Xlntjone skrev:
Även om han inte gör det så har han marginal i timpengen. Får du ingen vettig förklaring till att du fått 2glas när det är beställt 3glas hade jag reklamerat.
absolut att han tjänar på timpenningen, det var själva dealen.. men tjänar (=vinsten) han 200 i timmen blir det 3000:- vilket knappast räcker till att byta ut dörren.

Jag hade frågat rätt ut varför det har blivit 2glas istället för det beställda. Får du en godtagbar förklaring så är det case closed annars får man ju gå vidare och försöka hitta en lösning. Blir inte 3glas bara för att man har limmat ihop rutorna.
Det är ju inte du som gjort fel. Man ska få det man beställer och finns det inga fysiska hinder (typ dörren kollapsar om man har 3glas i), så ska det levereras.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
thestrut skrev:
såhär står det i aluprofilen i glaskasetten på dörren:
CE GLK 24.9.2014 Safe02
331/12/AR/331LE
0562x1825 04076 Gdynska Fabrika OK1

såhär står det i fönstren:
CE GLK 24.9.2014
4LE/12AR/4/12AR/4LE U=0,7
0426x0746 04076 Gdynska fabrika OK1

vad kan dörren ha för u-värde?

vid 2+grader igår kändes tydlig temperaturskillnad på fönstrets glas jämfört med dörrens glas.

aaha men då hade jag koll på stockholmssyndromet :)
vi kan säga såhär då.. jag fick först en prisuppgift på 38000:- för fönstren.
efter "lite" prisdiskussion landade vi på 19800:- men att han skulle få montera dem på löpande räkning för 450:- + moms. (det blev15 timmar för att montera 8 fönster + 1 dörr + flytt av ett gammalt fönster, fick ju även ta upp vägg för 2 fönster och dörren )
jag är övertygad om att han inte tjänar något alls på fönstren, utan endast på monteringen därför känner man sig besvärlig om man skulle reklamera något, då går han med största sannolikhet med förlust.
Ja, det där var ju om inte rena grekiskan, så åtminstone krypterad polska... :D
Men jag kan gissa mig till några saker:

Gissning 1: Att det står U=0,7 i fönsterglaset betyder inte att dina fönster har det u-värdet. Det betyder att den glastypen av en viss storlek har det u-värdet. Vad motsvarande u-värde för dörrens glas är kan man ju bara gissa, men jag gissar att det är några tiondelar högre.

Gissning 2: "0562 * 1825" antar jag är storleken, och jag antar att du har två såna. Det ger ca 2 m² och jag vill därför justera min uträkning ovan, så att du kommer att förlora 66 kWh. Per år. Jag vet inte vad du betalar för energin, men med de priser jag betalar så skulle det kosta mig cirka fem kronor i månaden.

Stefan Bengtsson skrev:
Ja, det där var ju om inte rena grekiskan, så åtminstone krypterad polska... :D
Men jag kan gissa mig till några saker:

Gissning 1: Att det står U=0,7 i fönsterglaset betyder inte att dina fönster har det u-värdet. Det betyder att den glastypen av en viss storlek har det u-värdet. Vad motsvarande u-värde för dörrens glas är kan man ju bara gissa, men jag gissar att det är några tiondelar högre.

Gissning 2: "0562 * 1825" antar jag är storleken, och jag antar att du har två såna. Det ger ca 2 m² och jag vill därför justera min uträkning ovan, så att du kommer att förlora 66 kWh. Per år. Jag vet inte vad du betalar för energin, men med de priser jag betalar så skulle det kosta mig cirka fem kronor i månaden.
jo det är jag med på. U=0,7 är ju bara för själva glaset... hela konstruktionen är ju sämre uvärde det är jag helt med på

vidare betyder nog LE331/12AR/331 att det är 3 mm glas limmat med 3 mm glas, sedan 12 mm argon som isolering innan ytterligare 3 mm glas limmat med 3mm glas
alltså 2 laminerade glasrutor på 6mm med 12 mm argon mellan.

fönstren har ju 4mm glas 12mm argon 4mm glas 12 argon 4 mm glas..

räknar vi på att det skiljer 0,2 i uvärde ger det då 2,4w per m2 glas = 4,8w för denna dörr på 2 m2ökad förlust per grads skillnad inne och ute.

en kall vinterdag ger det då ( 20 grader inne,-20 grader ute) 40x4,8= 192w ökad förlust.
vilket ger 4,6kw per dygn = 4,6kr dyrare per dag det är -20 om det kostar 1:- per kw

då gissar jag det blir typ 100:- mer i uppvärmning per år... kanske man kan leva med...

men jag ska ändå fråga varför det levererats 2 glas ist för 3glas som var beställt

För ordningens skull: Jag missar hur du får fram att skillnaden 0,2 skulle ge 2,4 w per m² per grad skillnad?
Jag skulle säga att det blir 0,2 w per m² per grad skillnad.

Stefan Bengtsson skrev:
För ordningens skull: Jag missar hur du får fram att skillnaden 0,2 skulle ge 2,4 w per m² per grad skillnad?
Jag skulle säga att det blir 0,2 w per m² per grad skillnad.
jag läste energimyndighetens blankett som du länkade till, visst stod det väl att det var 1,2w per m2 och skillnad mellan inne och utetemp för varje tiondels uvärde=0,1skillnad i uvärde

jag gissade att det skiljer 0,2 i uvärde men d kan ju såklart vara mer...

Nja.. jag fattar att ett u-värde på 1,2 ger att det läcker 1,2 watt mer m². Jag tror att siffran i U-värdet helt enkelt är hur många watt man ska räkna med i formeln. Finns en faktaruta på sidan 4 i pdf:en

Stefan Bengtsson skrev:
Nja.. jag fattar att ett u-värde på 1,2 ger att det läcker 1,2 watt mer m². Jag tror att siffran i U-värdet helt enkelt är hur många watt man ska räkna med i formeln. Finns en faktaruta på sidan 4 i pdf:en
du har så rätt!

ponera då att det skiljer 0,2.. eller vi räknar med 0,4 sämre Uvärde så blir det 0,4x2m2= 0,8w per grads skillnad
en kall dag skiljer det 40 = 0,8x40= 32 watt, ett dygn ger då 24x32= 768watt vilket blir 76,8 öre per dygn, korrekt?

Ja nu ser jag inget fel i matematiken i alla fall.:)

Sen kan jag tycka att det inte är så intressant hur mycket det kostar den kallaste dagen, för det finns ju en massa andra dagar då det också kostar. Det är ju därför som Statens Provningsanstalt har räknat ut hur ofta det är hur kallt i olika delar av Sverige, och tagit fram nyckeltal för olika platser.

Och som sagt, för Gävle är nyckeltalet 110. Jag bara gissar på Gävle, eftersom det står i din profil att du bor i Gävleborg, kanske finns något närmare nyckeltal i tabellen i pdf:en. Du räknar med 1 krona per kWh, så då blir det 0,4 * 110 * 2 * 1 = 88 kronor per år.

Jag tycker absolut att du ska fråga leverantören varför du fått 2-glas. Men det kan ju vara bra att ha i åtanke att det kostar dig i storleksordningen en 100-lapp per år. Det är den du strider för...:cool:

men va bra =)

jag ligger närmare Sundsvall så finns Sundsvall med så kolla gärna för Sundsvall.

jo visst det är bara 100:- om året men ändå.... får väl byta till en "riktig" dörr om några år istället=)

Sundsvall finns inte i listan, men Östersund har nyckeltal 122. Så om man interpolerar och tänker att du bor mitt emellan Gävle och Östersund så får man nyckeltal (110 + 122)/2 = 116. Det ger 0,4 * 116 * 2 * 1 = 92,80 kronor per år.

Men nu är vi ute på tunn is. Jag vet inte om man kan interpolera nyckeltal, jag vet inte hur mycket det skiljer i u-värde, och jag vet inte hur mycket varje kWh värme kostar hos dig... Ganska många okända variabler.

tack för engagemanget.

jag ska iaf fråga säljaren varför jag fått 2glas.

och jag ska även fråga vad det är för uvärde, eller fråga, jag ska be han visa det...

kan ju vara så att man i Polen räknar det som 3glas även om det är 1 & 1+1glas som är hoplimmade, skulle inte alls förvåna mig. Konstigare saker har hänt där :)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
nino skrev:
kan ju vara så att man i Polen räknar det som 3glas även om det är 1 & 1+1glas som är hoplimmade, skulle inte alls förvåna mig. Konstigare saker har hänt där :)

hur räknar dom då 1+1 glas hoplimmat + 1+1 glas hoplimmat? 4-glas?

och vad är då 1+1+1, är det 3st englas? :)

har pratat med han, och han skulle kolla upp det med fabriken i polen... men försökte förklara för mig att det ändå var 4 glas 1+1 samt 1+1 och att det var bättre Uvärde än 3glas!?!?!?

men ja sa att det är i princip omöjligt med bara 1 isolerande skickt av luft (argon)

men i fredags ringde han och sa att de skulle skicka nya glaskasetter från polen, 3glas säkerhetsglas!

så tydligen går det väl då... konstigt =)

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.