24 065 läst ·
170 svar
24k läst
170 svar
Har jag klart för mig om Disney+?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Kontokort funkar alldeles utmärkt om du kopplar det till ett konto du inte har alla dina pengar på, utan lägger över lite allt eftersom. Så brukar jag göra iaf, ha max 1-2000 på kortkontot och lägga in mer när det behövs. Ger en bra mental spärr mot onödiga köp också eftersom man måste se till att pengarna ligger på rätt kontoMarike skrev:
Jo jag var på väg att göra så, men problemet blev att jag hade en större kredit kopplad till kortet. Hade någon stulit hade jag blivit skyldig att betala tillbaka minst 12000. Så jag ville ha bort krediten och blev tvungen ringa banken. Det var så jag fick veta fördelen med kreditkort. Dessutom kostar det inget.G GammaltSomNytt skrev:Kontokort funkar alldeles utmärkt om du kopplar det till ett konto du inte har alla dina pengar på, utan lägger över lite allt eftersom. Så brukar jag göra iaf, ha max 1-2000 på kortkontot och lägga in mer när det behövs. Ger en bra mental spärr mot onödiga köp också eftersom man måste se till att pengarna ligger på rätt konto![]()
Hur fungerar det med Paypal på E-bay? Var ett tag sedan jag handlade där. Kan jag betala någonstans utan att ha kort kopplat? Är det kanske sluthandlat med Paypal för mig?MathiasS skrev:
Jag vet inte. Har inte reflekterat över att man ibland inte kan betala utan kort. Jag använder ibland paypal just för att bara ange kortuppgifterna till en etablerad part (paypal).
jag tycker att du utan dåligt samvete kan uppge ditt kortnr till paypal , betala disney 1 år och sedan ta bort kortet från paypal igen.
jag tycker att du utan dåligt samvete kan uppge ditt kortnr till paypal , betala disney 1 år och sedan ta bort kortet från paypal igen.
Ebay har jag inte handlat på men jag handlar ofta och har inte behövt lämna kortuppgifter i webbutikskassa och jag har inte heller kortet kopplat till Paypal. Tror att det är sällsynt att man måste lämna kortuppgifter. Förmodligen bara när man köper abonnemang eftersom de fortsatt kommer att dra pengar från kortet tills man säger upp tjänsten. Köper själv aldrig abonnemang.Marike skrev:
Anledningen är att de vill veta vilket land kortet är kopplat till för att kunna visa innehållet för rätt land. Har varit i kontakt med fem angående just detta och fick detta svar!Marike skrev:
Tänkte prova Disney + ett år. Problemet är att jag inte kan betala då jag aldrig uppger mitt kontokortsnr på internet, tänkte betala med Paypal vilket är ett av betalningsalternativen. Men när jag betalar med Paypal kräver Disney att jag ska skriva in mina kortuppgifter, alla. Men det var det jag inte ville, det är därför jag använder Paypal.Har de ens ett alternativ till kortbetalning? Som att gå att handla mat och betala med pengar och sedan bli avkrävd fullständigt kontokortsnr.
Ska det va så? Eller har jag missat något?
Ska prova handla något på E-bay, måste jag ha kort blir det det nya kreditkortet tills pengarna är slut på PP. Disney+ handlar jag lika bra med kreditkortet utan att blanda in PP, eller gör jag, det kvittar. Förstår om jag verkar lite knepig men jag lever efter murphys lag.MathiasS skrev:
Jag vet inte. Har inte reflekterat över att man ibland inte kan betala utan kort. Jag använder ibland paypal just för att bara ange kortuppgifterna till en etablerad part (paypal).
Redigerat:
Då måste Disney göra en betalning specifik för varje land vilket gör att de får olika avgifter beroende på landet och det är de säkert inte sugna på då de kan ha servicen i ett visst land inom EU och på så vis betala billigast skatt i det landet.Marike skrev:
Även jag har handlat på internet med kort (även Paypal) sen möjligheten först gavs, typ 20 år sen, och aldrig blivit blåst...tills förra veckan. Har de flesta räkningar på autogiro men såg på onsdagsmorgonen att jag glömt bort en tidningsprenumeration så jag loggade in på internetbanken för att betala och ser då åtta stycken väntande dragningar på 566,04 kr vardera, alltså i runda slängar 4500 kr, med identisk text "U.K. Playstation".R RalleB skrev:
Eftersom månadsslutet närmade sig hade jag ca 10 000 kr på kontot för att räkningarna skulle dras, annars har jag max 3000 och för över från annat konto när jag behöver.
Ringde omgående till banken, och medan jag sitter i telefonkö så får jag ett SMS från banken som uppmanar mig att kontakta dem då de noterat ett antal dubbeldragningar.
Bankpersonen frågade mig om jag hade kortet kvar (Ja) och om jag möjligen har barn som tillåts göra onlineköp på Playstationspel (Nej), och på min fråga om detta är nån sorts skimming som vad jag förstår blivit vanligare särskilt när man "blipp"betalar för att slippa vidröra kortterminalerna, så fick jag svaret att det var högst otroligt att det gått till så, däremot mycket troligt att nån sajt som jag handlat på har blivit hackad, just det går ju inte att skydda sig mot.
Jag har aldrig använt mitt kort för handel på sajter som inte har "hänglåset" vid sin betalsida så oaktsam kan jag knappas beskyllas för att ha varit. De åtta köpen från Playstation var samtliga gjorda i danska kronor, vilket inte heller spelar nån egentlig roll. Irriterande att behöva spärra kortet och få ett nytt; det var så praktiskt att ha kortnumret i minnet så nu får jag lära mig på nytt.
En stor eloge till banken som agerade snabbare än snabbt, och på fredagsmorgonen hade jag blivit ersatt. Formuläret som banken mailade mig, där jag svarade på några frågor kring dessa kortköp, blir automatisk polisanmälan så jag slapp befatta mig med det.
Har jag lärt mig nåt av detta? Ja, det går att vara försiktig och göra allting rätt och ändå råka ur för att "nån" kommer över dina kortuppgifter.
Hej,
vet inte om det hjälper dig men jag har en iPhone och betalningen för Disney läggs på mobilräkningen. Har aldrig angett kortnr utan det görs en sökning på ditt personnummer och abonnemang.
vet inte om det hjälper dig men jag har en iPhone och betalningen för Disney läggs på mobilräkningen. Har aldrig angett kortnr utan det görs en sökning på ditt personnummer och abonnemang.
Tack men tyvärr, har ingen iphone, ej heller mobilabonnemang. Endast kontantkort, använder nästan aldrig telefon. Annars har jag tillgång till en gammal iphone men som sagt inget abonnemang.A andhak2802 skrev:
Det kan vara en site du använt ditt kortnr på ja, men även en affär där du använt kort.Maria T skrev:
Även jag har handlat på internet med kort (även Paypal) sen möjligheten först gavs, typ 20 år sen, och aldrig blivit blåst...tills förra veckan. Har de flesta räkningar på autogiro men såg på onsdagsmorgonen att jag glömt bort en tidningsprenumeration så jag loggade in på internetbanken för att betala och ser då åtta stycken väntande dragningar på 566,04 kr vardera, alltså i runda slängar 4500 kr, med identisk text "U.K. Playstation".
Eftersom månadsslutet närmade sig hade jag ca 10 000 kr på kontot för att räkningarna skulle dras, annars har jag max 3000 och för över från annat konto när jag behöver.
Ringde omgående till banken, och medan jag sitter i telefonkö så får jag ett SMS från banken som uppmanar mig att kontakta dem då de noterat ett antal dubbeldragningar.
Bankpersonen frågade mig om jag hade kortet kvar (Ja) och om jag möjligen har barn som tillåts göra onlineköp på Playstationspel (Nej), och på min fråga om detta är nån sorts skimming som vad jag förstår blivit vanligare särskilt när man "blipp"betalar för att slippa vidröra kortterminalerna, så fick jag svaret att det var högst otroligt att det gått till så, däremot mycket troligt att nån sajt som jag handlat på har blivit hackad, just det går ju inte att skydda sig mot.
Jag har aldrig använt mitt kort för handel på sajter som inte har "hänglåset" vid sin betalsida så oaktsam kan jag knappas beskyllas för att ha varit. De åtta köpen från Playstation var samtliga gjorda i danska kronor, vilket inte heller spelar nån egentlig roll. Irriterande att behöva spärra kortet och få ett nytt; det var så praktiskt att ha kortnumret i minnet så nu får jag lära mig på nytt.
En stor eloge till banken som agerade snabbare än snabbt, och på fredagsmorgonen hade jag blivit ersatt. Formuläret som banken mailade mig, där jag svarade på några frågor kring dessa kortköp, blir automatisk polisanmälan så jag slapp befatta mig med det.
Har jag lärt mig nåt av detta? Ja, det går att vara försiktig och göra allting rätt och ändå råka ur för att "nån" kommer över dina kortuppgifter.
Att man handlar med kort på affärer i deras terminaler är inte säkrare än att handla på nätet, den som tror det lurar sig själv.