Hej
Har fått en vinkelslip av svågern för ca 10 år sedan. Denna har jag kört ganska hårt med stenkapning med sista tiden.
Igår lade jag ett snitt lite krokigt så den fick kämpa lite extra. Plötsligt stannade den bara. Attans tänkte jag, nu är den paj. Väntad en stund och då funkade den igen att starta. Men lät den vila till idag. Satte i en nu skiva, det är han värd, men maskinen lade av ganska på en gång.
Vad tror ni? Kan det vara något som kan fixas, typ rengöra något överhettningsskydd eller är han trasig?
Mvh
Fredrik

Hmm bilden kom inte med, prövar igen.

• Vinkelslip med diamantskiva på arbetsbänk, märkt med Cotech Tools.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigaste kapen från Classe får du nog va glad att du fick ut 10 år av. Inte värt att laga den.

• Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Japp, billig men mycket bra. Alltid synd att bara kasta om den går att fixa tänker jag. Men frågan är om det ens går?

• Gilla
Espen K
  • Laddar…
Gissar att det i bakkant bredvid där sladden går in sitter en skruv, ta bort den och dra av kåpan oh kolla hurdana kolen är, oftast är det bara de som är nerslitna och såna finns nya att köpa för inga pengar alls så även en sån här billig maskin är väd att laga.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Tackar för tipset, det ska jag genast kolla. Återkommer

Om du nu bara kört sten med den i 10 år så kan det räcka med att blåsa ur allt stendamm som samlats inuti.
Fram med tryckluften, ev behöver du inte ens öppna den.
Men som tidigare talare så går jag i stämma att har du fått ut 10 år av den så hade inte jag lagt så mycket jobb på att byta kol och sådana saker.
Är ju billiga redan från start, även kvalitetsmaskiner.

Hej,
Jag har inte bara kört sten med denna. För att vara en hemmapulare så det lilla jag kört med verktyget på tio år tycker jag nog den borde hålla längre. Det som gav den en knäck var nog att jag körde med en slö klinga i ett krokigt spår. Så den blev nog överhettad och något, förhoppningsvis kolen, kanske blev brända tänker jag.
Jag skruvade isär den men är lite osäker om jag ser kolen. Jag misstänker att det är se som går mot axeln och baksidan är den runda koppar färgade delen under en lucka. Lite osäker på hur man får loss dem dock.
Vad tror ni är? Tycker att den ser rätt schysst ut annars.
Mvh
Fredrik

• Hand som pekar på en potentiell kolborste inuti motorhuset av en eldriven handverktyg.
    Skapa konto
  • Nermonterad elektrisk verktygsmotor med synliga koppartrådar, i en verkstadsomgivning med cykel och verktyg.
    Skapa konto
  • Nedmonterad handhållen elektrisk såg med inre komponenter synliga på ett verkstadsbord.
    Skapa konto
  • Närbild på uppskruvad elektrisk motor till verktyg, med synliga kolen och kopparfärgade del.
    Skapa konto
  • Nedmonterad handverktygsmotor med synliga trådar och komponenter på betonggolv.
    Skapa konto
Ja, kolen är de som släpar mot kopparringen längst bak på maskinen.
Se till att kolen rör sig lätt ut och in (de sitter på fjädrar). Du kan dra av dem lite med en fil eller sandpapper (typ 180).
Torka av kopparringen ordentligt, gärna med elektrotvätt och plocka ihop den och se om det fungerar!

• Gilla
Oskar Eurén
  • Laddar…
Hej,
Fick loss kolen, tyvärr pajjade ett. Det ena satt lite hårt fast i bakkant till skillnad från det andra. Men båda fjädrande bra men fjädern ser lite trött ut på det kol jag fick loss helt.
Går det ens att köpa nya dylika kol?

I bakänden på hålet för det ena kolet (det som satt fast) satt det fast antingen "guck" men jag förstår inte vad "gucket" kan komma ifrån. Eller så är det något lack som kanske funkar som någon isolering. Vad tror ni? Kan det vara lack som har någon funktion? (Jag pillade loss lite)

På det andra hålet var det mycket renare.

Lutar väl åt att köpa en ny kap, tyvärr. Ser att biltema och byggmax har väldigt lika vinkelslipar för bara 299:-.
Mvh
Fredrik

• Skadat motorborste med synlig slitage och rester, troligtvis efter utbyte från en elektrisk verktygsmotor.
    Skapa konto
  • Bild av ett hål där ett kol har tagits bort från en elektrisk motor, med synliga rester och möjlig isolering.
    Skapa konto
  • Närbild på en vinkelslip motor med ett kol som sitter fast och synlig smuts eller lack i hålet.
    Skapa konto
Biltemas vinkelslip är inget att hänga i granen, lagret var dåligt inom 1 år.
Bauhaus och säkert andra säljer makiktas 720W för ca 550:- vilket är mycket mer prisvärt och passar utmärkt till mindre jobb då och då.
Kapa sten kanske tveksamt, men jag är kanske bortskämd med att även ha en rejäl bosch 2300w med 230 klinga

Nu är vinkelslipen i återvinningen.
Såg att jula har bra pris på en makita just nu.
Tackar för all hjälp.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Aha, fel av mig det var den jag menade.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle kolla på denna, Metabo är riktigt vassa på vinkelslipar. Fast jag gillar min 115mm Black & Decker för att den är lite lättare

Metabo W850-125 för 499:-

[länk]
Köpte själv en sådan på bauhaus med prisgaranti efter att ha bränt min makita för andra gången. Hoppas denna är av bättre kvalle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.