Hej, vi är i slutskedet av att köpa ett gammalt 1800-talshus privat.
Vi har gjort egna besiktningar och allt verkar ok, jag har bara en fundering om grunden.

Det är en krypgrund med murade sidor (block).
Ca 40cm kryphöjd i snitt.R
Rent från organsiakt material.
En ventil 18x18cm på varje sida.
Undersidan på bjälklaget ser rent och torrt ut.
Bjälklaget är stockar med plankor emellan, ser rent och ok ut.
Jag kan inte se någon påväxt av något slag.
Känner inga konstiga lukter.
Mitt i huset står en murstock som det eldas i med kökspanna kontinuerligt på vintern.

Min fråga gäller att jag mätt med en bra fuktmätare som visar mellan 20-30% i trät, över fibrerna.
Är detta ok eller ett problem?

Bifogar några bilder:

DSC_0290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0286.jpg
Skapa konto
DSC_0289.jpg
Skapa konto

Tack för svar från fuktkunniga!!!

Hade vi pratat om ett någorlunda nytt hus (70-talet och framåt), hade förslaget varit att stänga alla ventiler, städa ur grunden och fylla en bit med makadam. På detta läggs ångtät plast, sedan installeras någon form av avfuktare. Nu gäller ju detta dock ett äldre hus där man så länge kökseldningen fortsätter, egentligen borde kunna förutsätta att huset fortsatt mår ganska bra. Det är ju just värmen från murstocken som gör att krypgrunden klarar sig ifrån mögel. Slutar man däremot elda, ja då kan man nog förvänta sig problem.

Anledningen till att virket är så pass fuktigt dock, det har jag ingen aning om. Frågan är om det skulle hjälpa att lägga plast på marken. Samtidigt är det svårt när det gäller att ändra miljön i gamla hus. Man vill ju inte förvärra något heller.

Möjligen kan det ju vara så att om det inte eldas alls under sommartid (vilket det förstås gjordes förr då man lagade mat året om i spisen), blir virket nu fuktigt eftersom värmen inte längre tillförs utrymmet under sommarsäsongen. Har huset klarat sig under många många år på detta vis, eller har man nyligen slutat elda/använda spisen under sommaren? Det kan vara avgörande frågor.

Hej EndZone, tack för svar!

De senaste ca fyra åren har det bott personer i perioder i huset som då eldat. Innan dess bodde det folk permanent.
Senaste halvåret har det stått tomt då nuvarande ägaren påbörjat renovering inför försäljning, en renovering som vi nu ska ta över. Vi kommer att elda kontinuerlgt vintertid men inte så mycket sommartid (solpaneler ger då varmvatten är vår plan).

Då kan det vara så att det blir fuktigt under den period det inte eldas helt enkelt. Om denna period är kort nog för att den ökade fukten inte innebär att mögel börjar växa, det är svårt att svara på, men högst troligt är perioden snarare lång nog för att något på sikt kan börja hända. Mögel kan växa snabbt när det väl får fäste.

Antingen fortsätter du hålla kontinuerlig koll på utrymmet, eller så kanske man trots allt bör titta på en modern lösning trots allt. Dvs täta ventiler, lägga makadam och plast på marken och sätta in en avfuktare. Man kan ju till en början se till att fuktmäta virket då och då för att försöka hålla koll på om virket konstant är blött eller ej. Du kan i alla fall vara glad att huset är byggt på 1800-talet. Hade det varit tryckimpregnerat virke där nere, då hade det nog börjat lukta vid det här laget. Att göra en modern lösning bör ju i teorin fungera tycker jag, men samtidigt känner man ju till talesättet "If it ain´t broke, don´t fix it". Frågan är dock om fukthalten i virket innebär att det är på väg att bli lite broken eller ej.

Du ska nog inte vara rädd för att köpa huset i alla fall, bara du är medveten om att man nog bör hålla koll på utrymmet ifråga.

Ser att du bor i Värmland som jag gör. Ligger huset ner mot Vänern eller mer norrut i landskapet?

Prova att sticka mejsel eller liknande i syllen och andra bärande bjälkar för att kontrollera att inget är murket. Att lägga plast på marken kan aldrig skada....eller det hoppas jag åtminstone, för så gjorde jag :) Jag kollade med en firma för säkerhets skull och följde deras råd, bort med organiskt material på marken och på med en plastduk. Eftersom marken kändes och såg torr ut var kapillärbrytande material ej absolut nödvändigt.

Redigerat:
Det är säkert rätt bonnier. Kapillärbrytande material är kanske en överdrift även i det här fallet.

Huset ligger just söder om Arvika.
Skulle väldigt gärna vilja reda ut begreppen helt för huset har ju stått i nära 150 år och det känns lite "risky" att börja mixtra med det hela.

På vilket sätt skulle en markplast kunna förvärra läget?
Varför ska man täppa till ventilerna?

Anledningen till att täppa till ventilerna är väl främst om man också installerar en avfuktare. Har du då ventiler så måste avfuktaren avfukta hela världen :).

Utan avfuktare så är det i princip bäst att ha ventilerna stängda när det är varmare ute än i krypgrunden. Detta är väl normalt under sommaren och tidig höst. Anledningen är att varm relativt fuktig luft annars kommer in och kyls av -> högre RH och i värsta fall kondens i krypgrunden. Under vinterhalvåret blir det omvända fenomenet, den kalla relativt fuktiga luften kan tillåtas sugas in i krypgrunden för att där värmas upp av murstock och värmeläckage genom bjälklaget. När kall luft värms upp så sjunker RH drastiskt och du får torr luft i krypgrunden.

Enda problemet jag kan se med plast på marken är väl om det skulle samlas kondensvatten ovanpå plasten. Vet inte om det kan bli så och hur man i så fall förhindrar det? Kanske måste plast kombineras med avfuktare?

Tack även vectrec och bonnier för svaren!

Kanske är rätt lösning att vänta och se vad som händer med fuktkvoten i trät under vintern när vi kommer att elda i kökspannan dagligen för att värma ackumulatortanken.

Finns det något ekonomiskt rimligt sätt att själv mäta luftfuktigheten?
Om man skall köra med avfuktare, vilken maskiner är "volvon" på marknaden?

Du kan ju alltid köpa en billig hygrometer (helst två eftersom de inte alltid är helt tillförlitliga) på Claes Ohlson eller Biltema. Har en sådan på entrévåningen och en i källaren här hemma. Ger åtminstone en okej känsla av fuktläget tycker jag, och dessutom för rimliga pengar. Har inte just varianten jag nu länkar till, men så här kan de se ut:
http://www.clasohlson.com/se/Termometer-hygrometer/Pr361264000

Glömde frågan om avfuktare. Har själv en av märket Woods, men det finns andra fina varianter också. I just krypgrunder finns väl annars Trygghetsvakten som ofta rekommenderas: http://www.trygghetsvakten.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.