorgon, lycka till.
Tack för omtanken! Oavsett ålder tror jag inte att fuktskada är kul att handskas med...
Bor på plan 3 av 3. Samtliga bjälklag är med sand för isolering och ljuddämpning. Pga av detta har fukten också färdats i större utsträckning.
Föreningen har anmält till försäkringsbolaget som konstaterat fukt och godkänt åtgärd. Men den sätts inte in förrän om 1 månad pga semestertider. Rapporten är i min mening undermålig eftersom det bara är 2 punkter registrerade i spånskiva och sand, inget om väggar. När jag nu hittar mögel bakom väggskåpen också blir jag ju måttligt upprörd över att man klassat beboligheten som godkänd när jag har allergier och astma..

E
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Tack för omtanken! Oavsett ålder tror jag inte att fuktskada är kul att handskas med...
Bor på plan 3 av 3. Samtliga bjälklag är med sand för isolering och ljuddämpning. Pga av detta har fukten också färdats i större utsträckning.
Föreningen har anmält till försäkringsbolaget som konstaterat fukt och godkänt åtgärd. Men den sätts inte in förrän om 1 månad pga semestertider. Rapporten är i min mening undermålig eftersom det bara är 2 punkter registrerade i spånskiva och sand, inget om väggar. När jag nu hittar mögel bakom väggskåpen också blir jag ju måttligt upprörd över att man klassat beboligheten som godkänd när jag har allergier och astma..
Jaha, då tror jag att jag förstår lite. Fukt skriver du?
Och det var inget rör som läckte i väggen alltså, detta är hundra?

Då måste det komma ovanifrån men har du ingen vind, hur ser det ut där?

Detta borde är väl ändå vara upp till din förening att åtgärda? Så byter du vara ytskiktet. Rent teoretiskt.

E El-Löken66 skrev:
Jaha, då tror jag att jag förstår lite. Fukt skriver du?
Och det var inget rör som läckte i väggen alltså, detta är hundra?

Då måste det komma ovanifrån men har du ingen vind, hur ser det ut där?

Detta borde är väl ändå vara upp till din förening att åtgärda? Så byter du vara ytskiktet. Rent teoretiskt.
Precis!
Så borde det vara. Men det är semestertider och verkar inte vara något akut att lösa? Fastighetskontoret har semesterstängt till den 9e augusti.
Fukten har kommit ifrån trasiga slangar till diskmaskinen. Eftersom det läckt bakom skåpen under sockeln och tidigare ägare satt fast stommarna med fogskum så har vattnet inte kunnat rinna fram på nåt vis.
96,5% rh tror jag var uppmätt i sanden...

När mögel torkar sprids sporerna lättare än när de är fuktiga. Avfuktaren kommer dessutom blåsa runt sporerna mer än tidigare vilket troligtvis är en orsak till att du mår sämre. Normalt har avfuktare bara ett damfilter så de tar inte mögelsporer. Det finns även luftrenare som inte är speciellt effektiva mot mögelsporer så det kan vara värt att se över.

Enda vettiga tipset jag har är att skaffa en halvmask med partikelfilter klass P3 om du inte redan har dessa. Oftast lättare att andas i jämfört med pappersmasker.

Bäst vore om du kunde ha ett temporärt boende, ex. hos föräldrar / kompisar / stuga.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
När mögel torkar sprids sporerna lättare än när de är fuktiga. Avfuktaren kommer dessutom blåsa runt sporerna mer än tidigare vilket troligtvis är en orsak till att du mår sämre. Normalt har avfuktare bara ett damfilter så de tar inte mögelsporer. Det finns även luftrenare som inte är speciellt effektiva mot mögelsporer så det kan vara värt att se över.

Enda vettiga tipset jag har är att skaffa en halvmask med partikelfilter klass P3 om du inte redan har dessa. Oftast lättare att andas i jämfört med pappersmasker.

Bäst vore om du kunde ha ett temporärt boende, ex. hos föräldrar / kompisar / stuga.
Luftrenaren har åtminstone hepa-filter. Den sägs ta 99% av alla partiklar i luften. Försöker hålla mig mest på balkongen när jag är hemma, men sover ju i sängen i angränsande rum till matplats/kök..

E
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Precis!
Så borde det vara. Men det är semestertider och verkar inte vara något akut att lösa? Fastighetskontoret har semesterstängt till den 9e augusti.
Fukten har kommit ifrån trasiga slangar till diskmaskinen. Eftersom det läckt bakom skåpen under sockeln och tidigare ägare satt fast stommarna med fogskum så har vattnet inte kunnat rinna fram på nåt vis.
96,5% rh tror jag var uppmätt i sanden...
Bedrövligt ju. Men säkert billigt då det väl begav sig.
Då är troligen anledningen till läckan hittad. Nu återstår att riva upp golv och väggar för att kunna se omfattningen av det hela. Hur syns det hos grannarna nertill?

Detta kan komma att bli en långsam försäkringsprocess där alla pekar finger på varandra.

När allt är blottlagt behöver du hyra in avfuktare som får jobba några månader där skadan skett.

Allt ska föreningen betala eller ta på sin försäkring, resten tar du på din hemförsäkring. Men räkna med att lägenheten är satt ut spel ett kvartal-halvår, du kan sätta upp avspärrningar så bör inte sporer och annat damm sprida sig alltför mycket annars kan du bo någon annanstans så länge.

E El-Löken66 skrev:
Bedrövligt ju. Men säkert billigt då det väl begav sig.
Då är troligen anledningen till läckan hittad. Nu återstår att riva upp golv och väggar för att kunna se omfattningen av det hela. Hur syns det hos grannarna nertill?

Detta kan komma att bli en långsam försäkringsprocess där alla pekar finger på varandra.

När allt är blottlagt behöver du hyra in avfuktare som får jobba några månader där skadan skett.

Allt ska föreningen betala eller ta på sin försäkring, resten tar du på din hemförsäkring. Men räkna med att lägenheten är satt ut spel ett kvartal-halvår, du kan sätta upp avspärrningar så bör inte sporer och annat damm sprida sig alltför mycket annars kan du bo någon annanstans så länge.
Rivning, sugbil för att ta bort sand, torkning och flytning är bokat i slutet på augusti.
Funkar det med byggplast? Sån med dragkedja? Har två rum som angränsar till berör yta.

Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Rivning, sugbil för att ta bort sand, torkning och flytning är bokat i slutet på augusti.
Funkar det med byggplast? Sån med dragkedja? Har två rum som angränsar till berör yta.
Kan vara värt att prova men..
Lägenheten har väl fläktventilation, med stängd dörr bör sporer som tar sig in dit när du går dit sugas ut igen. Ny luft kommer ju in från sovrummets ventiler så jag tror inte byggplast kommer göra någon märkbar skillnad.

Fast har du ex. Fönster öppet i köket även på natten slås ventilationen ut i sovrummet såklart..

Redigerat:
P
Du behöver kontakta ditt försäkringsbolag och informera dem om att du har fått en fukt/mögelskada och det inte är beboeligt längre.

Antingen får försäkringsbolaget skicka ut en inspektör som bekräftar detta eller så får du komma in med uppgifter som styrker detta.

Om de godkänner detta så borde de bekosta alternativt boende enligt villkor i försäkringen. Du får sedan gå på bostadsrättsföreningen och deras försäkring för annan kompensation eller för att bekosta din självrisk.

Nu verkar ju skadan ha uppstått pga fel på den delen av bostaden som du ansvarar för och det är då tveksamt att föreningens försäkringsbolag kommer kompensera dig.

Ps om du nu har astma och allergi bör du ge fasiken i att röra köket utan skyddsutrustning

M Martin_ skrev:
Kan vara värt att prova men..
Lägenheten har väl fläktventilation, med stängd dörr bör sporer som tar sig in dit när du går dit sugas ut igen. Ny luft kommer ju in från sovrummets ventiler så jag tror inte byggplast kommer göra någon märkbar skillnad.

Fast har du ex. Fönster öppet i köket även på natten slås ventilationen ut i sovrummet såklart..
Jag har hela tiden varit tveksam till ventilationen i denna byggnad. Det är självsug som jag förstår det. Har en ventil i köket och en ventil i respektive badrum.
Normalt brukar fönster i alla riktningar så öppna på sommaren för att bli av med värme.

mathiash77 skrev:
Du behöver kontakta ditt försäkringsbolag och informera dem om att du har fått en fukt/mögelskada och det inte är beboeligt längre.

Antingen får försäkringsbolaget skicka ut en inspektör som bekräftar detta eller så får du komma in med uppgifter som styrker detta.

Om de godkänner detta så borde de bekosta alternativt boende enligt villkor i försäkringen. Du får sedan gå på bostadsrättsföreningen och deras försäkring för annan kompensation eller för att bekosta din självrisk.

Nu verkar ju skadan ha uppstått pga fel på den delen av bostaden som du ansvarar för och det är då tveksamt att föreningens försäkringsbolag kommer kompensera dig.

Ps om du nu har astma och allergi bör du ge fasiken i att röra köket utan skyddsutrustning
Både mitt och föreningens försäkringsbolag är informerade och jag har varit tydlig med allergier från första stund.
Det är ju dock på sin plats att någon kommer ut igen för att kolla om det är fukt även i väggen eller om det bara är fuktvandring.

Jag vill helst städa av så mycket jag kan, men om någon ska kontrollera blir det ju svårt att se och bedöma..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.